• MarLe71

Åka taxi med barn?

Hur har ni gjort ??

Finns det taxibilar med bilbarnstolar?? Hur har ni andra gjort om ni tex ska ta er från en flygplats med taxi? Sitta i knä - är det lagbrott? Åka buss istället? Hur har ni gjort?

Vi har inte möjlighet att ta med babyskydd/bilbarnstol på flyget.

• Svar på tråden Åka taxi med barn?
  • MariaF

Här i Piteå har dom bilstolar fast det kostar dock extra fast det är det värt tycker jag! Vet inte hur det är på andra ställen!

• Buffa

Ni får ringa och boka taxi, då berättar ni att ni har ett barn med er och att stol behövs.

Hur det är med flyg vet jag inte.

• florin

hej! Senast vi flög så kollade jag med taxi bolaget hur man gör. Det skulle kosta 250 kr extra om de måste ha barnstol!!!! Utan barnstol låter de nogingen åka med eftersom det inte är lagligt... Ring och kolla med ert taxiboöag

• MarLe71

250kr extra är ju hutlöst, men det får det väl vara värt...

Det är från Bromma jag har tänkt åka och visst borde det väl finnas massor med föräldrar och barn som behöver åka taxi då & då i Stockholm - hur gör ni ??
    Tar med egen stol eller ?

• lurv

Bor du i Bromma så ring till Taxi Stockholm dom har drygt 200 bilar med bakåtvänd bilbarnstol som kan användas av barn mellan 6 månader och ca 3 år. Bäst är att förbeställa för då är du garanterad en BB. Lägg dock på ca 5 minuter extra i tid eftersom dessa bilar monterar stolen på plats. Det kostar inget extra förutom att taxin har rätt att sätta på taxametern medan chauffören monterar stolen.

• MarLe71

lurv - tack för infon!

Då är det ju bara att förbeställa en bil till flyget! Vet du om det brukar vara svårt att få just dom bilarna, ska man vara ute i god tid med beställningen tro?

• lajjalo

hej. vi bor i sthlm och åker mycket taxi med våra barn.
    enda gången det varit problem var när lillkillen var nyfödd och vi inte visste att taxibolagen inte har så små bilskydd.
    annars åker vi taxi sthlm och ringer växeln. där berättar man att man vill ha en bil med bakvändbilstol, så fixar de det.
    funkar superbra och kostar inget extra!

• lurv

Nope det ska räcka med att beställa typ dagen innan. Vilken tid på dygnet ska du åka?? Är det tidigt på morgonen mellan 4-5 så ta gärna till med 10-15 minuter extra. Vardagar så är det många affätrsresenärer som ska till flyget och på helgerna så har inte dom sista festprissarna kommit iväg hem ännu. Är det dessutom nu i vinter så räcker det med ett rejält snöfall för att bilen ska bli sen eftersom det inte alltid är så välplogat på mindre vägar tidigt på morgonen. Bättre då att vara lite för tidigt på flygplatsen och hinna ta en fika där innan det är dags att borda planet.

• MarLe71

Nu när man har barn är man van att få ta till lite extra i tid så det ska nog lösa sig, kommer inte att åka när det är som mest stressigt heller, jag försöker flyga med Gabriel när det är lite mindre folk!

Bor inte i Stockholm längre men oj vilken service det finns ändå, nån sa ju att det kostade 250kr för henne och i vissa städer finns det kanske inte så många bilar med bilbarnstolar.

Då var det problemet löst

Svar på tråden Åka taxi med barn?