Inlägg från: Anonym (Amalia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amalia)

Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare

Anonym (förvirrad) skrev 2013-11-24 19:35:50 följande:
    Tack till er som svarat. Jag har flyttat ut från min egen lägenhet och stannar någon annanstans tills han flyttar ut.efter den sista gången var jag rädd för mitt eget liv så jag kände att det inte gick. Jag har bett han flytta ut han tog det lugnt och sa att han ska göra det. Sen skrev han ett jättelångt sms där han beskrev hans ånger och skuldkänslor och önska mig lycka till. men ändå sen skrev han att han inte vill tvinga mig till något jag inte vill känpa för. Jag har valt att begränsa kontakten men vet inte vad man har att vänta sig. Om han kommer ge med sig eller om allt kommer bli värre. Allt känns väldigt jobbigt just nu. Det är oerhört tungt.
    Det kan jag förstå, och det kommer ta lång tid för dig att hitta tillbaka till dig själv och det ska det få göra. Läs på om normaliseringsprocessen för att du ska kunna förstå varför du har stannat. Har du funderat på att anmäla honom och söka kontaktförbud?
  • Anonym (Amalia)
    Queenie70 skrev 2013-12-03 17:54:58 följande:

Jag vet det mesta om kvinnomisshandel och vilka mekanismer man anser vara faktorer. Däremot håller jag inte med om allt i dessa teorier. Det handlar således inte om kunskapsbrist utan om en avvikande åsikt. Jag tror inte alls det är gynnande för vare sig den enskilda kvinnan eller för kvinnor som grupp att tala om för henne att hon i mötet med en misshandlande och kontrollerande man har förlorar kontrollen och bara kan vänta på att någon räddar henne. Det vi bör satsa på är att stärka kvinnans känsla av makt, ta död på kärleksmyten, lära kvinnor att känna igen dessa män i ett väldigt tidigt skede så att nån jävla normaliseringsprocess aldrig får komma igång över huvudtaget. Och jo faktiskt så är det så att en sjuk relation inte kan pågå om den ena personen vägrar delta. Finns många kvinnor som avbryter en sådan relation innan den knappt hunnit påbörjas då de förstår vart det barkar.
    Ja risken är stor att de avbryter innan mannen är klar med normaliseringsprocessen. En kvinna som varit med om något sådant tidigare har ju större igenkänningsförmåga och förstår att detta inte är bra och drar. 
    Sedan tror jag inte på allvar att en kvinna som lever i en misshandelsrelation är nöjd med detta. Det säger väl sig själv? Men uppvaknandet kan ta lång tid och det går ju liksom aldrig att tvinga en våldsutsatt kvinna att lämna. 
    Kanske skulle vi undervisat flickor redan i skolan för vad de ska akta sig för? Hade jag vetat vilka varningssignaler jag skulle titta efter hade jag aldrig valt min fd. Växte upp i en trygg miljö, i en kärleksfull familj med både mamma och pappa. 
    Min lista ser ut såhär:
    Mannen ska prata bra om sina ex.
    Mannen ska prata bra om sin mamma och ha kontakt med henne.
    Hur är hans syn på kvinnor?
    Är han alldeles för på så ska varningsklockor ringa. Vill han förlova sig efter någon vecka eller månad, hmm..
    Dricker han mkt?
    Finns det något litet han gör som gör att du känner dig obehaglig till mods?
    Har du kommit på honom med att ljuga?
  • Anonym (Amalia)
    Queenie70 skrev 2013-12-08 19:58:57 följande:

Ja gå tidigare. Det finns faktiskt massor av kvinnor som gör det. Som aldrig låter ett oacceptabelt beteende normaliseras även om det börjar subtilt. Vi behöver ta reda på vilka skyddsfaktorer dessa kvinnor har med sig. Istället för att ta det som personlig kritik gentemot dig själv så kan du försöka tänka på vilken nytta vi skulle kunna få i kampen mot kvinnovåld om vi kunde identifiera dessa och framöver impregnera våra växande flickor med dessa. För de finns, det är jag helt övertygad om. Och ja det kryllar av flickor som får "fel saker med sig" som gör att de riskerar bli offer för denna typ av män. Skulle nästan vilja säga att det nog gäller en majoriter av alla kvinnor. Som tur är, så är de flesta män dock INTE dårar, varför det helle inte finns en dåre till en majoritet av kvinnorna vilket gör att det ändå i slutändan är en minoritet av kvinnor som hamnar i dessa destruktiva relationer.
    Jag har svårt att förstå vad du vill i tråden. Ena stunden pratar du om att en misshandlad kvinna inte är frisk, vilket jag finner väldigt märkligt. Vad vill du i tråden? 
  • Anonym (Amalia)
    Queenie70 skrev 2013-12-08 21:40:17 följande:

Har du verkligen läst mina inlägg ordentligt utan att förstå min poäng?
    Kan du sammanfatta? Tycker du uttrycker dig väldigt plumpt. Du kör på som en ångvält och tror att du vet och kan allt. Varför dessa översittarfasoner?
Svar på tråden Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare