Inlägg från: Anonym (erfaren) |Visa alla inlägg
  • Anonym (erfaren)

Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare

Hej TS!

Jag har inte läst allt som finns att läsa i den här tråden men av det jag har läst så vill jag bara säga att du givetvis inte har någon störning som gör att du stannar. De människor som anser att det måste vara på det viset - det vill säga att kvinnor som stannar är störda eller har något allvarligt intellektuellt fel - har förstås ingen aning. Jag kan ju såhär efter min egen erfarenhet tycka att det aktiva valet att stanna kvar är jävligt dumt och att du såklart måste lämna, det måste du,  men men har en förståelse för att du inte gör det. Tyvärr går det inte att förklara, det finns ingen logisk mekanism, det är många olika saker som spelar in. 

Av din berättelse att döma så har ju våldet eskalerat och rent statistiskt och vetenskapligt som kommer våldet att fortsätta att öka. Min egen upplevelse av det är att den psykiska misshandeln övergår i fysisk misshandel, vilket det ju redan gjort i ditt fall, och att det fysiska våldet efter hand blir grövre i kombination med fortsatt psykisk misshandel. Ett slag men en öppen hand blir snart ett slag med sluten hand. En lättare spark blir snart en kraftig spark. Olika tillhyggen som använts för att göra hotet om våld mer intensivt kommer snart att användas rent konkret.

Det är jättebra att han har tagit tag i sig själv och går i terapi - frågan är ju då bara om den han går till har kunskaper och är kompetent nog att kunna hjälpa honom med hans aggressioner. Den terapeut/psykolog/psykiatriker/behandlare han går hos har förmodligen inte heller en aning om hur han beter sig mot dig och andra eftersom din kille med största sannolikhet inte är ärlig med det och förmodligen inte heller har självinsikt. Hursomhelst som ska du inte stanna hos honom under tiden.

Det tog lång tid innan jag kunde bryta helt med min exman och det var en ytterst hotfull situation med risk för dödligt våld som utlöste att jag till sist insåg att det inte fanns någon annan utväg. Nu har vi en bra fungerande kontakt som endast avser information och frågor rörande vårt gemensamma barn. Egentligen borde han sitta på kåken, min exman, men då jag inte ville utsätta vårt barn för det lät jag bli att gå vidare med polisanmälningarna, jag valde att inte delta vidare i processen och då måste ju åklagaren mer eller mindre lägga ner. Det är något som plågar mig en del, att hans handlande inte fått några större konsekvenser för honom i livet medan det däremot har blivit mycket stora konsekvenser för mig (dessa går jag inte in på här). 

Jag vill på detta vis bara tala om att du borde gå innan han får tillfälle att förstöra ditt liv helt och hållet eller i värsta fall ta ditt liv.  

Svar på tråden Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare