• Idun

Sötad kondenserad mjölk?

Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig. Jag ska baka en kolapaj imorgon men blev osäker på receptet.
    Fyllningen består av:

1burk kondenserad mjölk (finns bland bakartiklarna i affären)
    1 dl socker
    1 dl sirap
    125 gram smör 

man kokar på svag värme i kastrull 15-20 min.

Blev osäker på om det ska vara sötad kondenserad mjölk eller osötad eftersom det ska till så mycket socker och sirap. Den sötade är väl vanligast.

Anledningen till att jag inte gör Dulce de leche är för att jag dels inte har tid och dels för att jag vill ha en tjockare kola och det är lättare att kontrollera konsistensen när man kokar den direkt.

Kan göra vanlig kolasmet på grädde, sirap socker (...) men har 2 burkar  sötad kondenserad mjölk hemma men inte tillräckligt med grädde så tänkte försöka använda dem. 

Funderar om jag ska göra något av följande:
    Följa receptet helt och använda sötad mjölk
    Dra ner lite på sockret och använda sötad mjölk
    Använda enbart den kondenserade mjölken till att koka kolakrämen (och kanske lite smör Flört

Någon som har en aning om hur det ska vara?

• Svar på tråden Sötad kondenserad mjölk?
  • Lena

Hade det inte underlättat att köpa karamelliserad mjölk som är jättefast?

Jag har aldrig sett osötad kondenserad mjölk.

• Lindsey Egot the only one

Men ska den verkligen "bara" koka i fjutta 20 minuter. När jag gör kolasås kokar vi den i minst 4 timmar för att det ska bli kola.

• cupiditas

Undrar samma sak som ovanstående.. Jag kokar i 3 tim och då blir det en kolakräm som en kolakräm ska va.

Hur blir osötad kondenserad mjölk? Blir det ens kolakräm?

• Idun

Alltså man ska öppna burken och hälla ut krämen i kastrullen ihop med de andra ingredienserna. :)
    Man kan göra så också tydligen. Men är rädd att det blir för sött eftersom mjölken redan är sötad när man tillsätter massa extra socker..

• cupiditas

Aha.. Ja då låter det väldigt sött. Iaf om jag tänker mig kokt kondenserad mjölk (kolakrämen) den är ju väldigt söt skulle bli omöjligt att äta om man blandade ihop den med en dl sirap o en dl socker också! Kanske menade man då osötad i receptet, testa skippa socker och sirap då? Sen vet jag inte hur det blir när man häller ut mjölken o kokar på det sättet, kanske blir helt annorlunda.. Men sötheten borde väl ändå va densamma?

Vad är det för paj?

• mercury
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-15 23:12:05 följande:
    Men ska den verkligen "bara" koka i fjutta 20 minuter. När jag gör kolasås kokar vi den i minst 4 timmar för att det ska bli kola.
    Jag gissar att du inte använder kondenserad mjölk då? Kondenserad mjölk karamelliseras och tjocknar supersnabbt i en kastrull. Har aldrig provat att blanda med så mycket smör och sirap som i ts recept, men tiden låter inte orimlig (det gör mängden sött däremot).
  • stina 86

Dulce de leche finns att köpa färdigkokt,alltså bara att öppna och så är den klar..köpte min på citygross..(bara ett litet tips)

• Idun

jag gjorde paj med mördegsskal kola fyllning och bär till :) mycket gott. 
    Tror så här i efterhand att receptet menade osötat mjölk för jag tog sötad och kokade i kastrull och det blev lagom sött utan extra socker i ;)

Men nästa gång gör jag en kolasmet på grädde, sirap med mera. Det är godare!

Tack för hjälpen! 

Svar på tråden Sötad kondenserad mjölk?