Inlägg från: Anonym (Ofattbart) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ofattbart)

Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!

UniqueSnowflake skrev 2013-11-22 15:35:56 följande:

Det allra värsta är när hon säger "Det här kräver en vass sax.....(paus)... så det kan vara bra att ha en vuxen I NÄRHETEN", vaddå I NÄRHETEN?
    Och när hon vänder sig till dockan och säger "Jag är inte färdig med dig än! *stirrar stint på dockan* Av med kläderna! NU!"

Nej hon är säkert frisk.
    De som släppte in henne i tv-rutan är nog stolta.

Alla barn jag känner som är i målgruppen förstår vad hon menar och skulle uppfatta den skämtsamma tonen. Det förvånar mig att så pass många vuxna inre gör det! Men å andra sidan, tomma tunnor skramlar mest...
  • Anonym (Ofattbart)
    BusJohanna skrev 2013-11-23 08:10:01 följande:

Jag är 30år och betydligt äldre än målgruppen och jag tyckte att hela klippet var obehagligt!!

Vet många barn som blivit förfärade och de lite yngre (som tydligen inte är målgruppen) har brutit ihop i gråt och fått mardrömmar. Inte tror man att barnen ska bli utsatta för skräck när de råkar sitta kvar framför barnprogrammet med syskonet den sista halvtimmen mellan 18.30-19.
    Varför tyckte du att det var obehagligt? För mig var detta på samma nivå som om någon skulle klä ut sig till typ riddare, börja fäktas och säga "nu ska du få!" Dvs man vet att de inte vill döda varandra på riktigt och det är med glimten i ögat.

Tråkigt att barn fått mardrömmar, då bör man nog prata mer med sitt barn och inte använda tv:n som barnvakt i samma utsträckning.
  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (?) skrev 2013-11-24 05:43:06 följande:
    Det var ÄNNU värre än jag trott. Helt sinnessjukt klipp. Varför tycker du att detta är ett så viktigt och givande "pyssel" undrar jag? Det är inget ett barn kan göra själv ens. Det är ju bara för att du som vuxen tycker det är en kul humoristisk grej att hugga hål i huvudet på en bebisdocka och sticka ut ögonen, men vad är själva syftet? Jag har verkligen svårt att tro att många barn tyckte detta var jättefestligt.
    Jag tycker inte det är viktigt men jag rycker inte heller det är något att yvas över. Är det så omöjligt att ta till sig att många barn ser en docka enbart som ett ting utan mer känslomässigt värde än en boll snarare än en ersättning för ett riktigt barn med själ och känslor.
  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (inte ok) skrev 2013-11-24 13:35:33 följande:
    Fast då är det kanske viktigare att tänka på att många barn faktiskt har en mer personlig relation till sina dockor än till ett ting utan känslomässigt värde. För vissa barn har dockor, nallar och liknande massor av själ och känslor.
    Det är nog vanligare hos små barn men även om något barn i målgruppen fortfarande känner så så varnade och lugnade hon ju dem.
  • Anonym (Ofattbart)
    poirot skrev 2013-11-24 17:09:00 följande:
    Alltså även om jag vet att det finns de som har en personlig relation till sina dockor och gosedjur långt upp i vuxen ålder, så slutar även de se på andra dockor än sina egna som något speciellt. Jag skulle tro att de allra flesta har släppt den biten redan när de börjar skolan.
    Du är bara avundsjuk på min mustasch!
    Precis.
  • Anonym (Ofattbart)
    UniqueSnowflake skrev 2013-11-24 20:53:04 följande:
    Ironi kan vara otroligt skadligt på barn, särskilt mindre barn. De förstår den inte!
    Men nu riktar sig inte programmet till mindre barn.
  • Anonym (Ofattbart)
    Velouria skrev 2013-11-26 20:58:14 följande:

Jaaaa, det här vill nog lille Pelle prova på lillebror smile1.gif

- Maaamaaaaaaa!! Var är saxen??
    - Den är i tredje lådan. Vad ska du göra med den?
    - Ska pyssla som den där tanten i barnprogrammet! Sover Kalle, mammaaaa?
    - Ja. Vadå'ra?
    - Bra. 

- Oj, det kom lite blod. Sådär såg det inte ut i barnprogrammet... Obestämd Maaaammaaaaaa! 
    - Ja?
    - KOM NUUUU!
    - Kommer strax!

Död Spöke

Mother cake
    Tror du verkligen det?
  • Anonym (Ofattbart)
    Loriyana skrev 2013-11-26 21:48:08 följande:

Min dotter skrek till och grät sedan floder när hon såg det. Jag stängde snabbt som attan av TV'n och fick sedan trösta henne under lång tid. Hon undrade hur de kunde göra något sådant. Min dotter älskar sina dockor och kallar dem för sina "bebisar".

Hur gammal är hon?
  • Anonym (Ofattbart)

Vilka snäva ramar man måste ha för vem som är "frisk" när man pekar ut henne som psykotisk. Färglösa människor man lär omge sig med.

• Anonym (Ofattbart)
    Velouria skrev 2013-12-03 00:18:25 följande:
    Ja, varför inte? Tror du att det aldrig någonsin skulle ske?
    Mother cake
    Om ett barn dödar sitt småsyskon är det knappast ett barnprograms fel. Om man oroar sig för att ens barn skulle kunna göra något sådant bör man nog kontakta BUP eller dylikt, inte SVT...
  • Anonym (Ofattbart)
    Velouria skrev 2013-12-03 11:50:09 följande:
    Fast - om en liten unge "råkar" döda någon, beror det alltid på att ungen är störd? Handlar det aldrig om att den kanske helt enkelt inte fattar att den skadar någon till döds? (förrän den blir äldre och fattar)
    Har du exempel på när detta har skett? Helt frisk och sund unge från en normal familj ser ett barnprogram och BANG mördar småsyskon. Mhm..
  • Anonym (Ofattbart)
    Anonym (?) skrev 2013-12-08 11:35:17 följande:

Även om ungar drar armar, ben och huvud av en docka på egen idé hemma, så är det en stor skillnad mot att vuxna på dagis, tv, osv ska visa ungarna hur man kan göra det ännu bättre genom att använda en vass sax, kniv eller vad nu ungen lyckas få tag på.

Men ni okänsliga kanske kan förslå på dagis att fröknarna blir lite mer kreativa eftersom ni gillar detta så mycket. Varför tex inte lära de små att gör ett konstnärligt hål i fönstret hemma, kanske kan man sen hänga den sax-sargade dockan i hålet eller nåt smile5.gif  

Programmet riktar sig ju inte ens till förskolebarn!
Svar på tråden Dockar knivhuggs i SVT barnprogram -tittarna rasar!