• Jasgui97

Tillstånd för abort!

Min kompis e gravid i 19 veckor nu..hon har gått med sin kille till sjukhuset..problemet e att hon va sent nu måste hon få tillstånd...hon e jätte rädd att hon får nej...hon fick snacka med koraton o berätta vf hon vill göra abort..o de e på grund att hennes föräldrar e rkt stränga...asså vi kmr från samma land o jag vet exakt hur de e...hon sa att hennes föräldrar kmr kasta ut henne från huset för hon har gjort de innan hon gifta sig( hon e ba 17) de vet inte att hon har kille annars hade de blivit rkt arga o mer...hennes pappa kmr bli galen hon kommer inte gå till skolan för att hon kmr bli hotad från släkten...hon sa att om hon inte får tillstånd så kmr hon bli tvungen o lämna sin familj för att de går inte annars..de kmr döda henne( inte på rkt men nåt sånt)! O sa att Hennes mamma hade cancer men blivit frisk 5 år sen men sen fick hon epelipsi...och om hon blir stressad ba lite så kan hon få tlbx allt o bli väre ( o allt de e sant så klart) hon vill inte sin mamma ska veta hon e rkt rädd o jag e också asså vi bästa kompisar o vi vill veta...vad tror ni socialstyrelsen kommer tänka om de här...har hon chans...hon kan inte sova på kvällerna...snälla nån!!

Snälla hjälp!
  • Svar på tråden Tillstånd för abort!
  • Jasgui97

Asså hon har aldrig gått igenom nåt sånt eller visste om hur de går till...jag sa till henne samma sak... O hon vill inte men samtidigt hon vill inte förlora sin familj speciellt inte hennes mamma..o jag förstår de...för jag vet hur de e...men de sant att hon bodde göra de tidigare...

• GrönaDruvan

Det är väl bättre att föda barnet och adoptera bort det! Om 4 veckor skulle bebisen i magen kunna överleva om den föds...

Fruktansvärt att göra abort så sent.

VARFÖR gjorde hon inte abort innan?

• Dragonfly
    Jasgui97 skrev 2013-11-17 09:12:00 följande:

Asså hon har aldrig gått igenom nåt sånt eller visste om hur de går till...jag sa till henne samma sak... O hon vill inte men samtidigt hon vill inte förlora sin familj speciellt inte hennes mamma..o jag förstår de...för jag vet hur de e...men de sant att hon bodde göra de tidigare...

Jag tänker varken skriva bu eller bä men eftersom du skriver här vill jag poängtera att en abort så sent är som en miniförlossning och det måste din vän ställa in sig på.

En förlossning alltså och inte en skrapning eller att blöda ut några klumpar.

Jag hoppas att det ordnar sig för din vän!
  • fabbemam

Även jag undrar varför hon väntat så länge men det är klart att familjen är viktig alltid, i synnerhet om man bara är 17
     år. Att föda ett barn som 17-åring och behålla det samtidigt som man måste gömma sig för dem man behvöer allra mest stöd av är ingen bra idé. Klokt tänkt av din vän. Att födas till den verkligheten kanske inte heller blir ett bra liv för bebisen, tex om de hittas av familjen och hon straffas inför sitt barn. Det som då återstår är ju abort eller att adoptera bort. Jag råder din vän att vända sig till familjerätten på socialtjänsten. Det är inte "vanliga soc" utan de som hjälper en att vrida o vända på sina tankar kring abort/adoption och som ifall man beslutar sig för adoption hjälper till att hitta en familj. Hoppas att hon kan få stöd där! Behöver ni numret så ring er kommuns växel!

Denna tråd ligger under adoption så kanske får du fler svar på annan plats.

• Jasgui97

Tack så mycket...asså jag verkligen hoppas det går bra för henne...hoppas hon får göra de hon vill även om det är svårt att glömma bort men hon har lärt sig för detta e inte alls lätt, ..jag bara hoppas att socialstyrelsen förstår detta situationen..jag vill inte att hon ska gå igenom allt problem som kan få henne bli sjuk...deprimerad eller vad som helst o sen förlora alla som va jätte nära henne. Vi hoppas de bästa.:(

• nevermind

RockTheRebell:

Jag vet inte hur mycket info du fått under din uppväxt, men tyvärr är det så att det är försent med skydd nu.

• Bregott
    nevermind skrev 2013-11-17 14:58:36 följande:
    RockTheRebell:

Jag vet inte hur mycket info du fått under din uppväxt, men tyvärr är det så att det är försent med skydd nu.
    Ungefär vad jag tänkte skriva också.
  • RockTheRebell

Jo tack det är uppenbart. Men om man ska vara oskuld när man gifter sig och knullat ändå så går det ju nästan att dölja om man inte drar på sig en gravidmage.. Tänkte ni på det kanske. Det borde hon gjort. Och om inte annat så har det i alla fall funnits dagen efter piller och hon saknar ungefär 4 menstruationer och borde märkt det något tidigare om hon inte vill ha bebisen.

• Loriyana

Mina föräldrar är väldigt religösa, och när jag blev oplanerat gravid (utanför äktenskapet) så trodde jag att de skulle bli vansinniga! Men det var tvärtom! De stöttade mig genom hela graviditeten och de älskar min dotter något otroligt. Ofta så oroar man sig i onödan. Jag har själv ett barn nu och om hon skulle bli oplanerat gravid eller råka ut för något påfrestande, så vill jag som förälder vara där för henne och stötta henne. De flesta föräldrar vill faktiskt det bästa för sitt barn. De vill inte att ens barn ska råka illa ut eller må dåligt...oavsett vad de gjort.

• Anonym (anna)

Men gud, tjejen är 17år! Vad visste man i den åldern?! Man var ung och dum och saker hände... Denna tjej verkar inte ha något vuxet nätverk att vända sig till när det gäller såna frågor, så det är inget konstigt att det blivit så här. Jag tycker inte att det borde vara lagligt med så sena aborter, men nu är det lagligt och hon kommer troligtvis få det godkänt också utifrån hedersproblematiken.

Att snacka om att hon inte skulle haft sex p.g.a föräldrarna är befängt. Detta är Sverige och hennes föräldrar har ingen rätt att lägga sig i hennes sexliv. Att då skuldbelägga henne för att hon haft sex trots att hon vet "straffet" blir som att vi uppmuntrar hederstänkandet kring kvinnors sexualitet. Självklart skulle hon skyddat sig bättre, men det är en annan fråga. Det finns ingen anledning att döma en 17 åring. Hon är bara ett barn själv...

Svar på tråden Tillstånd för abort!