Anonym (förvirrad) skrev 2013-12-08 19:04:57 följande:
Jag tror faktiskt inte du gör det, vet det mesta om kvinnomisshandel. Jag har alltid varit en smart tjej som vågar stå upp för mig själv påläst till och med om kvinnomisshandel men det är en myt att kvinnor går vid första slaget. Av den anledningen att de flesta som är våldsamma använt sig av psykisk misshandel och manipulation innan. De kvinnor som går vid första slaget har antagligen haft att göra med en man som helt från ingen stans blev fysisk kanske grovt fysiskt och allt har varit helt bra mellan dem innan. Jag hade en vän som var tillsammans med en kille i 4 år aldrig uppvisat manipulativa våldsamma tendenser men helt plötsligt stortjafsade dem och han misshandlade henne grovt. Hon lämnade det var lätt att gå för att att hon var en rationell person. I en destruktiv relation där killen manipulerat en med sitt beteende blir både kvinnan irrationell som ett svar på hans irrationella beetende.
Jag har varit ifrån i tre veckor nu. Jag har tänkt om och om igen varför jag aldrig gick. Jag vet varför. När jag träffade han var han gullig och rar och när vi tjafsade blev han inte våldsam det som hände däemot att han använde en manipulativ retorik många gånger. "du överdriver, du förstorar, ingen annan tjej skulle reagera såhär osv han fick att börja tvivla på mitt omdöme mina känslor, det tillsammans med att VÅLDET SKER MED EN GRADVIS UPPTRAPPNING gjorde att det blev svårt för mig att förstå varningssignalerna. Hade han gett mig en näve eller slagit hårt hade jag antagligen lämnat, ja. Men första gången var en putt och sen spottade han i luften. Jag reagerade starkt då och sa vad håller du på med. Jag blev orolig att han skulle börja misshandla mig, att det skulle bli värre och när jag sa det till han. sa han: Säger du att jag slagit dig? J´Jag kommer aldrig slå en tjej, om du anklagar mig för att jag kommer bli en kvinnomisshandlare har du inget att göra här. Det som hände var att jag fick skuldkänslor och kände att jag överdrev. puttarna fortsatte han bad om ursäkt den psykiska misshandeln trappades upp. Hans fina sidor kombinerat med ursäkter gjorde att jag trodde han kunde förändras att detta var en tillfällighet. Men det trappades upp med örfilar hårdare knuffar och då var jag fast. Han lyckades bryta ner mig för jag och han normaliserade allt och han skulle "söka hjälp". Jag kan nu inte fatta vad som hände med mig. Spelar ingen roll hur mycket man läst om misshandel, man kan aldrig sätta sig in i den där nedbrytande, manipualtiva processen som sker hos en tjej där våldet t sker gradvis blandat med kärlek. Han lyckades få överläget och därför måste man förstå att med tanke på hur många som varit i en sådan relation att uppenbarligen finns det en psykologisk mekanism bakom som gör att tusentals kvinnor stannar kvar, bryts ner, isoleras och manipuleras, och känner vanmakt. och rädsla. Du blir irrationell! och låst men ber inte om våldet man hoppas på att det ska bli bättre. Normaliseringsprocessen är lätt att ske för våldet oftast sker GRADVIS kombinerat med en manipulation och när du inser att han har ett problem då är det försent då har man varit fast för lång tid.
Jo jag är faktiskt väldigt insatt, jag vet allt om normaliseringsprocess, vägen till det första slaget etc. Jag anser dock att det finns stora svarta kunskapshål vad det gäller forskning och teorier omkrung detta. Och att det är djupt olyckligt att man sprider myten om att kvinnan är enbart ett maktlöst offer den dagen hon har oturen att träffa på en manipulerandepsykoman. Det handlar ju om att gå BETYDLIGT tidigare än vid det "första slaget" och vad behöver vi ge våra flickor under uppväxten för att de ska göra det? Och där behöver man som sagt studera de kvinnor som faktiskt tidigt drar sig ur sådana spirande relationer, och istället för att bara studera de kvinnor som dragits långt in i destruktiva relationer.