• Little Miss C

Hur får jag min 10 månaders att somna i egen säng?

Jag behöver lite tips och stöd med hur jag ska få min dotter på 10 månader att somna i sin egen säng.
    Jag är själv ambivalent till hur jag ska gå tillväga.

Min dotter har alltid varit otroligt dålig på att sova. Vaknade tidigare varje timme hela nätterna, sov knappt  på dagarna etc . Sedan några månader tillbaka så sover hon 10-12 timmar på nätterna och vilan på dagen har börjat fungera bra.

Jag har svårt för att låta henne vara ledsen och har alltid plockat upp henne och tröstat henne. Hon har antingen somnat bredvid mig och vaknat så fort jag har gått därifrån eller somnat i min famn. De sista månaderna har jag kunnat lägga ner henne i sin säng och hon har somnat om.Hon har t.o.m. i  korta perioder kunnat läggas ner i sängen vaken och somnat själv.

Jag har egentligen inget problem med att vyscha  henne till sömns men de sista veckorna så fungerar inte det.
    Hon visar att hon vill ner i sängen genom att slita sig ifrån mig eller pappan mot sängen. När vi lägger ner henne så blir hon hysteriskt ledsen men det fungerar inte att trösta henne. Då har jag lämnat henne några minuter och sedan gått in igen. Hon visar igen att hon vill ner i sängen men blir hysterisk när jag lägger ner henne. Efter att ha skrikit ngr minuter till så går jag in igen och då somnar hon snabbt i min famn.

Jag blir så kluven för jag vill inte att hon ska vara ledsen och känna sig övergiven samtidigt som jag vet att jag säkert lär henne att om hon bara skriker tillräckligt länge så kommer vi, vilket vi gör.

Har ni någon erfarenhet av detta hur skulle ni göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-18 19:54
    För att förtydliga så vill jag gärna ha tips på hur jag kan få henne att somna i egen säng utan att vara ledsen då hon inte längre vill somna bredvid oss eller i vår famn.
    Det kanske är en fas då det endast pågått i ett par veckor?

• Svar på tråden Hur får jag min 10 månaders att somna i egen säng?
  • puss

ta av sidan på sängen och ställ den intill  er säng, då kan hon ligga i sin säng och du i din, så är hon inte ensam.

*puss puss puss puss*
  • Flickan och kråkan

För det första ska du slå ur hågen att du skämmer bort henne. Hon är 10 månader. Kan ni inte ligga bredvid och hålla om henne. Om det är i sängen hon vill vara men ändå ha mycket fysisk närvaro så är väl det det mest logiska i sammanhanget? Blev lite osäker på om ni testat det eller inte. 

• puss
    Little Miss C skrev 2013-11-18 09:53:23 följande:
    samtidigt som jag vet att jag säkert lär henne att om hon bara skriker tillräckligt länge så kommer vi, vilket vi gör.

men ser du detta som nåt negativt? att hon vet att ni kommer om hon skriker?
    *puss puss puss puss*
  • keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-18 10:03:27 följande:
    För det första ska du slå ur hågen att du skämmer bort henne. Hon är 10 månader. Kan ni inte ligga bredvid och hålla om henne. Om det är i sängen hon vill vara men ändå ha mycket fysisk närvaro så är väl det det mest logiska i sammanhanget? Blev lite osäker på om ni testat det eller inte. 
    puss skrev 2013-11-18 10:07:27 följande:

men ser du detta som nåt negativt? att hon vet att ni kommer om hon skriker?

• Nattugglan

"så blir hon hysteriskt ledsen men det fungerar inte att trösta henne. Då har jag lämnat henne några minuter" Varför? Skulle du göra det om hon blev hysteriskt ledsen över något mitt på dagen också?

Man lämnar inte ett ledset barn ensamt att gråta. Oavsett tid på dygnet.

• Natulcien
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-18 10:03:27 följande:
  • Natulcien
    Little Miss C skrev 2013-11-18 09:53:23 följande:
    Jag blir så kluven för jag vill inte att hon ska vara ledsen och känna sig övergiven samtidigt som jag vet att jag säkert lär henne att om hon bara skriker tillräckligt länge så kommer vi, vilket vi gör.
    Men det är ju superviktigt att ett barn ska veta att mamma och pappa kommer om hen skriker!! Det är ju så barnet blir tryggt, om man svarar på dess skrik. Men ni ska självklart komma direkt och inte när hon har skrikit "tillräckligt länge".
  • Little Miss C

Tack för era svar.

Jag glömde nämna att hon skriker ännu värre när vi försöker trösta eller är i rummet därför har vi lämnat henne en stund. Idag t.ex. när jag inte lämnat henne så har hon inte sovit alls.
    Detta är ngt helt nytt som hon har börjat med. Hon har alltid somnat i vår famn eller bredvid oss men vill inte det nu. Jag får känslan av att det är hennes sätt att göra av med den sista energin så att hon kan somna och att hon vill somna i sin säng men kan inte komma till ro.

• Little Miss C
    puss skrev 2013-11-18 10:02:43 följande:
    ta av sidan på sängen och ställ den intill  er säng, då kan hon ligga i sin säng och du i din, så är hon inte ensam.
    Tack för ditt förslag!
    Vi sov så i några månader men fick sluta när hon bara kröp ut   Innan dess samsov vi i 6 månader.
    Hon har sovit som bäst när vi ställde hennes säng en liten bit ifrån oss.
Svar på tråden Hur får jag min 10 månaders att somna i egen säng?