• Dr Mupp

Kort barn, när görs en utredning?

Han föddes liten (48 cm, 2760 g) och förblivit liten. 
    Idag väger han ca 13 kg och är ca 94 cm.  Dvs stor som en medelstor 2,5 åring . Bara det att han är fyra år. Ligger under -2 SD i både vikt och längd. 

BVC säger att det är normalt eftersom både jag och pappan är korta. Bara det att om man tar hänsyn till medelförädralängden så borde han ligga närmare -1 SD och absolut inte under -2 SD. 

Om man följer hans längdkurva tills han är 18 så blir hans förväntade vuxenlängd 165 cm. Det är gränsen för att klassas som kortvuxen (dvärgväxt) hon män och 7,5 cm under den förväntade längden han borde få enligt den beräknings som görs av sjukvården (pappans längd + mammanslängd + 13)/2.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Kort barn, när görs en utredning?
  • cosinus

Vet inte säkert. Men jag tror det kommer senare. Mina föräldrar jobbar som lärare och har haft ett antal elever som varit aktuella för hormonbehandlingar både för att de varit för korta men även för långa. Men det har varit under högstadiet.

Jag ska ta upp fråga om några år. Min trea föddes 45 cm och 2.5 kg i full tid och ligger på -2 SD på längden och -2.5 på vikten. Han är 105 cm och knappa 15 kg (nymätt i torsdags) och fyller 6 år i mars.

Nu har vi överlag små barn, för vi är inte heller stora framförallt är mannen och hans släkt korta. Men så korta är ingen av de andra syskonen och jag tror han är kortare och mindre än vad han s a s borde.

• cosinus

Kan ju tillägga att sonen är testad för gluten och tillväxthormon vid 1.5 år. Men sen inget.

• JanaN

Vår son ligger också -2 under, har gjort det hela tiden. Både jag och min man var små som barn, men idag är vi normallånga (180 resp 162 cm). Jag har inte ens funderat över min sons längd som vuxen, alla män i våra familjer är 180 cm eller mer.

• Dr Mupp
    cosinus skrev 2013-11-17 22:18:22 följande:
    Kan ju tillägga att sonen är testad för gluten och tillväxthormon vid 1.5 år. Men sen inget.
    Inte ens det är testat. Vi har på eget bevåg tagit bort laktos (både jag och ett syskon är laktosintoleranta och han visade samma symtom).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • cosinus
    Dr Mupp skrev 2013-11-17 22:24:52 följande:
    Inte ens det är testat. Vi har på eget bevåg tagit bort laktos (både jag och ett syskon är laktosintoleranta och han visade samma symtom).
    Tror dock att det togs mest med avseende på hans vikt. För då låg han en bra bit under -3 SD på vikten, han var helt enkelt inte i närheten av kurvsystemet.
  • maddeemma

Åh. Jag känner igen mig. Min dotter var också 94 cm som 4- åring. 97 som 5- åring. Kortare än sina ett år yngre kompisar. BVC har aldrig ens sagt något om att hon är kort.

• MissDecibel

Våran yngsta är 11 år och 134 cm och väger 24 kg. Hon var 47 cm och 2,7 kg när hon föddes. Eftersom hon lider av att vara liten så sökte vi hjälp. Men de säger att hon kommer bli ca 150 cm och då gör de inget åt saken. Hon har handleder tunna som en 2-åring. Om hon inte växer till sig så kommer jag kontakta läkaren igen för att se vad de säger. Hennes 14-åriga syster är 168 cm.

• Dr Mupp

Som jämförelse så har jag en 9 årig pojke  på 135 cm, en 10 årig flicka på 133 cm och en snart 7 årig pojke på 122 cm.

Dvs flickan ligger strax under -1 och pojkarna ligger på medelkurvan. De ligger alltså rätt enligt hur de borde bli när de blir vuxna. Bara yngsta som är "för liten"

• Pjåsk

Jag har en flicka på 4 år som är 90 cm
    över jorden och strax över 10 kg.. Föddes 12 dagar över tiden och var då 46 cm och 3000gr.. Har inte rökt eller nåt under graviditet som kan påverka.
    Jag och pappan är båda rätt små..
    Dotter fick för ca 1 år sen genomgå en tillväxtundersökning och beräknas bli 140-150 cm men inte dvärgväxt. En jäkligt liten skit helt enkelt.
    Det viktigaste vi har fått veta är att inte hela tiden påminna henne om att hon är kort, även på förskolan jobbar de mycket med att inte dottern är "liten och söt". De andra barnen vill att hon ska vara bebis och docka hela tiden.. Man får stärka henne i hennes litenhet.
    Det jobbigaste kommer väl sen, hon måste ju alltid ha mindre kläder än andra i sin ålder.

Svar på tråden Kort barn, när görs en utredning?