råd
Jag bor i England och på vårt första möte med bm fick sambon en film kommer inte ihåg vad den hette men det var en grupp med nyblivna pappor som pratade om hur de upplevt graviditeten och kom med tips på hur man förbereder sig, hanterar en hormonstint partner osv. Den var faktiskt rätt bra. Om du googlar lite kan du säkert hitta vad den heter för tror inte vi har kvar den. Kan tänka mig att den hette becoming a dad eller något liknande.
När det kommer till att lugna sambon så kan jag nog bara tipsa om att ta det i hennes takt. Man blir lite stissig av att vara gravid. ;) jag hade nervösa sammanbrott var och varannan dag. Men sambon höll sig lugn fanns där och stöttade och lyssnade när jag behövde prata och pratade även om hans känslor såklart.
Nu blev inget som vi tänkt oss alls och vi var väldigt oförberedda. Vår son kom två månader förtidigt. Men det gick bra ändå.
Det jag vill komma fram till är väl att det kommer att lösa sig även om ni har stunder där det är tufft! Det hör nästan lite till! :)
Men läs på, så att du själv kan komma med förslag och stötta och vara konstruktiv i era samtal. Även om det är hon som är gravid så påverkar ju graviditeten även dig och ditt känslotillstånd. Det var det de pratade om i filmen från plus till förlossning och någon månad efter. Mycket sevärd då det är riktiga pappor som delar sina erfarenheter! :)