• Anonym (svanskotan)

Nån mer med kula på svanskotan? (fött 3 barn)

Jag har nåt problem med min svanskota, antagligen har den flyttat på sig efter förlossningen för jag minns inte att jag haft såhär hela livet...
    Jag har fött 3 barn med vaginal förlossning och när jag pratade med min kiropraktor om detta och han kände på den så trodde han att jag hade ett sånt litet becken och att antagligen svanskotan har böjt sig på nåt vis när barnen/barnet skulle ut.
    Det känns som än kula när jag känner där bak och känns obehagligt att sitta i vissa ställningar, tex i soffan för länge, ligga i en solstol, solarie gör skitont att ligga på denna kulan!! eller plant på glovet för jätteont!

"Svanskote-knölen/kulan" eller vad det är.... sitter liksom ner i ryggraden övanför skinkskåran.

Nån mer som känner igen sig??

Vad gör man åt det? och kan man göra nåt åt det?

Känns skitskumt med denna kulan.... står rakt ut ju :/        

• Svar på tråden Nån mer med kula på svanskotan? (fött 3 barn)
  • LaFontaine

Jag har inte fött några barn, men väl ramlat och fått en spricka i svanskotan. Också jag har numera en kula på den. Den gör ont och gör det svårt att sitta och ligga på hårda underlag. Jag har haft min i tio år. Den sitter där den sitter och har fått besked att det inte går att göra nåt åt det. 

• YokohamaNr2

Ja jag har också en kula, min svanskota har dock varit besvärlig hela livet men tror nog att den har blivit snäppet värre efter barn

• Anonym (svanskotan)

Kan ni beskriva var er "kula" sitter?
    Min sitter inte nere mellan skinkorna utan mer på ryggen... vid ryggslutet 
    LaFontaine skrev 2013-11-19 11:09:43 följande:
    Jag har inte fött några barn, men väl ramlat och fått en spricka i svanskotan. Också jag har numera en kula på den. Den gör ont och gör det svårt att sitta och ligga på hårda underlag. Jag har haft min i tio år. Den sitter där den sitter och har fått besked att det inte går att göra nåt åt det. 
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-19 11:11:45 följande:
    Ja jag har också en kula, min svanskota har dock varit besvärlig hela livet men tror nog att den har blivit snäppet värre efter barn
  • LaFontaine
    Anonym (svanskotan) skrev 2013-11-19 11:16:13 följande:

Min sitter precis innan rumpan börjar, precis i ryggslutet. 
  • YokohamaNr2
    Anonym (svanskotan) skrev 2013-11-19 11:16:13 följande:

LaFontaine skrev 2013-11-19 11:21:38 följande:
    Min sitter precis innan rumpan börjar, precis i ryggslutet. 
    Min med, sen under kulan är det som en liten inbuktning innan rumpan börjar

• LaFontaine
    YokohamaNr2 skrev 2013-11-19 11:34:30 följande:
    Min med, sen under kulan är det som en liten inbuktning innan rumpan börjar

Ja, en sån inbuktning har jag också. Kom också efter att jag ramlat. 
  • YokohamaNr2
    LaFontaine skrev 2013-11-19 11:36:05 följande:
    Ja, en sån inbuktning har jag också. Kom också efter att jag ramlat. 
    Jag hade en mindre snowracing olycka när jag var typ 7, körde ner från en alldeles för kort och brant bergknalle och slog i svanskotan ordengligt, kommer ihåg att det gjorde jäkligt ont men gick aldrig till doktorn eller något vet inte om den blev konstig då eller om den alltid har varit konstig
  • Anonym (svanskotan)

Ja precis en sån inbuktning är det ju på min med.

Nån som besökt läkare för att försöka rätta till det? Har ni inte ont av det då? tex när ni sitter länge? eller ligger på golvet på rygg? sit-ups?
    Jag får ont när jag suttit i soffan nån timme  

• LaFontaine
    Anonym (svanskotan) skrev 2013-11-19 17:44:13 följande:
    Ja precis en sån inbuktning är det ju på min med.

Nån som besökt läkare för att försöka rätta till det? Har ni inte ont av det då? tex när ni sitter länge? eller ligger på golvet på rygg? sit-ups?
    Jag får ont när jag suttit i soffan nån timme  
    Det enda som funkar är att justera bäckenet hos en kiropraktor nån gång per år. I övrigt finns inget att göra. Det sitter ju i benet.

Och jo, jag får ont. Ligga på stranden är jobbigt, sit-ups går om jag använder en pilatesmatta under. Ligga direkt på golvet går inte alls längre. Jag kan inte sitta i samma position särskilt länge heller utan måste byta med jämna mellanrum. Men jag är van. Det är tio år sen jag ramlade nu.
  • YokohamaNr2

Precis samma här, ligga på stranden går ett tag om jag gör en liten grop i sanden situps bara med matta under och ligga i badet är svårt men jag lider inte nämnvärt av det, har inte ständig värk eller så men får ont i ryggslutet lite då och då men vet inte om det är relaterat

• Knutan1

Någon här som fått något mer svar?
    Var hos läkare igår ang utbuktning på svanskotan. Inga egentliga svar, utan remiss till röntgen. Har också fött 3 barn, vägt lite för mycket under ett antal år, och nu när jag kommit ner till samma vikt som innan barnen upptäckte jag "knutan"...
    Kände inte så här innan jag fick barn, men har under längre tid haft svårt att sitta på tex golvet, och fått vansinnigt ont i rumpan på tex långa flygningar.
    Nu har jag svårt att köra bil längre sträckor för jag sitter hela tiden och spänner mig för att inte "knutan" ska ta emot...

• Anonym (Svans)

Jag har fått likadant efter två förlossningar. Jag fick beskedet att det är inte något att göra efter att jag försökt träna rumpa för att fylla ut på sidorna. Nu i 40-årsåldern så tänker jag att det finns värre saker som jag kunnat få efter förlossningarna och har anpassat sitt- och träningsstil efter min svanskota. Jag är överrörlig och växlar sida genom att sitta snett på vardera rumphalva. 

• Anonym (Ä)

Bruten svanskota. Finns inget att göra åt 

Svar på tråden Nån mer med kula på svanskotan? (fött 3 barn)