• Anonym (Blivande fru)

Vill ha en vigselring för 58 000 kr. Ska jag fråga honom?

Jag och min sambo ska gifta oss i sommar. Han har sagt att jag får välja min vigselring efter min egna smak, men att han vill stå för kostnaden. Jag har då frågat honom hur mycket den får kosta maximalt, men han har då sagt "jag vill att du väljer efter hjärtats smak och tar den du verkligen vill ha". Jag markerade då att jag vill att han talar om vad den får kosta, men han svarade igen "välj den som känns bäst för dig".

Jag har nu hittat en jättevacker ring som jag fastnat för. Det var en ring som jag blev helt kär i redan vid första ögonkast. Men...problemet är priset. Den kostar 58 000 kr. Jag vill så gärna ha den, men jag vågar inte visa den för min sambo och presentera priset för honom. Jag vill inte att han ska tänka att jag är en gam osv. 

Han måste ju ha tänkt igenom en maxsumma, men han talar inte om det. Jag skulle skämmas så mycket om han skulle säga "nej det är för mycket". Vill som sagt inte att han ska tro att jag valt den bara för att han ska betala den. Vad ska jag göra? Är det en överdrivet dyr vigselring? Vad kostade er?      

• Svar på tråden Vill ha en vigselring för 58 000 kr. Ska jag fråga honom?
  • Trilllana

Tja, det är väl bara att säga till honom.

• Anonym (NEJ)

Såvida ni inte skiter pengar skulle jag säga att det åt helskotta för dyrt. Självklart kan du hitta en fin ring som inte kostar 60 papp.

• Anonym (*)

Det beror på vad han har för inkomst samt sparat. Kan han utan problem betala 58 000 är det inget konstigt. Skulle han behöva ta lån för summan känns det inte aktuellt att fråga om en ring i den prisklasen. Vi köpte förlovningsringar o min vigselring för ca 12 000 kr. Hur mycket är du själv beredd att betala på ringen?

• Anonym (Alex)

Jag brukar utgå ifrån mig själv och hade då ställt mig frågan

"Hade jag köpt den här ringen för 58k till honom?"

Är svaret nej så ska du kanske överväga en billigare variant.

• Anonym (m)

oj det ar mycket pengar tycker iaf jag. Säg till honom att du hittat en ring men att den kostar en del och att det är nog bra om han sätter en summa ändå? Eller visa den helt enkelt, se hans reaktion? 

jag får ut ca 23 000 efter skatt...jag skulle aldrig i livet lägga SÅ mkt pengar på en ring.... 

• Anonym (Z)

Är han rik som ett troll så är det ok, är han en vanlig Svensson så ville han nog bara verka generös och flott och har tänkt att du inte väljer en speciellt dyr ring ändå

• Anonym (ring)

Nej, det är inte "för dyrt". Det är bara ni själva som kan avgöra vad som är "för dyrt". Min ring ligger också där någonstans i pris och det finns många som köper betydligt dyrare ringar.

Däremot tycker jag att du ska ta och prata med honom. Säg att du har hittat din drömring men att den är väldigt dyr och att du insisterar på att betala hälften. Ni ska ju faktiskt gifta er nu och då om inte tidigare blir er ekonomi sannolikt gemensam så jag tycker inte att det är konstigt att man delar på ringarna. Om han vägrar att ta emot ditt erbjudande och vill betala allt själv så är det ju i så fall upp till honom men jag tycker att du ska vara tydlig med att du verkligen vill betala häften.

• Anonym (Precis)
    Anonym (Alex) skrev 2013-11-19 12:38:52 följande:

• Anonym (haha)

Hahaha, åh jösses! 58 000 är ungefär vad vi har sammanlagt på sparkontot. :D Min ring kostade 500 kronor. 

Förlåt att jag skrattar, men jag blir lite chockad över att det finns människor som tycker det är värt att lägga en hel förmögenhet på ett litet smycke. To each their own, men blir du verkligen lyckligare av en så dyr ring? Finns det inget roligare ni kan göra för 58 000 kronor? :O

• Anonym (ring)
    Anonym (Alex) skrev 2013-11-19 12:38:52 följande:

Fast nu är det ju ganska sällan män har ringar med en massa stenar vilken nästan krävs för att komma upp i 58' kr. Min mans ring låg strax under 10' kr, men naturligtvis kompenseras det ändå i slutändan av att han kanske köper lite dyrare kläder, får välja mer "klet" på bilen som inte jag vill ha, eller liknande.
Svar på tråden Vill ha en vigselring för 58 000 kr. Ska jag fråga honom?