• Loui

Mammor, hur fan tänker ni?

Överallt ser jag mammor och pappor som går runt med sina barn, samtidigt som de röker. 

Hur tänker man då? Tror man inte att barnen ser och vänjer sig vid cigaretten som en betryggande tanke, eller är man dum nog att tro att "apa gör som apa säger" och inte "apa gör som apa gör" .

Ska man röka när man har barn får man väl försöka gömma det åtminstone. Eller är det bara jag som tycker så? 

Så ni föräldrar som röker framför era barn, hur tänker ni då? 

• Svar på tråden Mammor, hur fan tänker ni?
  • Meebo

Min mamma har rökt i hela mitt liv (jag är 26 år nu) utan att gömma det för mig och jag har ALDRIG fått för mig att rökning är en "betryggande" sak eller fått för mig att börja röka själv så det bror nog mer på HUR mammor förklarar/gör med rökningen.

Att förklara att rökning ÄR dåligt och att det ÄR ett missbruk och ÄR jättesvårt att sluta kommer man långt med om man förklarar det för sitt/sina barn när dem är små. 

• aj 378

Ja, det kan man undra! Och alla som menar att det är så svårt att sluta.. Hur svårt kan det va att sluta röka för sitt barns skull?
    Jag har varit rökare själv så jag vet hur det är att sluta! Slutade ett år innan jag blev gravid med mitt första barn, skulle ALDRIG röka som gravid eller i närheten av mitt eller andras barn!

• Lufsan
    Meebo skrev 2013-11-17 13:44:42 följande:
    Min mamma har rökt i hela mitt liv (jag är 26 år nu) utan att gömma det för mig och jag har ALDRIG fått för mig att rökning är en "betryggande" sak eller fått för mig att börja röka själv så det bror nog mer på HUR mammor förklarar/gör med rökningen.

Att förklara att rökning ÄR dåligt och att det ÄR ett missbruk och ÄR jättesvårt att sluta kommer man långt med om man förklarar det för sitt/sina barn när dem är små. 
    Fast man utsätter sitt barn för en hälsorisk när man röker i närheten av barnet.
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    aj 378 skrev 2013-11-17 13:46:54 följande:
    Ja, det kan man undra! Och alla som menar att det är så svårt att sluta.. Hur svårt kan det va att sluta röka för sitt barns skull?
    Jag har varit rökare själv så jag vet hur det är att sluta! Slutade ett år innan jag blev gravid med mitt första barn, skulle ALDRIG röka som gravid eller i närheten av mitt eller andras barn!
    Precis det är inte svårare än man gör det till och det är inte ett sätt att hantera stress eller mera som folk påstår. Rökning gör att man får abstinens när man inte röker då känner man alltså stress som är skapat utav rökningen. Det känns senare bättre när man tar ciggen eftersom det var abstinens. 

Röker man inte blir man lugnare och slipper dessutom risken att dö från sina barn i lungcancer eller orsaka skador på sitt barns hälsa.  
    En dag i sänder.
  • Loui
    Meebo skrev 2013-11-17 13:44:42 följande:

Passiv rökning är ju VÄRRE än den röken du får i dig själv.

Var hemma hos en kompis en gång, där hennes föräldrar rökte inomhus. Jag kunde inte vara där inne, det luktade såååå illa och min stackars kompis kände inte detta. Hennes lungor är svarta som sot, och hon har inte rökt en enda cigarett. Så det handlar inte bara om att berätta att det är dåligt osv, det handlar om att inte utsätta sina barn för det. 
  • lövet2

Min erfarenhet är att barn gör som man säger och inte som man gör i det fallet. Forskningen visar samma sak. En rökande förälder som förbjuder sitt barn att röka, har rätt goda chanser att lyckas.

Mina föräldrar rökte båda två under hela min uppväxt. Mina 3 bröder började aldrig röka, och själv rökte jag i tonåren pga kompistryck och inte pga mina föräldrars rökning.

• Anonym (Detta!)
    lövet2 skrev 2013-11-17 13:55:11 följande:
    Min erfarenhet är att barn gör som man säger och inte som man gör i det fallet. Forskningen visar samma sak. En rökande förälder som förbjuder sitt barn att röka, har rätt goda chanser att lyckas.

Mina föräldrar rökte båda två under hela min uppväxt. Mina 3 bröder började aldrig röka, och själv rökte jag i tonåren pga kompistryck och inte pga mina föräldrars rökning.
  • Loui
    lövet2 skrev 2013-11-17 13:55:11 följande:

Såklart att inte alla som har föräldrar börjar röka. Men det ökar risken, om vi nu ska gå in på statistik och fakta.. Varför vill man utsätta sig själv och sina barn för det? 

Sedan tror jag att det värsta är ändå de människor som inte har råd med blöjor eller aktiviteter med barnen, men som har råd att röka? Kan någon snälla förklara DET för mig? 
  • Anonym (Detta!)
    Loui skrev 2013-11-17 14:06:31 följande:
    Såklart att inte alla som har föräldrar börjar röka. Men det ökar risken, om vi nu ska gå in på statistik och fakta.. Varför vill man utsätta sig själv och sina barn för det? 

Sedan tror jag att det värsta är ändå de människor som inte har råd med blöjor eller aktiviteter med barnen, men som har råd att röka? Kan någon snälla förklara DET för mig? 

Det där med råd med blöjor har jag inget svar på men aktiviteter måste inte nödvändigtvis kosta pengar.
    Bara en liten kommentar, absolut inte menad som en bortförklaring. 
Svar på tråden Mammor, hur fan tänker ni?