• Dinoo

Resa och flaskmatning

Hej! Vi ska resa till Tyskland en långweekend med oss vår fyramånaderskille som endast äter ersättning på flaska. Ha med oss vatten i termos och pulver i dosburk, alternativt någon tetra, är ju inte så svårt. Vi tar med vår lilla vattenkokare. Men hur sjutton gör man med flaskorna? Diska dem på hotellrummet, om man tar med diskmedel, funkar ju, men hur kokar man dem? Och så vattnet... Kan man ta kranvatten i Tyskland? Alltså, vi dricker ju det, men han är ju så liten tänker jag. Får man ge flaskvatten, eller är där massa konstiga mineraler och sånt i det? Vi kan ju inte ta med oss massa vatten hemifrån. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Resa och flaskmatning
  • Burberry

Ersättning i tetra o flaskvärmare med uttag för både bil/ eluttag brukar vi använda. Mikro finns ju därtill oftast i de flesta hotellrum.

Tvätt: brukar koka vatten i tekokaren o skölja nappdelen o flaskan med det efter disk med vatten ur kran.

• Burberry

Tekokare behöver ni nu knappast ta med er, finns nog i alla hotellrum (åtminstone jag har ännu inte någongång bott i ett där det saknats, och jag bor ändå runt 35 nätter per år på hotell)

• Dinoo

Vattnet då... Finns det någon som vet om man kan använda kranvattnet?
    Det ska ju kokas, så det borde väl vara ok?

• NICU

Jag brukar diska i kranvatten /alternativt uppkokt vatten och sen skölja dem ordentligt i kokt vatten :)

• Dinoo

Men själva ätandet... Kan det göras med kokt kranvatten? Vi ska ju liksom bara till Tyskland så jag tänker att vattnet där är ok. Men är ändå lite nojig över annat kranvatten än vårt eget.

• Dinoo

Alltså, jag var nog otydlig... Vilket vatten skulle ni rekommendera att blanda ersättningen med?

• veh
    Dinoo skrev 2013-11-22 21:58:41 följande:
    Men själva ätandet... Kan det göras med kokt kranvatten? Vi ska ju liksom bara till Tyskland så jag tänker att vattnet där är ok. Men är ändå lite nojig över annat kranvatten än vårt eget.

Kranvattnet är inte alls ok att dricka överallt i Tyskland... Förvisso ska det vara ok efter att man kokat det, men jag skulle nog köpt flaskvatten...
  • Dinoo

Jaha, flaskvatten alltså... Vilket som eller? Är det inte massa mineraler i det som de små inte får dricka?

Vi ska till Lübeck, om det är nån som har erfarenhet av just Lübeckvatten...

• NICU

Brukar köpa vatten på flaska (non sparkle) och koka upp och blanda till gröt/ersättning/välling. Oavsett länder utanför Sverige.

Svar på tråden Resa och flaskmatning