• Anonym (slutat :))

imovane/ zopiklon

Hej undrar ni som lyckts sluta med imovane/ zopiklon... eller ni som fort äter de...

Jag är en tjej på 36 år, åt imovane 5 mg dag ( kortare perioder 7,5 mg dag ) i ca 7 år dagligen. de skapade mig enormt mkt mer problem ön jag hade innan jag började, hade inte så stora problem innan jag började, jag hade en del oro innan jag skulle sova pga av en jobbig livvsitation. märkte när jag fick imovane att de var oerhört ångestlindrande o gav en skön lugn känsla att jag kände att allt var bra trots det inte var det. men åt de i 7 år pga jag utvecklade en tillvänjning/ beroende. försökte va utan de nån månad några ggr men blev alltid att jag började om för jag fick ångest utan.nu har jag dock varit utan de i 1 år och 2 mån bestämde mig på eget bevåg att sluta efter ha minskat nr de under 2 månader tog jag bara bort de. detta året varit så enormt tufft, fick svårare ångest  o en lång period sov jag knappt alls, kroppsliga symptom , abstinens... men först nu efter ca ett år ja nu i ca 2 mån mått så oerhört mkt bättre, sover hyfsat och har inte sug efter de längre, de hade jag detta året en enorm lust o börja med de pga den ångestlindrande effekten man blev så lugn av de, tog de även på dagtid i pressade situatuoner.. inte så bra. jag har fortf en ångesproblematik kvar... men nu känner jag inte nån lust alls att äta imovanen längre känns skönt..

jag upplevde att imovanen gav mig enormt mkt mer problem både under tiden jag åt den o ett år efter jag slutat med abstinens,  det som dock gjorde att jag tog den var ju den ångestlindrande och sömngivande effekten som varade ett par timmar...

hur har ni andra som slutat upplevt hur lång tid tog det innan ni kände att ni inte ville ha de längre ??

och ni som äter de känner ni att ni fått mer ångeståroblem??

• Svar på tråden imovane/ zopiklon
  • Anonym (karin)

ja ju längre tid man äter dem desto värre, tycker man blir också väldigt fast i psyket så att säga av dessa tabletter. Ibland mår man ju bättre direkt när man tagit dem och så snabbt verkar de ju inte. 
    Känner också igen det med zopiklon att de har så kort verkningstid så ibland tar man en till natten så somnar man fort men är klarvaken igen efter ett par timmar.  På så vis är lergigan bättre iaf. 
    Det bästa vore ju om man kunde vara som vanligt folk utan tabletter eller hur :) 

Anonym (karin) skrev 2013-11-26 16:25:29 följande:
    ja ju längre tid man äter dem desto värre, tycker man blir också väldigt fast i psyket så att säga av dessa tabletter. Ibland mår man ju bättre direkt när man tagit dem och så snabbt verkar de ju inte. 
    Känner också igen det med zopiklon att de har så kort verkningstid så ibland tar man en till natten så somnar man fort men är klarvaken igen efter ett par timmar.  På så vis är lergigan bättre iaf. 
    Det bästa vore ju om man kunde vara som vanligt folk utan tabletter eller hur :) 

hihi ja precis , vad är det som gör att vi tycker vi  behöver tabl? för mig var det att jag e så känslig för stress samt att jag flydde från en del saker i omgivningen som va påfrestande, allt kändes lättare med en bit zopiklon.som jag skrev har de inte utskrivna längre o inte sug efter de längre men den psykiska vanan gör att jag kan sakna de, om de va helt ofarliga o inte beroendeframkallande skulle jag forts ta de för livet är mkt svårare utan de. det är bara med en enorm envishet jag tagit mig ur det...  ja de är enormt kortverkande, man kunde liksom känna en lugnande substans på bara några min.  jag har provat lergigan men gillar de inte riktigt.
  • Anonym (karin)
    Anonym (slutat :)) skrev 2013-11-26 16:54:21 följande:

hihi ja precis , vad är det som gör att vi tycker vi  behöver tabl? för mig var det att jag e så känslig för stress samt att jag flydde från en del saker i omgivningen som va påfrestande, allt kändes lättare med en bit zopiklon.som jag skrev har de inte utskrivna längre o inte sug efter de längre men den psykiska vanan gör att jag kan sakna de, om de va helt ofarliga o inte beroendeframkallande skulle jag forts ta de för livet är mkt svårare utan de. det är bara med en enorm envishet jag tagit mig ur det...  ja de är enormt kortverkande, man kunde liksom känna en lugnande substans på bara några min.  jag har provat lergigan men gillar de inte riktigt.

Javisst är det så att man flyr undan vissa saker som är jobbiga med dessa tabletter. Det känner man sedan när man är utan dem. Då blir verkligheten så påträngande igen. 
    Känner ibland att jag kommer äta zopiklon hela livet till och från för att stå ut med stressen som livet ibland innebär.
    Nej lergigan är ingen hit...men man kan ta den till natten ibland just för att enklare stå ut utan de bättre medicinerna.
    Klarar du dig med bara stesolid eller är du helt utan mediciner? 
    Anonym (karin) skrev 2013-11-26 17:05:43 följande:

Javisst är det så att man flyr undan vissa saker som är jobbiga med dessa tabletter. Det känner man sedan när man är utan dem. Då blir verkligheten så påträngande igen. 
    Känner ibland att jag kommer äta zopiklon hela livet till och från för att stå ut med stressen som livet ibland innebär.
    Nej lergigan är ingen hit...men man kan ta den till natten ibland just för att enklare stå ut utan de bättre medicinerna.
    Klarar du dig med bara stesolid eller är du helt utan mediciner? 

jag har cipralex kvar , en antideppressiv medicin  som jag ätit flera år.den kommer jag att ha kvar  jag har stesolid kvar men nästan helt klar med uttrappningen , har varit svårt att ta bort de med. är klar om ca en månad sen ska jag va helt utan de med.  ja verkligheten blir påträngande det var rätta ordet... man har haft som en skyddande hinna runt sig av tabletten så hjärnan o ens psyke är inte van o va utan de. har fått prova både atarax o lergigan har de hemma men tar de inte för tycker mest jag blir trött o lite konstig känsla av de...

har du läkare som tycker du kan äta zopiklon livet ut? 

funderar ibland så med att funkar inte livet kanske man får ta till zopiklonen  periodvis om man inte får sova till exempel.. sömnen är enormt viktigt, känner att om jag inte sover så blir jag mkt mer stressad över allt..   
  • Anonym (karin)

Nej jag tror inte min läkare eller någon annan tycker att jag ska äta zopiklon hela livet, det är mer en känsla man själv har att man önskar det gick att göra så i dåliga stunder.
    Läkaren tycker väl det är ok om jag lyckas hålla mig till en ask 30 tabletter på 1 och en halv månad så att jag inte tar de precis varje natt (el dag). Fast jag brukar ju dela upp dem dock..
    Samtidigt hoppas jag att när det blir ordning på sköldkörteln så kommer kroppen lugn ned sig och bli lite som vanligt igen. 
    Att man lyckas hålla sig till tabletten vid svårare perioder vore just bra...
    Skönt att cipralex hjälper dig. 

Anonym (karin) skrev 2013-11-27 11:24:23 följande:
    Nej jag tror inte min läkare eller någon annan tycker att jag ska äta zopiklon hela livet, det är mer en känsla man själv har att man önskar det gick att göra så i dåliga stunder.
    Läkaren tycker väl det är ok om jag lyckas hålla mig till en ask 30 tabletter på 1 och en halv månad så att jag inte tar de precis varje natt (el dag). Fast jag brukar ju dela upp dem dock..
    Samtidigt hoppas jag att när det blir ordning på sköldkörteln så kommer kroppen lugn ned sig och bli lite som vanligt igen. 
    Att man lyckas hålla sig till tabletten vid svårare perioder vore just bra...
    Skönt att cipralex hjälper dig. 

nej jag förstår hur du menar. jag har ofta tänkt så med att struntar i att de är beroendeframkallande , när de hjälper så bra  bättre äta de livet ut än o må dåligt. kan tänka så fortf vissa dagar. för mig gick det också ca 30 tabl på en  och en halv månad. ja det bästa hade varit att man kunnat ta nån bara när det var som värst, men det var det jag märkte inte gick , blev värre med tiden, hade jag de hemma så  tog jag de varje dag, dock bara en låg dos. jag önskar att cipralex hjälpte fullt ut men det gör de inte men mår bättre med de än utan. ja förhoppningsvis kommer det bli mkt bättre för dig när du får  ordning på sköldkörteln...  
  • Anonym (Sömberoende)

Är det någon som har erfarenhet av stilnockt? Jag blir knäpp av dom. Imovane ger inte samma symtom Har någon liknande erfarenhet ?

• Unaangelita

Jag äter Imovane endast för insomning.. Visste helt ärligt inte att den är ångestdämpande ens, min läkare sa inte det. Tar en halv 7,5 mg när jag inte kan sova. Har bara 15 tabletter kvar och kommer inte be om nya då jag är beroende av dem och så vill jag inte ha det. Får helt enkelt sova utan, räkna får och hoppas på att John Blund kommer till mig med. Det är så skönt att ta en halv tablett och veta att jag kan somna. Jobbar skift och har gjort det i 8 år därav sömnproblemen.

• Sannukka
    Anonym (Sömberoende) skrev 2014-01-16 19:09:55 följande:

Är det någon som har erfarenhet av stilnockt? Jag blir knäpp av dom. Imovane ger inte samma symtom Har någon liknande erfarenhet ?

Imovane funkar på mig bättre än stilnoct. Blir också konstig på dom.

nu har jag fått imovane utskrivet igen.. jag ar sovit dåligt så länge nu o psykiatern var bestämd med mig  o sad u behöver d nu, det är skadligt att inte sova, så har tagit de snart 2 veckor igen, känner mig misslyckad jag som hade slutat, rädd o hamna i beroende igen...    

Svar på tråden imovane/ zopiklon