• Velouria

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

Jaaaa, det här vill nog lille Pelle prova på lillebror

- Maaamaaaaaaa!! Var är saxen??
    - Den är i tredje lådan. Vad ska du göra med den?
    - Ska pyssla som den där tanten i barnprogrammet! Sover Kalle, mammaaaa?
    - Ja. Vadå'ra?
    - Bra. 

- Oj, det kom lite blod. Sådär såg det inte ut i barnprogrammet... Obestämd Maaaammaaaaaa! 
    - Ja?
    - KOM NUUUU!
    - Kommer strax!

Död Spöke

Mother cake
  • Velouria
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-11-26 21:53:22 följande:
    Tror du verkligen det?
    Ja, varför inte? Tror du att det aldrig någonsin skulle ske?
    Mother cake
  • Velouria
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-12-03 10:20:12 följande:
    Om ett barn dödar sitt småsyskon är det knappast ett barnprograms fel. Om man oroar sig för att ens barn skulle kunna göra något sådant bör man nog kontakta BUP eller dylikt, inte SVT...

Det kan visst mycket väl vara SVTs fel om ett barn hugger ihjäl sitt småsyskon. Sen kan man också gå vidare med att undersöka själva barnet för att se om det eventuellt har vissa störningar eller inte.

Jobbar du på SVT eller?
    Mother cake
  • Velouria
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2013-12-03 11:38:19 följande:
    Barnet kan "eventuellt" ha störningar om denne börjar köra saxar i huvudet på sina småsyskon? Jomenvisst. Drömmer

Mother cake
  • Velouria

Fast - om en liten unge "råkar" döda någon, beror det alltid på att ungen är störd? Handlar det aldrig om att den kanske helt enkelt inte fattar att den skadar någon till döds? (förrän den blir äldre och fattar)

Mother cake
  • Velouria
    Anonym (Ofattbart) skrev 2013-12-03 16:30:37 följande:
    Har du exempel på när detta har skett? Helt frisk och sund unge från en normal familj ser ett barnprogram och BANG mördar småsyskon. Mhm..
    Jag ställde en fråga, jag påstod inte att det har skett för då måste jag ju backa upp det med just en källa. Dock utesluter jag inte att det kan ske att ett barn är tillräckligt omogen för att fatta vad det håller på med. Det skulle kunna vara så att barnet inte fattar att det mördar någon.
    Mother cake
  • Velouria
    poirot skrev 2013-12-07 10:49:15 följande:
    Och alla barnfamiljer där det finns dockor utan armar, ben och huvud? Om föräldrarna inte reagerar på det eller bara reagerar lättsinnigt, kommer då barnet tro att det är ok att försöka avlägsna en arm eller ett huvud från lillebror med samma brist på reaktion?
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!

Nej, det tror jag inte. Sedan tror jag att det är att ta i att ponera att det skulle kunna se ut så i ALLA barn familjer där det finns lemlästade dockor. Men för det utesluter jag verkligen inte risken med att ett/flera barn kan komma att upprepa det som visades i programmet på sitt syskon, utan att förstå vad det håller på med egentligen. Det finns barn som testar livsfarliga saker pga oförmågan att förstå just risken. Och det har skett dödsfall. Av den anledningen anser jag att just det som visades i programmet var direkt olämpligt.
    Mother cake
  • Velouria

www.psykologiguiden.se/www/pages/&PSQ=893 www.expressen.se/nyheter/5-arig-finsk-pojke-lekte-med-vapen---dog/ Anledningen till att jag lägger ut de här länkarna är för att säga att barn inte förstår "mord", eller inte uppfattar det på samma sätt som äldre människor. Vissa har väldigt mycket fantasi och påverkas starkt av våld som visas i media. Det behöver inte alltid innebära att ett barn lider av en störning. Finns många nyanser.

Mother cake
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!