• Ledsentjej95

Kuggade IGEN!!! 2:a gången.. Är så deppig! (ganska långt)

Nu har jag kört upp två gånger med bil och kuggat båda. Är så jävla trött på detta.
    Första gången var det helt självklart, var så nervös att jag fick en fet blackout och glömde hur man parkerar, körde in på en förbjuden gata (xD) osv... Och det tog jag helt ok, arg på mig själv såklart) och övade jätte mycket på självförtroende och både backning och vändning och allt. Körde med flera olika trafiklärare som sa samma sak: "du är helt o hållet redo för detta!" . SÅ, igår var det dags igen... Var hur lugn som helst och var jätte noga med speglar (räknade verkligen sekunderna emellan varje titt, så att jag aldrig skulle missa att kolla), hastighet, regler och följde skyltar. Behövde inte stanna inför rondell en enda gång då jag planerade varje steg väldigt ordentligt. Ända gången jag kände "fan" var vid backningen runt hörn, det gick hyfsat bra men hamna lite snett med bakdelen på slutet. Prövaren kollade knappt en enda gång framåt förutom vid väganvisning) utan satt och pratade med min trafiklärare. Han be mig köra tillbaka när provet är slut och jag känner mig hyfsat lugn fortfarande. Men ICKE. PROVET ÄR INTE GODKÄNT. Hans argument var:
    1. Du gjorde en liten "päronsväng" när du skulle in på sidogata.
    2. Du körde lite för nära en stillastående postgubbe. (höll ändå ut åt sidan så mycket jag kunde och körde långsamt)
    3. Du kollar inte i speglarna. (?)
    4. Låg lite för mkt åt vänster en gång i en rondell. (Fast i mitt körfält fortfarande)

Jag vart väldigt chockad och så oxå min trafiklärare. Min lärare körde tillbaka till trafikskolan och sa att det var det värsta, han hade haft elever som gjort stora misstag som ändå blivit godkända, och han kände sig helt säker på att jag skulle fixa det. 

Jag accepterar självklart beslutet men är oerhört besviken och självförtroendet suger. 

Känns rent av skit. Fick en uppkörning i Kungälv (bor i Gbg, körde upp i Mölndal båda gångerna) nu på måndag, men är riktigt depp över detta och prestationsångesten bara ökar... 

Så, tack till dig som orkade läsa min frustration. Någon som själv har erfarenhet av nått liknande detta? Veeeet att det finns MASSOR som klarat det på första försöket men nu behöver jag tips och stöd och pepp! Någon som har erfarenheter av Göteborg och Kungälv?  

• Svar på tråden Kuggade IGEN!!! 2:a gången.. Är så deppig! (ganska långt)
  • Greta22

Hej.

Jag kuggade fem gg innan jag fick mitt. 
    Jag körde upp själv utan någon person med i bilen. Alltså jag har endast övat privat.

Ta det INTE personligt. För alla vi som försöker få vårt körkort kuggar.

Jag är smart, gick ut med bäst betyg i klassen. Jag tyckte också jag körde extremt bra varje gång. Men de tyckte inte de som kuggade mig. Du kör inte dåligt. Det är bara överdrivet löjliga ibland med alla regler. 

Så försök igen bara. Försök var självsäker när du kör. Och kör alltid överdrivet sakta på gator där folk går, eller där barn kan finnas.  

• Greta22
    Ledsentjej95 skrev 2013-11-16 21:05:26 följande:
    Hej! Tack för ditt svar! Vad var det du kuggade på? :(
    Flera olika. 

Hastighet.
    Titta i speglarna
    Döda vinkeln på motorväg
  • 6skabli7

Märkligt! Jag gjorde följande fel:

Missade vägbanorna, och körde lite S mellan filerna (första snön kom precis då jag började köra upp!),
    Missade att vända på enklaste stället, gjorde det mycket krångligare,
    Höll på att köra in på enkelriktad gata MOT trafiken. Alltså, så nära att jag står med nosen inne på gatan innan jag inser vad jag gör, och försöker komma ut.

Och denna gången, som var min tredje gång, KLARADE JAG DET. Gången innan dess var jag dålig på att blända av/på när vi körde landsväg, och första gången ansåg inte körläraren att jag inte såg en person vid ett övergångsställe, och stannade bilen åt mig väldigt långt ifrån.

• accept

Jag kan berätta något som definitivt får dig att må bättre! Körde upp, klarade det och teorin på första försöket, efter ett år med körkort åker jag dit för att ha kört 10 km för fort, och vad händer, jo mitt körkort ryker. Detta är tre år sedan och NU är jag på G med körkort igen. Väntar tvillingar i februari och vill bli klar innan dess, så jag har världens ångest. Så jag lovar, du klarar de!

Julia April 2011, Tvillingar Februari 2014
  • Greta22

Idag har jag ju körkort och efter tre år är jag en prickfri förare. 
    Inga krockar eller något.

Så det betyder inte att du är en dålig förare.

Ibland har man tur ibland lite mer otur också.

• 6skabli7

Kan ju tillägga att jag idag är en prickfri förare sedan snart 8 år tillbaka:) De enda smällar jag har varit med om har inte jag orsakat.

• Melisabeth

Klart man inte får göra missar i Kungälv heller - men däremot, eftersom det är såpass litet - så är det lättare

Mindre "kring" att hålla koll på

Lycka till - och peppa upp dig, det kommer att gå, förr eller senare

• Sux

Jag körde 70 på 50-väg, gjorde vänstersväng med tung lastbil bakom och höll på att glida in i järnvägskorsningen samma sekund som den slog om från vitt till rött ljus och min instruktör/inspektör/ledare fick tvärnita. Var helt hundra på att jag var kuggad men ICKE! Jag hade gjort så mycket andra bra saker. :)

Ta de bara lugnt! Och försök få en tidig tid så du inte hinner hetsa upp dig!

• Rose123
    accept skrev 2013-11-16 21:17:25 följande:
    Jag kan berätta något som definitivt får dig att må bättre! Körde upp, klarade det och teorin på första försöket, efter ett år med körkort åker jag dit för att ha kört 10 km för fort, och vad händer, jo mitt körkort ryker. Detta är tre år sedan och NU är jag på G med körkort igen. Väntar tvillingar i februari och vill bli klar innan dess, så jag har världens ångest. Så jag lovar, du klarar de!
    Sorry att jag hamnar OT, men hur kunde du bli av med körkortet om du "bara" kört 10 km för fort? Lycka till med att återta det förresten!
Svar på tråden Kuggade IGEN!!! 2:a gången.. Är så deppig! (ganska långt)