Inlägg från: Anonym (ts) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ts)

Hur kan jag straffa min katt ???

Fanny b skrev 2013-11-18 15:43:14 följande:

Så du tror att han tänkte så att nu ignorerar matte mig och är sur, hon är sur för att jag gjorde x, nu ska jag sluta göra x? Ja, då får ju tro vad du vill men själv anser jag att djur är smarta men inte att de tänka i sådana här banor.  
    Och när min kompis som är djurskötare var kattvakt åt katten så försökte han göra samma sak med henne. Då använde hon hålla i nackskinn-teknik, och det fungerade oxå. Han har aldrig gjort så mer mot henne heller.
  • Anonym (ts)
    dessan59 skrev 2013-11-18 15:57:06 följande:
    Jag hoppas att du inte straffar allt som är levande! du kan inte slå eller trycka ner en katt som är rädd och klöser dig.

tror att den är rädd, och du underlättar ju inte för katten på det viset.

hu katten kanske kommer från ett hem som har misshandlat den, med tanke på att du har haft katten i 6 månader. 
    men han river inte för att han är rädd, utan att han inte gilla bli upplockad.

Tror inte han var misshandlad i förra hem, för han är inte rädd för människor tvärtom, han vill alltid vara nära oss. de sålde honom för att hon blev gravid.
  • Anonym (ts)
    Anonym (uppfödaren) skrev 2013-11-18 16:33:10 följande:
    Ne nej nej! Jag har aldrig tyckt att det funkar bra. Blås hååårt! och nära! riktigt hårt i ansiktet på den. Katter hatar att bli blåsta i ansiktet. Och funkar det inte att blåsa en gång blås en gång till och en gång till. jag kan garantera dig att den kommer att sluta med sina busigheter! 
    *Jag har många ggr fått uppfostra föräldralösa kattungar så jag vet att det funkar*  
    TAck! äntligen ett praktiskt tips istället för säga det inte går uppfostrar katter!
  • Anonym (ts)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 16:38:50 följande:
    Sluta plocka upp katten då! Han har ju talat om för dig att han inte gillar det!
    Men det är inte så lätt när han är så söt fluffig o go!
  • Anonym (ts)
    Anonym (uppfödaren) skrev 2013-11-18 16:43:02 följande:
    läste lite mer i tråden. tvinga inte katten att bli gosad med. om du klappar den och han börjar rivas så håll stilla handen och blås i ansiktet på den. om han slutar kan du försöka klappa lite försiktigt men om han börjar rivas igen så blås igen och sluta klappa! Alla katter är inte jättegosiga av sig. 
    Han river aldrig när jag bara klappar honom, han gillar att bli klappad.

Hur är det när han river min soffa? ska jag blåsa varje gång han gör det?
  • Anonym (ts)
    Froststar skrev 2013-11-18 16:49:09 följande:

Vad mer tycker att du din katt ska få stå ut med och påtvingas av ren tacksamhet för att slippa vara hemlös? Hur fan kan du ens kläcka ur dig något sådant? Istället för att förstå vad folk skriver och inse att katten haft det mycket bättre hos någon som är villig att anstränga sig och lära sig något om katter jämför du istället med att den har det bättre än att vara hemlös. Ja, han har det säkert också bättre än om han varit halvt förlamad efter att blivit påkörd av en bil. Det finns många grader i helvetet. Försök förklara för din katt vad som kan hända om den inte låter dig få klorna klippta på ditt sätt och dina villkor. Eller hur?
    Han verkar jävligt glad, avslappnad o trivs i helvetet.
  • Anonym (ts)
    Fanny b skrev 2013-11-18 16:53:28 följande:

Jag tycker du ska ta reda på varför han river din soffa. Jag kan förstå att man i nödfall använder sig av den metod som nämns här, men samtidigt tror jag på att hitta bakgrunden till varför djur agerar som de gör.
    Det gör han bara när jag sitter i soffan, Känns som det är hans sätt att komma o säga hej till mig.

Han närmar sig där jag sitter, sträcker sig o sträcker ut tassarna på soffankanten o tittar på mig samtidigt, sen river han några sek efteråt o lägger sig ner på golvet bredvid mina fötter. Och detta gör han upp till 10-20 gånger om dan. Jag brukar skrika nej under tiden, då slutar han o bara lägger sig ner direkt.
  • Anonym (ts)
    Maria 434 skrev 2013-11-18 17:49:28 följande:
    Katter är egensinniga och alla är olika. En katt vill bli gosad med när han vill det inte när du vill det. Det är ju lite poängen med katter just det här att det är egna, och ingen är den andra lik.
    Det är inte en hund.

De katter jag har haft har inte gillat att bli burna om inte de visat att de vill upp i famnen. Det är inget man ska träna bort utan det är helt enkelt som katten är.
    Vill du ha en katt att bära omkring på så skaffa en ragdoll tex 
    fast katter kan ändra sin personlighet. Har haft katter som blir gosigare med ålder, vilket jag läst är väldigt vanlig.
  • Anonym (ts)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 17:42:55 följande:
    Jag misstänker att ts inte vet hur katter funkar. Vad tror du? Har ej läst alla inlägg. Bra att man frågar då men måste förstå grundläggande saker med katter. Vet man att katten inte gillar bli upplockad, gör det inte och blås katten i ansiktet när du blir biten. Då får man tåla att bli biten om man av någon anledning skulle va tvungen ta upp katten.
    Jag vet exakt hur katter fungerar o när de börjar bli irriterad. Men vill trots det hoppas på att det gå att uppfostra en katt till en viss grad.
  • Anonym (ts)
    Anonym (cw) skrev 2013-11-18 19:55:00 följande:
    Men jag tycker du pratar om att du läst dig till saker om katter. Nån expert tror jag inte att du är, det att du säger exakt vet hur funkar låter överdrivet. Var inte menat som en förolämpning från min sida att säga att jag inte tror du vet hur de funkar.
    Jag vet mycket om katter, jag kan lätt se på deras kroppspråk och signaler. Men att lära sig nya saker gör jag hela tiden, det är så jag utvecklas. Även forskare experter kan inte allt.
  • Anonym (ts)
    Anonym (liknande fråga) skrev 2013-11-18 20:50:01 följande:
    Trots det låter du väldigt självgod och dryg när du hävdar din rätt att minsann få lyfta upp katten för att gosa bara för att du känner för det, trots att du vet att katten inte gillar det. En katt har en personlighet, och charmen ligger bla i att behandla dem efter hur de önskar bli behandlade. Även om du skulle kunna träna bort att bli biten så innebär det inte att katten är förtjust i att du lyfter den. Varför helt enkelt inte respektera katten som en levande varelse med egen önskan och integritet? Lyft din andra katt, men låt denna katt få vara där den känner sig trygg.

Jodå, visst går det vänja honom, nu spinner han ibland när jag lyfter upp honom, så det går framåt.
  • Anonym (ts)
    Woodgrove skrev 2013-11-18 21:48:09 följande:
    Aldrig ta en katt i nackskinnet!! Det är en myt att man kan lyfta katter där. Ja, en kattmamma kan lyfta sin unge där när den är LITEN. När katten växer försvinner den "förmågan"- katten blir för tung. Att hålla på med en katts nackskinn är skadligt för katten. 
    Jag lyftar aldrig en katt med nackskinn.
  • Anonym (ts)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-18 21:47:27 följande:
    Man behöver inte hitta olika metoder att straffa en katt; hålla dem hårt mot underlaget, dra bort klorna etc. En klok ägare lär sig istället förstå varför katten gör som den gör. Sedan sker stor anpassning mellan katt o människa. Nyligen publicerades tex forskning som visade att katter i livliga familjer är livligare än katter i lugna familjer. Katter som blir mycket "pratade" med är "pratigare" än katter i tysta familjer osv.
    precis, jag vill att vi ska anpassa till varandra, kompromissa. Allt kan inte vara på kattens villkor.
  • Anonym (ts)
    BandAnna skrev 2013-11-18 22:13:08 följande:
    Jag klipper en klo, sedan är det vila. Därpå nästa och så är det vila igen. Och så fortsätter det tills alla klorna är klippta. Varje klo hinner jag klippa på ett par sekunder så katten hinner aldrig reagera vidare mycket. 
     Provat något sådant? kan fungera
    det går oftast inte, har en långhårig katt, tar tid att leta fram en klo bland massa hår. när jag väl hittat en hinner han precis tröttna o dra bort tassen.
  • Anonym (ts)
    Anonym (matten) skrev 2013-11-18 22:20:38 följande:

Kan du inte klippa bort håret från tassarna? Hade jag gjort.
    de längsta klipper jag bort, men sen är det massor hår mellan tårna, de kommer jag inte åt lättare än klorna.
Svar på tråden Hur kan jag straffa min katt ???