• Evelina84

Föräldrapenning

Hej!

Vi väntar barn i januari och jag har gått in och ansökt om ersättning med start 17 januari. Jag har då lagt in att jag vill ha ersättning 5 dagar i veckan. Det visar sig då att jag får ut ca 10 000 i månaden i föräldrapenning vilket är ca 50% av min normala inkomst. Min fråga är, jag har förstått tidigare att vid föräldrapenning får man ut 80% av sin inkomst är det alltså utifrån att jag tar ut föräldrapenning 7 dagar i veckan?

Vad är det vanligaste, att man tar ut 5 eller 7 dagar i veckan när man är föräldraledig från ett heltidsarbete?

Är det möjligt att göra en ny ansökan för perioden i januari om jag nu vill ha ersättning 7 dagar i veckan?

Hur länge räcker föräldradagar ifall vi tar ut färldrapenning 7 dagar i veckan?

Tack på förhand!
    Vänligen,
    Evelina 

• Svar på tråden Föräldrapenning
  • Försäkringskassan

Hej!

För att få 80 % av sin normala inkomst när man tar ut föräldrapenning så måste man välja att ta ut 7 dagar per vecka eftersom föräldrapenningen är kalenderdagsberäknad.

Det är väldigt varierat på hur många dagar man tar i veckan men 5 dagar är vanligt eftersom man vill vara hemma så länge som möjligt och likaså beroende på när man kan få barnomsorg i den kommunen man bor.

Även om du redan gjort en ansökan med 5 dagar i veckan så kan du ersätta den med att göra en ny ansökan för samma period.

Man får 390 sjukpenningdagar för barnet och börjar man 17 januari så räcker dagarna till 10 febr 2015 om man tar ut 7 dagar per vecka.

På hemsidan kan du planera föräldrapenningen, jag länkar:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/!ut

Hälsningar

Gerd, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning