• Anonym (detektiv)

privatdetektiv, är det lagligt?

Är det lagligt att anlita en privatdetektiv? Är det överhuvudtaget det de håller på med lagligt?
    Jag har läst att de blant annat kan ta fram raderade meddelanden i mejl, telefon osv. samt avlyssna personen. Detta är väl olagligt?
    Någon som har erfarenhet?

• Svar på tråden privatdetektiv, är det lagligt?
  • Anonym (Greger)

Jag vet inte om det är olagligt att anlita en privatdetektiv, men jag vet att man för spela in samtal man själv medverkar i.

• Anonym (***)

Klart det är lagligt att anlita en privatdetektiv. Men en dekektiv får ju inte göra sådant som är olagligt, men det får ju ingen göra.

• Anonym (detektiv)
    Anonym (***) skrev 2013-11-18 20:55:19 följande:
    Klart det är lagligt att anlita en privatdetektiv. Men en dekektiv får ju inte göra sådant som är olagligt, men det får ju ingen göra.
    Så om jag anlitar dem för att få bevis för otrohet har jag inget ansvar för hur de tagit fram eventuella bevis?
    T.ex om de avlyssnar personer eller liknande.
  • Anonym (***)
    Anonym (detektiv) skrev 2013-11-18 20:58:35 följande:
    Så om jag anlitar dem för att få bevis för otrohet har jag inget ansvar för hur de tagit fram eventuella bevis?
    T.ex om de avlyssnar personer eller liknande.
    Nu tror jag inte att de avlyssnar personer, det görs nog mest i amerikanska filmer, och naturligtvis när det gäller grova kriminella, och då är det polisen som gör det.

Detektiven kommer att spana på den otrogne, inte bryta sig in för att kunna avlyssna någon.
  • Anonym (Krass)

Istället för en PD så kanske pengarna skall gå till att starta upp ett nytt liv... Om tilliten är så bristande så kanske det inte är någon du bör leva med... Eller så kan man prova att helt enkelt fråga och lita på svaret...

• Anonym (Ginger)

1. Det är lagligt med att anlita privatdetektiver idag. Sedan finns de mindre seriösa och det finns seriösa. Så det gäller att se till att man anlitar rätt privatdetektiv. Såna som syns i media alltför ofta, dem kan man nog snabbt stryka från lista över seriösa byråer. 

2. En seriös byrå kan även dem givetvis avlyssna telefonsamtal och SMS trafik, men det är inte alla som kan. Man behöver kunskapen och utrustningen. Å andra sidan används inte avlyssning för otrohetsärenden, utan mer för avancerade bedrägeribrott etc. Lagligt och olagligt kan man tycka....de flesta resonerar mer rätt och fel.
    Vad jag känner till är det endast en byrå i Sverige som klarar detta idag.

3. Privatdetektiv är inget yrke man bara förvandlas till. Man skall ju veta vad man gör och man skall ha en utbildning bakom sig tex inom försvarsmakten, polisen, eller någon säkerhetstjänst. Det är alltså inte alla som lever upp till namnet privatdetektiv.  Jag vet att många tycker att det är "spännande" att jobba som privatdetektiv och vill jobba med det, men då är man på hal is. 

4. Många poängterar detta med integritet...det mina damer och herrar...existerar icke! Integritet finns på papper - inte i verkligheten! Ju tidigare man förstår detta desto bättre. Om någon vill snoka i ditt liv; din bankinformation, din epost eller avlyssna dina samtal och SMS så kan dem göra det. MEN: Ingen lägger ned dem resurserna på dig om du inte har något att dölja. 

• Anonym (Osunt!)

PD för att avslöja otrohet?! Snällanån prata med varandra och lägg ner om du litar så lite på denna person!

• Anonym (Ginger)

Att "prata" hjälper inte dig om du vill ha bevis och fakta på bordet. Det är många som vill veta hur det ligger till, och t.ex med vem man varit otrogen. Är det kanske en person man känner? Hur omfattande är det.

En otrogen människa kommer troligtvis att blåneka, och då är det bra om man har svart på vitt för att kunna gå vidare. vissa har barn och andra åtaganden. Man kan inte bara alltid lämna ett förhållande för att det inte finns tillräckligt med tillit, eller att man har lösa misstankar.

Kan man bekräfta eller avfärda misstankarna däremot  har ett bättre läge för att kunna gå vidare eller hur nu man vill göra.

Otrohet förekommer i större skala än vad folk tror, och det är inte världens enklaste grej att avslöja otrohet, och därför kan man behöva hjälp. 

Svar på tråden privatdetektiv, är det lagligt?