andranamn?!
Mina barn har delvis valt namn själva kan man säga. Den första hade ett långt födsloskrik då hon föddes med en nyckelbensfraktur och den andra var en vilde i magen och hade bråttom ut med 11 min på förlossningen trots 120-140 in, så det blev Ronja och Wilda. Med W från betydelsen wild och inte strid som det betydde med enkel-v.
Min första dotter har fått mitt ena namn (i dubbelnamnet) som också är ett släktnamn ganska långt tillbaks i släkten. Det tredje tyckte sambon var fint och jag gick med på det till slut, även om det inte fanns i släkten.
Min andra dotter fick Amira i andranamn, som jag har läst i någon bok och tyckt var jättefint, men som kändes väl utländskt som tilltalsnamn. Det komiska är att 3 veckor yngre kusinen heter Mira. Det tredje är sambons favoritnamn som finns i släkten på hans sida.
Så ett tips kan ju vara att ta reda på vad alla far- och morföräldrar heter och se om ni hittar något fint släktnamn att föra vidare. Om ni inte kan komma överens så finns det ju inga krav att barnet måste ha flera namn, men barnet kan ju tycka det är orättvist med namnsdagsfiranden med bara ett namn. Annars finns det namnböcker på bibblan och namnstatistik på nätet. Pampers har någon namngenerator, så det finns mycket roligt att läsa.