• Anonym (?)

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Så idiotiskt. Jag har inte ens barn och har aldrig sett programmet. Men exakt vad är syftet att hugga sönder en docka för att göra en ful bisarr lampa som ingen vill ha? Varför inte göra något som barn kan pyssla med och som blir fint? Hugga sönder en docka kräver en del av en vuxen också, så jag fattar inte. Är syftet bara att visa själva "våldet", var det kul att se på eller är det pyssel för barn som har störningar i den grad att de inte kan sitta stilla och göra normala pyssel? 

• Anonym (?)
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-21 23:15:58 följande:
    Pyssel av detta slag handlar väl inte alltid om att göra saker som i vuxnas ögon är "fina" utan att utmana barns kreativitet och fantasi.
    Jaha. Kan de göra det här själva då och har barn omdöme att veta vad man får slå/hugga sönder och inte? Och varför ser kvinnan galen ut på bilden? Någon skrev tidigare att hon sagt saker som "nu ska du få"? Är det kreativt och varför? Det låter bara aggressivt. Det finns inga vuxna "pysselprogram" där programledarna agerar med ilska och aggressivitet, så varför behöver barn den typen av underhållning?
  • Anonym (?)
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-21 23:39:08 följande:
    Om du tittar på klippet så ser du att allt är sagt med humor, hon varnar känsliga tittare flera gånger, samt förklarar att det är ingen fara även om det ser brutalt ut och hon säger också att man ska ta hjälp av någon vuxen i ett extra svårt moment. Det blir lite konstigt när du diskuterar utan att ens ha sett klippet.
    Fanns inte kvar på youtube. Däremot ser jag hennes min på bilden, det räcker ganska långt. Det finns miljarder normala pyssel som är trevliga och kreativa och som kanske lugnar en aggressiv unge istället för att trigga den.
  • Anonym (?)
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-22 00:13:28 följande:
    Inte assvårt att hitta precis, men varsågod:
    " rel="nofollow" target="_blank">

Så alla barnprogram ska alltså ta hänsyn till att det eventuellt kan finnas en aggressiv unge där ute som behöver lugnas medelst TV? I övrigt: inslaget har verkligen inte en agressiv ton, snarare en skämtsam.
    Det var ÄNNU värre än jag trott. Helt sinnessjukt klipp. Varför tycker du att detta är ett så viktigt och givande "pyssel" undrar jag? Det är inget ett barn kan göra själv ens. Det är ju bara för att du som vuxen tycker det är en kul humoristisk grej att hugga hål i huvudet på en bebisdocka och sticka ut ögonen, men vad är själva syftet? Jag har verkligen svårt att tro att många barn tyckte detta var jättefestligt.
  • Anonym (?)

Även om ungar drar armar, ben och huvud av en docka på egen idé hemma, så är det en stor skillnad mot att vuxna på dagis, tv, osv ska visa ungarna hur man kan göra det ännu bättre genom att använda en vass sax, kniv eller vad nu ungen lyckas få tag på.

Men ni okänsliga kanske kan förslå på dagis att fröknarna blir lite mer kreativa eftersom ni gillar detta så mycket. Varför tex inte lära de små att gör ett konstnärligt hål i fönstret hemma, kanske kan man sen hänga den sax-sargade dockan i hålet eller nåt  

Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!