• Fanny b

Hur kan jag straffa min katt ???

Anonym (ts) skrev 2013-11-18 12:59:46 följande:
    men jag vill! han verkar vänja sig vid det o bits mindre.

Han biter främlingar även om de inte plockar upp honom.

Förresten så biter han aldrig hårt, får inte ens märke. Ibland öppnar han bara munnen o låtsats att han ska bita för att skrämmas eller vad nu han vill. Så han är inte ute efter göra illa mig.

Jag tror inte han kommer vänja sig vid det genom att plockas upp mot hans vilja. När du får gäster så tycker jag du ska säga åt gästerna att låta katten vara, om katten ändå går fram och biter dem, tror jag katten trivs bäst att vara ensam i ett rum medans gästerna är där.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:30:49 följande:
    så jag får inte ha en vilja?
    Ja, det finns ju gott om familjer som slåss om katter, därför finns det hundratusentals hemlösa katter i sverige. Det är sååå synd om min stackars katt som måste gosas ibland, han har det säkert bättre som hemlös!

Varför vill du gosa med en katt som inte vill hanteras på detta sätt? Jag menar inte att han har det bättre som hemlös men tycker du att ett djur ska få finna sig att bli gosad med mot sin vilja? Om man vill ha en social katt tror jag också på att skaffa en sådan som man ser på en gång är social. Eller hitta sätt att lära katten tycka det är positivt med att bli upplockad och kelad med.  Ett sådant sätt kan vara att man en skål med kattmat/godis på diskbänken, man plockar upp katten, släpper ned på diskbänken. Man gör detta korta stunder men regelbundet. Andra sätt kan vara att man passar på när katten är lugn, och ger den en klapp, och sedan en godbit.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 13:56:14 följande:
    Han kommer faktiskt upp till mitt knä självmant då o då för att gosa, men inte tillräckligt ofta :)

Ja jag måste klippa klorna för han river soffan trots 2 st klösbrädor, och att han o min andra katt bråkar ibland. Jag vill inte att de ska skada varandra.

Så din katt ska bli tvingas till att gosa för att du vill gosa med honom? När det gäller kloklippningen, finns det en möjlighet att en veterinär söver ned/ katten får lugnande och klipper klorna så kort som det går? För om det går kan du göra detta och sedan fokusera på att träna tasshantering med katten, t ex ta på hans tass, ge den en godbit, ta på en klo, ge en godbit för att på sikt klippa en klo åt gången?
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 14:37:54 följande:
    Handlar inte om att skrämma katten, utan att han ska veta att jag inte uppskattar det.

Risken finns ju att han blir rädd. Som djurägare tycker jag också det är ens eget ansvar att undvika situationer och läsa av sina djur, för att förhindra att de ger sig på en på sådana här sätt.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 14:47:59 följande:
    Nej, han blev inte rädd, jag gjorde inget som han skulle bli rädd av. Utan han förstod att jag inte tyckte om det o  gjorde aldrig om det igen.

Katter kan inte tänka i sådana här banor, att nu gjorde jag något som inte min ägare uppskattade, så slutar upp med det, utan din katt förknippade din korrigering med något obehagligt, han kanske inte blev rädd, men p g a obehaget så slutade han upp med det beteendet.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 14:55:28 följande:
    De kanske är smartare än du tro. Jag kommer ihåg nu att jag inte gjorde inget speciellt förutom sa nej, ignorerade honom några dagar o var sur på honom, o jag tror faktiskt att han förstod att jag var sur på honom pga vad han gjorde för det hjälpte.

Så du tror att han tänkte så att nu ignorerar matte mig och är sur, hon är sur för att jag gjorde x, nu ska jag sluta göra x? Ja, då får ju tro vad du vill men själv anser jag att djur är smarta men inte att de tänka i sådana här banor.  
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 15:52:44 följande:
    Och när min kompis som är djurskötare var kattvakt åt katten så försökte han göra samma sak med henne. Då använde hon hålla i nackskinn-teknik, och det fungerade oxå. Han har aldrig gjort så mer mot henne heller.

Bara för man är djurskötare betyder inte man har en bra syn på katter ska hanteras i sådana här fall.  Personligen tycker jag detta är en felaktig metod. Det är bättre som någon redan skrivit att säga ta undan handen, säga nej och släppa ned katten. För som jag ser det beter sig inte katter såhär av elakhet utan antingen för att de ogillar hanteringen eller för att den får känningar adrenalin, som någon tidigare nämnt.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 16:49:27 följande:
    Han river aldrig när jag bara klappar honom, han gillar att bli klappad.

Hur är det när han river min soffa? ska jag blåsa varje gång han gör det?

Jag tycker du ska ta reda på varför han river din soffa. Jag kan förstå att man i nödfall använder sig av den metod som nämns här, men samtidigt tror jag på att hitta bakgrunden till varför djur agerar som de gör.
  • Fanny b
    Anonym (ts) skrev 2013-11-18 17:01:26 följande:
    Det gör han bara när jag sitter i soffan, Känns som det är hans sätt att komma o säga hej till mig.

Han närmar sig där jag sitter, sträcker sig o sträcker ut tassarna på soffankanten o tittar på mig samtidigt, sen river han några sek efteråt o lägger sig ner på golvet bredvid mina fötter. Och detta gör han upp till 10-20 gånger om dan. Jag brukar skrika nej under tiden, då slutar han o bara lägger sig ner direkt.

Har du testat att avleda honom innan han börjar riva på soffan. T ex börja prata med honom och klappa honom?
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???