andranamn?!
Ahh.
Vi har ingen aning om vad vår dotter ska ha för andra namn.. hade problem bara med att välja tilltalsnamn.. men de fick bli Lowa! Hur ska man lyckas välja de andra? Hur bestämde ni till eran barn? :)
Ahh.
Vi har ingen aning om vad vår dotter ska ha för andra namn.. hade problem bara med att välja tilltalsnamn.. men de fick bli Lowa! Hur ska man lyckas välja de andra? Hur bestämde ni till eran barn? :)
Vi vill ha släktnamn till våra barn. Ett från min sida och ett från sambons sida. Tycker att det är fint att föra vidare. Ett namn bara för att känns onödigt, då kan man ju lika gärna "bara" ha ett förnamn.
Vi kör också med släktnamn som andranamn.
Mina barn har delvis valt namn själva kan man säga. Den första hade ett långt födsloskrik då hon föddes med en nyckelbensfraktur och den andra var en vilde i magen och hade bråttom ut med 11 min på förlossningen trots 120-140 in, så det blev Ronja och Wilda. Med W från betydelsen wild och inte strid som det betydde med enkel-v.
Min första dotter har fått mitt ena namn (i dubbelnamnet) som också är ett släktnamn ganska långt tillbaks i släkten. Det tredje tyckte sambon var fint och jag gick med på det till slut, även om det inte fanns i släkten.
Min andra dotter fick Amira i andranamn, som jag har läst i någon bok och tyckt var jättefint, men som kändes väl utländskt som tilltalsnamn. Det komiska är att 3 veckor yngre kusinen heter Mira. Det tredje är sambons favoritnamn som finns i släkten på hans sida.
Så ett tips kan ju vara att ta reda på vad alla far- och morföräldrar heter och se om ni hittar något fint släktnamn att föra vidare. Om ni inte kan komma överens så finns det ju inga krav att barnet måste ha flera namn, men barnet kan ju tycka det är orättvist med namnsdagsfiranden med bara ett namn. Annars finns det namnböcker på bibblan och namnstatistik på nätet. Pampers har någon namngenerator, så det finns mycket roligt att läsa.
Med Amira kan jag väl också tillägga att de summerar familjens begynnelsebokstäver, vilket är lite kul då vi har bonusbarn på båda håll. Dessutom bildar det namnet Maria, som jag heter, om man slänger om bokstäverna.
Vi kör med familjenamn.
Första dottern får moderns namn. Andra och tredje får från farmor eller mormor.
Lika med söner. Första får faderns namn. Andra får efter farfar eller morfar.
Vi struntade i släktnamn och valde namn som vi tycker är fina.
På min sida är släktnamn inte något vedertaget medan makens familj är väldigt traditionsbundna (alla heter samma sak) när det kommer till namn. Men maken, och jag ville välja själv.
Vi valde ett andranamn som vi gillar och som klingade bra med tilltalsnamnet. Sen råkade det vara min mans brors andranamn också men det är mer en bonus.
Dock känner jag ändå litegrann nu att eftersom första barnet fick sitt andranamn från mannens sida så får väl nästa barn (om vi får fler) kanske ett andranamn från min sida av släkten. Där finns massor av fina namn att välja på, Elisabeth, Charlotte, Charlotta, Leila, Christian, Gunnar, Arvid och Karl bland annat så det ska nog gå att lösa
Man kan säga att vi inte direkt har släktnamn utan valde det vi gillade. Passande nog heter en av mina kusiner just det namnet så då kändes det bra. Min dotter heter Esther Wilma Lykke. Esther är tilltalsnamn, Wilma efter min kusin då och Lykke är ett favoritnamn hos mig som jag fick igenom ;) Tips på fina mellannamn: - Lowa Edith Isabella - Lowa Sophia Minelle - Lowa Minnea - Lowa Ellen Leija - Lowa Elin Melodie Lycka till!
Jag tycker det är trevligt om andranamnen har någon betydelse, inte bara att det är fint. Vi har valt släktnamn, men man kan ju titta på vem som hade namnsdag när barnet föddes, en betydande person för er etc. Jag funderar på att döpa en dotter till Idun, eftersom min farmor bodde på Idunsgatan!
Tack för hjälpen! Efter 2 månader med funderingar kom vi fram till ett namn! :)
Fick bli My ( mitt andra namn) Lowa Linnea :)
1an fick samma mellannamn som jag. Ett finns som mellannamn på bägge sidor, den enda som inte heter så är min mamma. Både hon och jag ett gemensamt mellannamn så vi la till även det.
2an har 1ans första mellannamn som tilltalsnamn. Mellannamnen är den feminina formen på svärfars namn samt min morfars mammas namn