• sofiepie

Jobbig katt som aldrig lyssnar

Mitt tålamod har runnit ut totalt. Min honkatt är två år nu och för fem månader sedan fick jag barn, en son. Katten beteer sig som vanligt. Hon har liksom alltis varit lite olydig. Men nu är det så att hon hoppar upp på barnvagnen när min son ligger där i och sover! Varje gång så vaknar han såklart. Sovrummet får hon inte vara i längre eftersom hon hoppar upp på spjälsängen. Inte i spjälsängen men på ramen liksom. Vaf ska jag göra? Vattenspruta har jag använt sedan hon var liten men det har ingen direkt effekt. Vill egentligen inte ge bort henne men blir nog illa tvungen...

• Svar på tråden Jobbig katt som aldrig lyssnar
  • Ellie

Stäng in henne i ett annat rum när sonen sover i vagnen? Skaffa en skön kattbädd som hon föredrar? Detta är ju ett tillfälligt problem. När han blir äldre kommer det inte vara lika besvärande.

• sofiepie
    Ellie skrev 2013-11-18 13:54:53 följande:
    Stäng in henne i ett annat rum när sonen sover i vagnen? Skaffa en skön kattbädd som hon föredrar? Detta är ju ett tillfälligt problem. När han blir äldre kommer det inte vara lika besvärande.

Har provat massa kattbäddar tidigare. Hon totaldissar dom. Hon har några ställen där hon sover. Hon hoppar inte upp i vagnen för att lägga sig utan hon tar sats och hoppar upp på suffletten. Nyfiken eller nåt. Vet inte hur många gånger jag blivit förbannad på henne och hon inte vågat komma fram på en timma. Får väl börja låsa in henne på toan när sonen ska sova.
  • Tiiipsy

Stänga in henne i ett rum? Hur olycklig tror du inte att hon skulle bli då? För det första är det en katt du har...de är kända för att göra som de vill och när de vill...svårt att uppfostra en vuxen katt. Köp en babywatch och ställ in vagnen i ett rum ist...då kan du stänga in till bebisen som sover i vagnen men hör bebisen genom babywatchen...

• sofiepie
    Tiiipsy skrev 2013-11-18 14:24:02 följande:
    Stänga in henne i ett rum? Hur olycklig tror du inte att hon skulle bli då? För det första är det en katt du har...de är kända för att göra som de vill och när de vill...svårt att uppfostra en vuxen katt. Köp en babywatch och ställ in vagnen i ett rum ist...då kan du stänga in till bebisen som sover i vagnen men hör bebisen genom babywatchen...

Medveten om detta. Hon hoppar BARA upp i vagnen om han ligger i den. Aldrig annars. Stänger jag in min sovande son i ett annat rum så krafsar hon vid dörren och skriker. Även då vaknar han. Detta resulterar i ett grinigt barn.
  • Mindyy

Är hon kastrerad? Ensamkatt? Låter som att hon är uttråkad.

• sofiepie
    Mindyy skrev 2013-11-18 16:03:40 följande:
    Är hon kastrerad? Ensamkatt? Låter som att hon är uttråkad.

Kastrerad och ensamkatt är hon. Provat med en till katt men det funkade inte.

Får leta fram hennes favorit leksak; laserpekar.
  • nemo1

Låter som en katt som behöver mer uppmärksamhet, aktivera katten massor. Och varför sprutar du vatten på katten? det är big nono. Som du ser har det ändå ingen effekt, katten får den uppmärksamhet den riktigt skriker om även om det är negativ uppmärksamhet när du sprutar vattnet.

• sofiepie
    nemo1 skrev 2013-11-18 18:41:15 följande:
    Låter som en katt som behöver mer uppmärksamhet, aktivera katten massor. Och varför sprutar du vatten på katten? det är big nono. Som du ser har det ändå ingen effekt, katten får den uppmärksamhet den riktigt skriker om även om det är negativ uppmärksamhet när du sprutar vattnet.

Sprutar inte vatten längre eftersom det inte har någon effekt. Att jag sprutat vatten är för att hon har haft tendens att riva sönder tapet, soffor, stolar och mattor. Det gör hon inte längre. Varför är det big nono att spruta vatten på en katt? Är väl bättre att folk gör så än att de tar tag i katten.
  • nemo1
    sofiepie skrev 2013-11-18 18:55:45 följande:

Sprutar inte vatten längre eftersom det inte har någon effekt. Att jag sprutat vatten är för att hon har haft tendens att riva sönder tapet, soffor, stolar och mattor. Det gör hon inte längre. Varför är det big nono att spruta vatten på en katt? Är väl bättre att folk gör så än att de tar tag i katten.
    Man "tar inte tag" i en katt heller. Avleda och med ett enkelt nej eller fy räcker bra. Det var du själv som skrev att du sprutat vatten på henne sedan hon var liten.

Det här är åter igen en tråd om någon som ledsnat på katten sedan denne fick barn och startar en tråd för att få medhåll om omplacering eller avlivning för att stilla sitt dåliga samvete. Du har skaffat katten och får då även aktivera och se till så katten mår bra.
  • sofiepie
    nemo1 skrev 2013-11-18 19:02:10 följande:
    Man "tar inte tag" i en katt heller. Avleda och med ett enkelt nej eller fy räcker bra. Det var du själv som skrev att du sprutat vatten på henne sedan hon var liten.

Det här är åter igen en tråd om någon som ledsnat på katten sedan denne fick barn och startar en tråd för att få medhåll om omplacering eller avlivning för att stilla sitt dåliga samvete. Du har skaffat katten och får då även aktivera och se till så katten mår bra.

Tänker inte avliva henne? Skrev jag ingenting om. Leker med henne precis lika mycket som innan jag fick barn. Till och med mer nu eftersom jag leker med min son också. Ville ha tips på hur jag kan få min katt att sluta hoppa upp i barnvagnen. Men ursäkta, ska inte skriva mer.
Svar på tråden Jobbig katt som aldrig lyssnar