Hjälper terapi för en kvinnomisshandlare
Queenie70 skrev 2013-12-08 22:30:16 följande:
Jag ifrågasätter faktiskt nu kraftigt om du verkligen läst mina inlägg, för jag förstår inte vad du talar om.
En sammanfattning av det jag initialer ville framföra till TS var att hon inte ska fundera så mycket över mannens möjliga tillfrisknande utan att vända blicken mot sig själv och fundera på hur HON ska bryta sin egen situation och vill mekanismer hos sig själv hon behöver jobba med för att inte längre befinna sig i en destruktiv relation. Sen utvecklades diskussionen vidare.
Men som sagt, att jag är plump i mina inlägg här i tråden känner jag absolut inte igen.
Den mest styrande mekanismen är rädsla/otrygghet. Både för mannen och kvinnan.
Mannen har dålig självkänsla och är otrygg i sig själv. Kontrollen över kvinnan blir ett sätt att få kontroll över sin egen situation. Genom att trycka ned någon annan höjer man även sig själv temporärt. Svartsjuka kommer av rädsla att bli sviken. Det kan sedan eskalera till våld då mekanismen ofta kräver mer och mer för att verka. En trygg och säker man behöver inte kontroll av sin partner för att ha bra självkänsla.
En kvinna med dålig självkänsla, eller inlärt tex pliktbeteende från tex barndom (dessa ger ofta varandra men behöver inte det), kommer ha svårare att upptäcka tidiga signaler samt sätta en tidig gräns och bryta upp. Därmed riskerar hon att bli indragen i normaliseringsprocessen och få allt svårare att ta sig ut. En gemensam faktor hos de jag träffat, inkl min egen fru när vi träffades, är att de desperat sökte kärleken, familjen och lyckan, på bekostnad av sin egen personlighet och värde.
Jag har stöttat ngr kvinnor och har hjälpt den bygga upp scenarier och regler för sig själva samt att inte ursäkta mannen. Hur vill man bli behandlad, hur förtjänar man att bli behandlad och ännu viktigare en på förhand bestämd (för sig själv) gräns som ingen får passera. Detta görs helst innan man träffar ngn ny för att vara 'fri' från kärlekens rosa skimmer.
Så ja, det är skillnad på både män och kvinnor...som är i misshandelsförhållanden och de som inte är det.