Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Hals)

HJÄLP, långvarig halssmärta!

Har nu dragits med ont i halsen/nacken i ca åtta månader.

Jag är svullen o röd i svalget, samt extremt stel i nacken och det har på senare tid rört sig ner i bröstet. Har varit på ett ex antal läkarbesök, tagit en massa prover men jag har ingenting som syns på bakterier eller infektion, o det känns som om läkarna inte "bryr sig". Har fått olika mediciner men ingenting har fungerat men ingen har tagit tag i problemet.

Saker som har varit upp på diskution är bland annat,
    sköldkörteln, testat men inget konstigt.
    borrelia, testat men bara "vanligt blodprov".
    magmunnen, fått olika sorters medicin, inget som har hjälpt.
    stress, blev sjukskriven för att vila en vecka, ingen skillnad.
    en tidigare "nackskada", varit hos kiropraktor, ingen skillnad.

SNÄLLA KOM MED FÖRSLAG, jag håller på att få hjärnblödning här hemma, då jag blir sur o grinig när jag har ont och med tre små barn och ett heltidsjobb, tar det knäcken på mig (och min sambo)

Fråga gärna om det är något du behöver veta, för jag behöver verkligen din hjälp!   

• Svar på tråden HJÄLP, långvarig halssmärta!
  • Anonym (Hals)

Ingen???

• Anonym (.)

Har du fått göra gastroskopi?

• Anonym (Hals)
    Anonym (.) skrev 2013-11-16 11:12:27 följande:

Nej tyvärr, ingen läkare har tyckt att det är nödvändigt då det började i halsen. Rynkar på näsan
  • Anonym (Hals)
    Anonym (.) skrev 2013-11-16 11:12:27 följande:

men endock envisas alla med att skriva ut olika magmediciner?!
  • Anonym (.)
    Anonym (Hals) skrev 2013-11-16 21:18:16 följande:
    men endock envisas alla med att skriva ut olika magmediciner?!

Det var det jag tyckte var konstigt... stå på dig och förklara att du inte kan gå så längre! Kräv en gastroskopi, dem kan ju inte hålla på att skriva ut magmedicin utan att veta vad det är dem behandlar?

Jobbigt för dig att gå med det så länge!!
  • Anonym (Hals)
    Anonym (.) skrev 2013-11-16 22:03:01 följande:

Det var det jag tyckte var konstigt... stå på dig och förklara att du inte kan gå så längre! Kräv en gastroskopi, dem kan ju inte hålla på att skriva ut magmedicin utan att veta vad det är dem behandlar?
    Jobbigt för dig att gå med det så länge!!

Det läkarna säger är att jag ska åtminstånde prova för jag har ju i alla fall inte fel på hjärtat!? 
    Jag har påtalat till två olika läkare att jag vill göra en gastroskopi, men båda gångerna har jag fått samma svar; prova det här först! (ena gången var det ranitidin istället för omeprezol den andra gången var det sjukskrivning en vecka för stress).
    Kan också tillägga att jag aldrig har haft varesig sura uppstötningar eller halsbränna!

Det känns som halsfluss, ser ut som halsfluss men visar inget på proverna!    
  • Anonym (.)

Men inget hjälper ju? Det har du säkert sagt till dem i och för sig.

Med gastroskopet ser dem ju ner i matstrupen osv, om det skulle vara något där. Men det kanske är mest luftstrupen du känner att du har besvär ifrån?

Himla konstigt att man inte kan komma på vad det är! Har en vän till mig, hon har op bort halsmandlarna men känner i princip jämt som att hon har halsfluss, alltså ständigt ont i halsen. Hon vet inte heller varför!

Klurigt. :/

• Anonym (Hals)
    Anonym (.) skrev 2013-11-16 23:39:02 följande:
    Men inget hjälper ju? Det har du säkert sagt till dem i och för sig.
    Med gastroskopet ser dem ju ner i matstrupen osv, om det skulle vara något där. Men det kanske är mest luftstrupen du känner att du har besvär ifrån?
    Himla konstigt att man inte kan komma på vad det är! Har en vän till mig, hon har op bort halsmandlarna men känner i princip jämt som att hon har halsfluss, alltså ständigt ont i halsen. Hon vet inte heller varför!
    Klurigt. :/

Ja det har jag sagt upprepade gånger...
    Det som jag tycker är mest konstigt är att ingen verkar vilja reda ut det?! som sagt varit till ett ex antal läkare o ingen har en aning, rycker på axlarna, säger prova det här, sen finns man inte längre...

Hur har det gått för din kompis? Har hon fått någon som helst hjälp? Jag har iofs mina halsmandlar kvar, men det kanske kan vara något liknande?

Har dessutom varit till akuten två gånger pga svårt att andas pga halsen! Fortfarande ingen hjälp!  Obestämd
  • Anonym (.)
    Anonym (Hals) skrev 2013-11-17 00:13:24 följande:
    Ja det har jag sagt upprepade gånger...

Det som jag tycker är mest konstigt är att ingen verkar vilja reda ut det?! som sagt varit till ett ex antal läkare o ingen har en aning, rycker på axlarna, säger prova det här, sen finns man inte längre...

Hur har det gått för din kompis? Har hon fått någon som helst hjälp? Jag har iofs mina halsmandlar kvar, men det kanske kan vara något liknande?

Har dessutom varit till akuten två gånger pga svårt att andas pga halsen! Fortfarande ingen hjälp!  

Sjukt att du inte få hjälp, speciellt när du vart på akuten också! Hur ska man få dem att lyssna?? Har du ingen du kan ta med dig till läkaren, som kan hjälpa dig att pusha på och intyga hur jobbigt du har det? Inte för att de egentligen ska behövas men i detta fallet kanske det är det som behövs.

Hon har inte sökt läkare för det, är nog inte så jobbigt som ditt!
  • Anonym (Hals)
    Anonym (.) skrev 2013-11-17 00:27:19 följande:

Sjukt att du inte få hjälp, speciellt när du vart på akuten också! Hur ska man få dem att lyssna?? Har du ingen du kan ta med dig till läkaren, som kan hjälpa dig att pusha på och intyga hur jobbigt du har det? Inte för att de egentligen ska behövas men i detta fallet kanske det är det som behövs.
    Hon har inte sökt läkare för det, är nog inte så jobbigt som ditt!

Sambon har varit med båda gångerna till akuten, nu har jag fått tid till sjukgymnast? Även till öron näsa hals, men där har jag redan varit en gång!
    Jag vet varken ut eller in längre! Obestämd 
  • Anonym (.)

Sjukgymnast är ju säkert bra för din onda nacke men hjälper knappast din hals... ;)

Vi får hoppas du får en läkare som verkligen tar dig på allvar och utreder detta ordentligt när du kommer till öron näsa hals.

Håller tummarna!!

• kloss

Hej, läste precis tråden, jag har samma besvär, undrar hur det har gått för dig hittade dem nåt har du blivit frisk

• Anonym (Hals)

Hej,

Tråkigt att fler har bekymmer, för mej har det inte blivit ett dugg bättre utan går omkring med halsont och klumpkänsla fortfarande.
    Fick också problem med visdomständerna i underkäken och tog bort dessa med inrådan från läkaren då de kunde vara inblandade iom. att de påverkar käkleden.

Har inte märkt nån förbättring efter detta då det fortfarande spänner i käken och ibland känns det som om man skulle vilja slita bort underkäken nästan.
    Infektions symtomen har också spridit sej och har nu även problem med urinvägarna samt smärtor från höger testikel.
    Den har jag dock fått göra ultraljud på med svaret att jag hade "vätska i testiklarna" men ingen förklaring till smärtan.
    Känns hela tiden som om jag fått en spark på pungen för en halvtimme sen.

Mina symtom är som absolut värst efter vila och då framförallt på morgonen med extremt dålig andedräkt, smärtor från hals, mage och skrev samt illamående.

Nuvarande läkare misstänker psykiska besvär med depression och jag äter numera antidepp och träffar kurator men för mej känns det inte riktigt rätt.
    Han har dock även gett mej muskelavslappnande som jag upplever hjälper en del men jag är långt ifrån vem jag brukar/brukade vara.

Ska tillägga att en nära vän precis fått diagnos för stafylokocker (resistent infektion) och ska ta detta med läkaren vid nästa möte.
    Har faktiskt känt mej piggare under de perioder jag ätit penicillin men att det återgått efter avslutad kur.

• kloss

ja jätte konstigt att dem kan inte hitta vad det är , i mitt fall är allt samma ingen förbättring det värsta är att jag har börjat tappa i vikt o alla prover visar att allt är ok ändå. min läkare menar att det är från stress men jag tror inte på det....

Svar på tråden HJÄLP, långvarig halssmärta!