• Anonym (Varför?)

Upprepade missfall?

Nu har jag fått två missfall på raken, båda i v 5.
    Jag har barn sedan tidigare så med andra ord så har jag inte haft detta problem tidigare.

Vid första missfallet så tänkte jag att det förmodligen var ett kromosomfel, fel i tillverkningen helt enket. Fine, sånt händer.
    Men nu när jag fick ett till, ungefär samma "tidpunkt" som det första så börjar jag självklart fundera. Är det mig det är fel på nu helst plötsligt? Är det "vanligt" med flera missfall på raken utan att något är fel?

Jag har tänkt ringa till gyn och fråga men jag tänkte även passa på att slänga ut frågan till er också.

Om du själv fått flera missfall och sedan fått behålla barnet, gjorde du något särskilt? hormonbehandling? 

Hjälp mig. Upplys mig.

• Svar på tråden Upprepade missfall?
  • Anonym (Varför?)

Ingen?

• Anonym (Varför?)

???              

• Anonym (Ma)

Beklagar dina missfall... Tror mest att det är fruktsamheten och att otur... Jag tror dom flesta får missfall... Själv fick jag 1 sen 2 barn på raken nu när jag försöker få nr 3 så har jag fått ett ma i v 12 och missfall i går i v 6.. Tror det är att ägget inte fäst ordentligt eller att dålig kvalitet på just det... Har hört olika alternativ.. Man får väl bara hoppas att det tar sig ordentligt nån gång även om man tappar modet många gånger.. Ly cka till

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Ma) skrev 2013-11-17 16:28:00 följande:
    Beklagar dina missfall... Tror mest att det är fruktsamheten och att otur... Jag tror dom flesta får missfall... Själv fick jag 1 sen 2 barn på raken nu när jag försöker få nr 3 så har jag fått ett ma i v 12 och missfall i går i v 6.. Tror det är att ägget inte fäst ordentligt eller att dålig kvalitet på just det... Har hört olika alternativ.. Man får väl bara hoppas att det tar sig ordentligt nån gång även om man tappar modet många gånger.. Ly cka till
    Ja, jag har ju som tappat modet. Jag vill så gärna försöka igen men jag vet inte om jag skulle kunna klara av ett till missfall.
    Jag hoppas innerligt att det "bara" är otur och att ingen egentligen är fel....
    Har du rådfrågat på nån gynmottagning eller liknande?

Jag beklagar ditt mf och ma....Rynkar på näsan 

Lycka till själv och tack för att du svarade!! 
  • Anonym (Ma)

jag har inte rådfrågat mer än när jag låg på sjukhuset för ma... Om hur vanligt o varför... Ganska vanligt.. Var 5 graviditet slutar i missfall.. Dom såg inga hinder att jag försökte igen men att man ska ha några månader uppehåll så kroppen hinner komma tillbaka... Jag har ju haft problem att bli gravid så för mig trodde jag det skulle dröja några månader innan jag blev gravid igen men tog 2 månader och missfall... Finns väl medicin man kan äta för att få ägget o fästa bättre att minska risk för missfall... Men vill testa ett tag till innan jag kollar läkare.. Har ju trots allt 2 barn innan... Bara trött på folk som bara tror det är att skaffa barn och aldrig fått missfall och inte förstår hur tufft det är att kämpa varje månad... Förstår att du tappar modet... Styrkekram till dig

• Anonym (Varför?)
    Anonym (Ma) skrev 2013-11-17 18:28:24 följande:
    jag har inte rådfrågat mer än när jag låg på sjukhuset för ma... Om hur vanligt o varför... Ganska vanligt.. Var 5 graviditet slutar i missfall.. Dom såg inga hinder att jag försökte igen men att man ska ha några månader uppehåll så kroppen hinner komma tillbaka... Jag har ju haft problem att bli gravid så för mig trodde jag det skulle dröja några månader innan jag blev gravid igen men tog 2 månader och missfall... Finns väl medicin man kan äta för att få ägget o fästa bättre att minska risk för missfall... Men vill testa ett tag till innan jag kollar läkare.. Har ju trots allt 2 barn innan... Bara trött på folk som bara tror det är att skaffa barn och aldrig fått missfall och inte förstår hur tufft det är att kämpa varje månad... Förstår att du tappar modet... Styrkekram till dig
    Men är det lika vanligt att man får två stycken på raken? Vi får försöka igen och jag hoppas verkligen att det tar sig den här gången....annars bryter jag nog ihop Rynkar på näsan
    Ska nog ändå ringa gyn imorgon och fråga om det finns något som kan hjälpa mig.
    Och även om jag skulle bli gravid igen så kommer jag ständigt gå omkring och oroa mig, det känns som om man bara väntar missfall...inte barn...fast man egentligen ska tänka tvärtom.

Kram!! 
  • Anonym (Samma här.)

Jag har också flera barn och har ev haft ett missfall mellan dom två sista. Nu när vi försöker få en till så garage fått två missfall i v 5, vågar inte tro på att det ska gå vägen igen eller om jag ens kan bli gravid igen. Hur går det för dig ts, har du kollat upp varför du fått missfall?

• LFF

Jag har haft två misslyckade graviditeter. Båda gångerna dog grynet runt v9-10. Första gången var det mf, andra gången ma som upptäcktes på kuben. Jag har dessutom haft svårt att bli gravid då det inte hände något mellan dessa två försök (första var 2008, andra 2011). På det tredje försöket gick det hela vägen och jag ligger här med två småttingar som nu är en dryg månad gamla.

Om man vill ha hjälp av sjukvården för att få veta om något felas så är det tre mf på raken som gäller. Det är för att det inte är helt ovanligt att man får två i rad.

• sandri88

Jag har fått upprepade missfall. Jag gick och tog prover för b12 brist låg på gränsen så fick inga tabletter. Året efter blev jag yr i huvudet så åkte till läkaren, då säger han att jag skulle haft tabletter för b12 bristen. Min kille fråga om han kunde svara på varför jag haft så många missfall när allt ser bra ut. B12 bristen kan göra att man får missfall. När jag började med b12 gick graviditeten nästan hela vägen, födde en son i vecka 29+4 han fick förlite näring.

Svar på tråden Upprepade missfall?