Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare
TS är inget "psykfall", hon har reagerat helt normalt. Hon har bara varit tillsammans med killen i ett år och han var inte våldsam från början. När han blev det övervägde hon att lämna, men gjorde som många andra: Tyckte synd om honom när hon hörde om hans bakgrund och levde på hoppet att terapi skulle kunna förändra honom. Man får heller inte glömma att de bra stunderna i deras relation, säkert har varit fler än de dåliga. Även om det inte verkar så i TS trådstart där hon av naturliga skäl bara beskriver det negativa.
Nu har hon dock lämnat när våldet har eskalerat. Hon har alltså INTE stannat och "funnit" sig i det. Hon stannade så länge våldet inte var grovt och så länge det fortfarande fanns hopp om förändring och bättring från hans sida. Det klart att hon känner sig nerbruten efter det här turbulenta året, men jag tycker inte att det låter som om hon har blivit offer för någon normaliseringsprocess, iaf ingen fullbordad sådan. Det är inte som att hon har stannat och funnit sig i det i 10 år.
Hon skriver också att hans första angrepp uppkom vid "tjafs", då är det lätt att (helt eller delvis) ta på sig skulden för det inträffade. Dvs han blev våldsam för att de bråkade. Den senaste tiden verkar han däremot ha blivit provocerad för minsta lilla och det var kanske först då TS insåg att situationen var ohållbar. Dvs hon kunde inte "skuldbelägga" sig själv längre. Lägg till att killen har bett om ursäkt för sitt beteende och lovat att gå i terapi, vilket han nu också gör. Dvs ännu en "hållhake" på partnern.
TS borde självklart ha lämnat för länge sen, men jag förstår varför hon inte kom till skott förrän nu. Till TS vill jag bara säga: Lycka till och gå INTE tillbaka. Du kommer att kunna bygga upp ditt liv igen. Det känns hopplöst nu, men för bara ett år sen hade du ett normalt liv. Det finns många andra bra killar där ute, som aldrig slåss! Var uppmärksam på varningssignaler i framtiden och tro inte att han kan förbättras bara för att han säger det. Bättre att satsa på någon som är "hel" från början, eller hur?