• Anonym (Hmm)

Ta ett kort med bara mina barn och pappan?

Såg en tråd där det var delade åsikter kring ett "familjefoto", med biomamman, pappan och deras gemensamma barn. På bilden skulle inte bonusmamman, eller halvsyskonen finnas.

Jag är själv bonusmamma till ett barn och tycker SJÄLVKLART att min bonus skall få en sån bild om hon nu så vill.

Det som jag reagerar på är att om det vore tvärtom...skulle det accepteras?

Om vi säger att mina och min mans barn en dag vill ha ett foto där bara vi är? Dvs att om de en dag önskade sig ett foto på helsyskonen och mamman och pappan, men inte halvsyskonet?
    Skulle det accepteras lika lätt?

Jag förstår att det inte handlar om ett "familjefoto" som vissa kallar det. Jag ser det som ett foto där barnen vill ha sin pappa och mamma och alla syskonen tillsammans på en bild.

Men om mina barn nu en dag önskar att ta en bild på en studio tillsammans med mig och pappan, men inte halvsyskonet...hur ser ni på det?
    Att syskonen kanske ställer fram det i bokhyllan hemma hos sig...
    Skulle inte bonusen känna sig utanför?

Själv skulle jag aldrig gå med på ett sådant foto eftersom jag räknar bonus som min familj och ser henne som en del av familjen även om hon inte biologiskt sett är mitt barn. Och skulle aldrig utsätta min man för ett sådant ultimatum..

• Svar på tråden Ta ett kort med bara mina barn och pappan?
  • Foxtrott

Först blir jag helt förvånad över att så många människor  verkar ha foton på sina föräldrar och syskon i bokhyllorna.

Varför skulle någon bry sig om vilka människor andra människor fotograferar sig med är min andra tanke? I mina många släkter fotograferar sig folk stup i kvarten i olika grupper. Mer utförligt om detta har jag skrivit i andra tråden. Fullt normalt liksom och inget man varken ber andra om tillstånd att få göra eller ger andra människor tillstånd att göra.

Ibland får jag intrycket att man ännu idag i vissa kretsar anser att fotografier är magiska på något vis. Påverkar själen.

• nymedlem

Om det är barnens önskan så får man förklara för halvsyskonen att dom inte tillhör familjen. Vilket är helt idiotiskt såklart, men en styvmorsa har ingen rätt att diktera sådana villkor.

• Anonym (?)

Du menar när ert gemensamma barn är gammalt nog att ha flyttat hemifrån eller ska fotot stå i bokhyllan i vardagsrummet hemma hos dig och pappan och alla barn bor hemma men de andra får inte ha foto på sig och sina föräldrar i bokhyllan?

• Brumma
    nymedlem skrev 2013-11-17 18:24:18 följande:

Om det är barnens önskan så får man förklara för halvsyskonen att dom inte tillhör familjen. Vilket är helt idiotiskt såklart, men en styvmorsa har ingen rätt att diktera sådana villkor.

Vilka vilkor? Vilken styvmorsa?

TS är ju i det fallet biomamma åt barnen som i teorin KANSKE skulle vilja ha ett foto enbart på helsyskonen o föräldrarna - dvs TS o pappan...
  • Anonym (bibo)

Här hemma har vi alla möjliga foton på väggarna.

Bara på mig maken och hans barn.

Bara jag, maken och våra gemensamma.

Syskonfoto på bara bonusbarnen.

Syskonfoto på bara våra gemensamma.

Syskonfoto på alla fyra.

På oss alla i hela familjen.

Här sitter det kort öite överallt som ni förstår.

Blivit så genom åren.

Så visst kan man ta olika kort utan dåligt samvete... tycker jag.

• Anonym (Hmm)

Alla kanske inte har fotografier i bokhyllan på sina syskon. Jag gav bara det som ett exempel.

Jag är inte alls brydd om vad gäller foton och vem som

är på fotot.

Det jag ville ha fram var att det är okej för ett biobarn att önska sig ett foto med sin mamma och pappa,

men inte halvsyskon.

Men bions halvsyskon kan inte kräva att få en bild med sin mamma och pappa, men inte halvsyskon. För då känner bonus sig utanför.

Jag gör allt för att min bonus inte skall känna sig utanför. Ex gör vi inga stora grejer då hon inte är här för annars blir det lätt att hon känner sig utanför...även om hon gör saker med mamman.

Skulle mina barn säga "vi vill ha ett familjefoto med bara dig och pappa men inte våran halvsyster"så skulle jag säga nej. Men om barnen vill ha ett foto där bara ett av barnen är med sin mamma och pappa så skulle jag tycka det är ok. Vad gäller "familjebild" iaf. För tar man en familjebild så ska hela familjen vara med...eller hur?ingen skall behöva stängas ute för denne är halvsyskon eller dylikt.

Vill man ta ett foto med alla förutom en person från familjen så ska man inte kalla det familjefoto. Det är ju sjukt.

Då får man kalla det något annat. Men inte ett familjefoto, eftersom man stöter bort en eller flera från sin familj.

Skulle min bonus önska en bild med bara hennes mamma och pappa så skulle jag tycka att det är helt ok. Det är ju hennes mamma och pappa. Men skulle hon kalla det ett "familjefoto" så skulle jag bli väldigt ledsen. För jag hoppas att hon räknar in mig i hennes familj.

För övrigt brukar det vara så, av vad jag uppfattat...inte hos oss dock. Att ofta måste man trippa på tå för att inte barnet som bor växelvis skall känna sig utanför. Att det inte räknas om han/hon gör saker hos den andra föräldern. Att om övriga familjen gjort saker tillsammans medan hon/han varit hos andra föräldern så känner sig barnet utanför, och känner sig utstött. Lite tråkigt tycker jag...eftersom ingen tänker på hur det känns för de som bor på en fast punkt. För de kan tydligen aldrig känna sig utanför bara för att deras mamma och pappa bor ihop.

Tänker säga en gång till att jag absolut inte tycker det är fel med foton.

Men det är konstigt, att det är ok för bonus och ta foton med sin "kärnfamilj" men inte för de andra barnen...för annars kan bonus känna sig utanför...

Foxtrott skrev 2013-11-17 18:18:13 följande:
    Först blir jag helt förvånad över att så många människor  verkar ha foton på sina föräldrar och syskon i bokhyllorna.

Varför skulle någon bry sig om vilka människor andra människor fotograferar sig med är min andra tanke? I mina många släkter fotograferar sig folk stup i kvarten i olika grupper. Mer utförligt om detta har jag skrivit i andra tråden. Fullt normalt liksom och inget man varken ber andra om tillstånd att få göra eller ger andra människor tillstånd att göra.

Ibland får jag intrycket att man ännu idag i vissa kretsar anser att fotografier är magiska på något vis. Påverkar själen.

• Anonym (-)

Jo, jag tycker det är HELT ok, så länge det är barnets vilja som styr. Jag förstår helt och hållet att man kanske vill ha en bild på bara en själv och sina föräldrar.

• Foxtrott
    Anonym (Hmm) skrev 2013-11-17 21:20:42 följande:
    Alla kanske inte har fotografier i bokhyllan på sina syskon. Jag gav bara det som ett exempel.

Jag är inte alls brydd om vad gäller foton och vem som
    är på fotot.
    Det jag ville ha fram var att det är okej för ett biobarn att önska sig ett foto med sin mamma och pappa,
    men inte halvsyskon.

Men bions halvsyskon kan inte kräva att få en bild med sin mamma och pappa, men inte halvsyskon. För då känner bonus sig utanför.

Jag gör allt för att min bonus inte skall känna sig utanför. Ex gör vi inga stora grejer då hon inte är här för annars blir det lätt att hon känner sig utanför...även om hon gör saker med mamman.

Skulle mina barn säga "vi vill ha ett familjefoto med bara dig och pappa men inte våran halvsyster"så skulle jag säga nej. Men om barnen vill ha ett foto där bara ett av barnen är med sin mamma och pappa så skulle jag tycka det är ok. Vad gäller "familjebild" iaf. För tar man en familjebild så ska hela familjen vara med...eller hur?ingen skall behöva stängas ute för denne är halvsyskon eller dylikt.
    Vill man ta ett foto med alla förutom en person från familjen så ska man inte kalla det familjefoto. Det är ju sjukt.
    Då får man kalla det något annat. Men inte ett familjefoto, eftersom man stöter bort en eller flera från sin familj.

Skulle min bonus önska en bild med bara hennes mamma och pappa så skulle jag tycka att det är helt ok. Det är ju hennes mamma och pappa. Men skulle hon kalla det ett "familjefoto" så skulle jag bli väldigt ledsen. För jag hoppas att hon räknar in mig i hennes familj.

För övrigt brukar det vara så, av vad jag uppfattat...inte hos oss dock. Att ofta måste man trippa på tå för att inte barnet som bor växelvis skall känna sig utanför. Att det inte räknas om han/hon gör saker hos den andra föräldern. Att om övriga familjen gjort saker tillsammans medan hon/han varit hos andra föräldern så känner sig barnet utanför, och känner sig utstött. Lite tråkigt tycker jag...eftersom ingen tänker på hur det känns för de som bor på en fast punkt. För de kan tydligen aldrig känna sig utanför bara för att deras mamma och pappa bor ihop.

Tänker säga en gång till att jag absolut inte tycker det är fel med foton.
    Men det är konstigt, att det är ok för bonus och ta foton med sin "kärnfamilj" men inte för de andra barnen...för annars kan bonus känna sig utanför...
    Men vem har sagt att det är fel att du och din man tar en bild tillsammans med era gemensamma barn? Utom du?
  • Ess

Alla trådar jag läst där en styvmamma inte velat ha hans tidigare barn med på sitt familjefoto, har blivit sågade vid fotknölarna.
    Tom en tråd där styvbarnet var vuxet, och ts och hennes syster skulle ge ett foto på sina barn dvs barnbarnen till sin mamma som fyllde år. Hon blev påhoppad för att inte styvbarnet fick va med, trots att ts mamma och styvbarnet inte hade någon relation till varann.

Därför är jag väldigt imponerad över hur rätt det är att ta en bild med föräldrar och gemensamma barn, när det gäller en sk ursprungsfamilj som inte ens existerar längre. Det ska inte surkärringen lägga sig i osv.
    Hade det varit tvärtom och man tyckt att det har inte styvungen det minsta med att göra, då jäklar hade det tagit fyr..............

• Brumma
    Ess skrev 2013-11-17 22:07:39 följande:

Alla trådar jag läst där en styvmamma inte velat ha hans tidigare barn med på sitt familjefoto, har blivit sågade vid fotknölarna.
    Tom en tråd där styvbarnet var vuxet, och ts och hennes syster skulle ge ett foto på sina barn dvs barnbarnen till sin mamma som fyllde år. Hon blev påhoppad för att inte styvbarnet fick va med, trots att ts mamma och styvbarnet inte hade någon relation till varann.

Därför är jag väldigt imponerad över hur rätt det är att ta en bild med föräldrar och gemensamma barn, när det gäller en sk ursprungsfamilj som inte ens existerar längre. Det ska inte surkärringen lägga sig i osv.
    Hade det varit tvärtom och man tyckt att det har inte styvungen det minsta med att göra, då jäklar hade det tagit fyr..............

Japp, minns flera sådana trådar... Det är det som gör mig så arg.. Att barns betydelse, barns känslor, ska särbehandlas ngt så enormt (iallafall om man ska gå efter "styvfamiljsreglerna" som finns här på FL), ett skilsmässobarn som inte bor med båda sina föräldrar skall alltid komma före de gemensamma barnen som bor med båda sina föräldrar. De gemensamma barnen får inte liv att åka på ngt son är det minsta roligt om bonussyskonet är hos sin andra förälder - för då känner sig bonusbarnen utanför.. Men de andra barnen då? Ska de alltid anpassa sitt liv efter en familjemedlem som, i bästa fall, bor i familjen på halvtid. Gud nåde den bonusmamma som semestrar med sin man o sina barn utan bonusbarnen bär det är hos sin mamma. Inte ens tälta får man göra har jag lärt mig här på FL... Gud nåde det barn som fötts in i en bonusfamilj om det ngn gång vill ha ensamtid med båda sina föräldrar, bonusbarnet däremot skall självklart ha ensamtid med sin förälder varje gång det är umgänge. Äh, jag tycker man kommer jäkligt långt med sunt förnuft o att det här med att känna sig delaktig i en familj inte beror på hur många aktiviteter man får vara med på eller hur många paket man får på julafton (hemska tanke om bonusmamman skulle råka köpa fler paket till SITT barn än vad bonusbarnet får från pappan... - nä, millimeterrättvisa ska det minsann vara, när det väger över på bonusbarnets sida då såklart..)...

Förlåt TS för att jag gick helt OT, men den mentaliteten gör mig så förbannad rent ut sagt!!! Hos oss kommer nämligen alla familjemedlemmar på samma plats, oavsett om man har skilda föräldrar eller inte men oooj, vad fel det kan vara!!
Svar på tråden Ta ett kort med bara mina barn och pappan?