• cat rock

    När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?

    Vår son föddes i v.30 + 5, och är nu drygt 4 månader. Korrigerat är han alltså drygt 2 månader. Jag helammar nu, men på grund av ekonomiska skäl måste jag börja jobba deltid om 1,5 månader. Vi har därför börjat försöka ge honom mjölk med flaska, men han vägrar ta den! Börjar få lite panik! Undrar därför hur man ska tänka med prematurbarn och mat? Ska man räkna korrigerad eller okorrigerad ålder?

    Man kan ju börja ge smakportioner och små mängder gröt från 4 månader, men då är ju frågan om han i matsammanhang 4 månader nu eller bara 2 månader...

    Någon som vet nåt om det här?
    Självklart ska jag fråga på BVC eller ringa till neonatalavdelningen, men då jag är stressad och otålig frågar jag här med!


  • Svar på tråden När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?
  • Lindsey Egot the only one

    Ni borde räkna med att han är för liten. Bara för att man är född och klarar sig utanför livmodern så betyder det ju inte att han är färdigutvecklad. Du ska nog räkna med att han bara är två månader i magsmältningssystemet.

    Varför måste du redan börja arbeta?

    Kan du inte vänta tills han iaf är 6 månader så han får en chans att vänja sig vid flaskan och tex gröt till morgonen. Hade jag varit du hade jag vänjer honom vid flaskan med utpumpad bröstmjölk alt ersättning.

    Gröt är som välling och välling till en 2 månaders bebis alt 4 månaders bebis ger inte all den näring en bebis behöver. Det gör ersättningen.

  • Lena

    Det är ganska vanligt att bebisar vill ta flaska från mamman när de är vana att ammas. Hur går det om pappan ger flaska och du inte är hemma?

  • cat rock

    Det är av ekonomiska skäl som jag måste börja jobba. Vi får det inte att gå ihop annars. Jag ska jobba 50% till en början, men blir borta mååånga timmar under de dagar jag jobbar då jag pendlar 10 mil. Söker jobb på orten med ljus och lykta! Men nu är det som det är, och vi har inte något val...

    Men vi börjar verkligen få panik nu!

  • pigglet

    En sådan liten ska absolut inte äta "mat" i flera timmar. Oavset om det bebisen är född för tidigt eller inte. Från 4 månader rör det sig ju bara om att slicka något från fingret. Vid 6 månader om att ge någon tesked.

    Så det är ersättning som gäller.  

  • cat rock
    pigglet skrev 2013-11-17 22:00:51 följande:
    En sådan liten ska absolut inte äta "mat" i flera timmar. Oavset om det bebisen är född för tidigt eller inte. Från 4 månader rör det sig ju bara om att slicka något från fingret. Vid 6 månader om att ge någon tesked.

    Så det är ersättning som gäller.  



    Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
  • Lindsey Egot the only one
    cat rock skrev 2013-11-19 06:35:08 följande:



    Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
    Det är bättre att försöka med ersättning i flaska typ mam antikolik flaska.
  • pigglet
    cat rock skrev 2013-11-19 06:35:08 följande:



    Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
    Att gröt och puré finns från 4 månader är enbart för att tillverkarna vill sälja. För från 4 månader ska man bara ge en slick, tex från någon sås man äter el.dyl.

    Du skriver att ni behöver ge honom anat än bröstmjölk, för när han är 6 månader kommer han behöva klara sig mååånga timmar utan aming. Då är det ersättning ni får byta ut målen mot, en så liten ska inte äta gröt och puré i större mängd än någon tesked. 
  • skogsvitter

    TS jag hoppas verkligen att du skämtar, din bebis är precis nyfödd och äter ingen annan mat än från ditt bröst, ändå påstår du att du "måste" börja arbeta!? Varför i hela friden skaffade du ens barnet, om du inte anser dig kunna vara föräldraledig och ta hand om det???

    Ingen människa i Sverige måste arbeta med en nyfödd bebis. Det är det vi har föräldraförsäkring till. Det är det vi har vårt yttersta skyddsnät till. Försörjningsstöd, bostadsbidrag, ingen behöver leva under existensminimum, allra helst när man har en bebis hemma! Hitta en annan lösning, för ditt barns skull.

    Även om han nu var 4 månader i magen (vilket inte är fallet naturligtvis eftersom han i själva verket bara är 2 månader i sin mognad) så är det fortfarande inte ok att ge så stora mängder mat till en så liten! 6 månader bör de vara innan man öht börjar ge dem smakisar! Hela måltider, det är liksom inte aktuellt förrän om många månader till...

  • Natulcien

    Nej, fast föda kan ni inte ge en sån liten. Vill du inte amma mer, så är det ersättning han ka ha, och endast det. Ni får prova alla sorter och alla flaskor ni kan hitta, helt enkelt.

  • cat rock

    Oj vad upprörda ni blir! Och väldigt snabba att döma utifrån väldigt lite fakta.. Jag har i alla fall tagit upp detta med bvc som säger att det är 100% ok att börja med smakportioner och lite gröt kring 4 månader korrigerat. Jag tänker lyssna på dem och lita på min intuition. Dessutom vill jag bara lägga till att det finns en pappa med i bilden också, som jättegärna är hemma med vårt barn. Jag skulle supergärna vilja vara hemma längre, men nu är det bästa för vår familj att jag jobbar och då lägger jag min egen önskan åt sidan!

  • Lindsey Egot the only one
    cat rock skrev 2013-12-04 01:27:03 följande:

    Oj vad upprörda ni blir! Och väldigt snabba att döma utifrån väldigt lite fakta.. Jag har i alla fall tagit upp detta med bvc som säger att det är 100% ok att börja med smakportioner och lite gröt kring 4 månader korrigerat. Jag tänker lyssna på dem och lita på min intuition. Dessutom vill jag bara lägga till att det finns en pappa med i bilden också, som jättegärna är hemma med vårt barn. Jag skulle supergärna vilja vara hemma längre, men nu är det bästa för vår familj att jag jobbar och då lägger jag min egen önskan åt sidan!


    Hade jag varit ni hade jag börjat med ersättning. Smakportion är just en smakportion. En tsk att smaka på olika smaker och konsistenser och INTE en hel måltid. Då är det modersmjölkersättning som gäller upp till 6 månader. Från 6 månader kan man byta ut ett mål bröstmjölk alt ersättning till tex gröt.
  • hannis

    Pumpa och ge på flaska då? Och sen blanda med mer och mer ersättning.

    Vad är det förresten som säger att han kommer äta gröt? Båda mina barn har vägrat att äta gröt men vant sig vid flaska efter lite övertalning.

  • pigglet

    Jag gör det enkelt för mig och klistrar in mitt svar från en annan tråd:

    Man kan börja ge dem en slick från sitt finger eller annat som motsvarar 1 kryddmått - tidigast från 4 månader och har man inte börjat innan 6 månader så är det dags att börja då.

    Gluten: en liten bit bröd eller en liten sked gröt/välling några gånger i veckan. Tidigast från 4 månader, går bra att vänta till 6 månader. Efter 6 månader kan man långsamt öka mängden.

    Från 6 månader börja med smakportioner. Någon/ett par teskedar. Fortsätt ge ersättning/amma som vanligt. (Det handlar alltså inte om att byta ut mål redan vid 6 månader.)

    Från ca 8 månader: När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver. Därför är det ingen brådska att gå över till vanlig mat vid alla måltider. Låt barnets intresse för maten få styra takten. Så småningom, när barnet är tio till tolv månader, behöver det två huvudmål om dagen och några mellanmål däremellan.

    Informationen är tagen från slv.se. Det är den information som bvc ska ge.

  • TeresB

    Jag skulle vänta. Har själv en prematur född i v 29. Oss rådde neo att börja med mat i korrigerad ålder och inte stressa.

    Hoppas ni får till det.

  • Mantra

    Inte ens en normalfödd bebis ska äta portioner vid 4 månader, så ännu mindre en prematur. Smakportion innebär ett kryddmått som sakta utökas till en mindre portion vid 6 månader. Kan ni inte koppmata med ersättning? Måste ju inte ge med flaska.

  • Naniismamma

    med prematur hade jag väntat, har en prematur från v 29+5 och han är korrigerad ålder nu bara 2 veckor .

    men att med en fullgången bebis inte ska äta något från 4 månaders ålder är inget man håller hårt på, jag har en barnläkare jag alltid pratar med från vårt bvc, min ena dotter på 1,5 år började äta riktig mat helt vid 6 månader ålder med ersättning som komplement.

    vi frågade om den brittiska metoden var en bra metod och han tyckte att man ska gå efter bebisen och se om den är redo för det.. vår dotter var redan arg vid matbordet från 4 månaders ålder och skrek och höll på och då sa han att då kan vi ge genne en kokt potatisklyfta att håll i när den kallnat.. hon vart överlycklig och åt den bra.. där började vi med kanske totalt 7-8 klyftor på hela dagen. när hon var 6 månader åt hon allt själv.

    så finns ingen piska med att man absolut inte får ge något mer än 1 slick vid 4 månaders ålder. allt beror på bebisen enligt vår barnläkare. och det har funkat super för oss.

    men som sagt hade jag väntat med prematur.. och jag kommer inte köra brittiska metoden med våran son då han redan har mycket känsligare mage än andra. 

  • yodi
    cat rock skrev 2013-11-19 06:35:08 följande:



    Vi hade absolut inte tänkt ge honom mat på så vis! Däremot finns ju gröt för barn från 4 månader, som vi ev. tänkte ge som ett komplement om han fortsätter att vägra flaskan...
    absolut inte min mening att vara elak, men går det verkligen inte att du är hemma längre? för det här med mat hänger i hopp med att tarmen ska vara tillräckligt utvecklad och där är det ingen större skillnad på gröt och mat.

    allt är naturligtvis individuellt men vi har fått   infon att gällande mat så ska vi gå efter den korrigerade åldern och absolut inte stressa fram det.

    och som någon skrev tidigare det blir för mycket mat på dom timmarna du är borta.
Svar på tråden När började ni ge prematurbarn gröt och smakportioner?