• Anonym (Mullis)

Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?

Alla talar om Chia-frön nuförtiden. Det är tydligen väldigt stort i USA och Australien, och jag fick en påse chia-frön från i present från en väninna som bor i USA just nu.

Hon vet om att jag är intresserad av allt som är nyttlgt och naturligt, och som kan hålla vikten nere. Hon sa till mig att alla i USA pratar om Chia-frön för att gå ner i vikt, eftersom dom sväller upp till 12 gånger sin storlek i vatten. Man håller sig mätt länge!

Dessutom innehåller fröna enorma mängder Omega3 precis som fet fisk, protein, antioxdanter och jag vet inte allt.

Så jag bestämde mig för att prova. Jag tog en liten matsked chia-frön och mixade med 3 msk vatten i en liten skål. När fröna svällt upp efter 15 minuter ca, mosade jag ner en bit banan i det. Det var faktiskt riktigt gott men fröna har ingen smak alls i sig själv. Denna gröt mättade jättelänge, faktiskt. Nu har jag experimenterat med allt möjligt, hackade torkade aprikoser, kokosolja, kokosmjölk med mera.

Jag har ätit chia-frön morgon och kväll i en vecka nu. Annars har jag levt som vanligt, men jag har märkt att min aptit gått ner rejält, för man blir ganska mätt av chia.  Så jag har nog ätit lite mindre än normalt.       

Trodde inte mina ögon i morse. Ställde mig på vågen och har gått ner 3 kilo (nästan) på en vecka!!! 

Är det fler som har testat gå ner i vikt med Chia? När jag började googla på nätet så finns det hur mycket som helst om det. Hur kan jag ha missat det?   

• Svar på tråden Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?
  • Themis

Enligt min erfarenhet är det svårt att gå ner 3 kilo på en vecka och äta om man inte tränar orimligt hårt, ex. som i Biggest Loser.

Det mesta av första dagarnas förlust är vätska och om du i vanliga fall äter för mycket salt (vilket säkert halva befolkningen gör) så binder du vatten i kroppen som försvinner när du går över på frö-diet. Alla som äter fel till vardags kommer att "tappa" den vikten om de byter till ungefär vilken diet som helst med mindre salt.

Och så minskar tarminnehållet om man äter mindre, förstås. När du börjar äta normalt igen kommer du att "gå upp" 0.5-1 kg, räkna med det. Det är det som är din riktiga vikt, det är inte normaltillståndet att inte äta ordentligt.

Men rapportera gärna efter fyra veckor när du börjat äta vanligt igen och slå ut viktnergången över tid så får vi se vad det blev.

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • Anonym (Mullis)
    Themis skrev 2013-11-19 17:13:43 följande:
    Enligt min erfarenhet är det svårt att gå ner 3 kilo på en vecka och äta om man inte tränar orimligt hårt, ex. som i Biggest Loser.

Det mesta av första dagarnas förlust är vätska och om du i vanliga fall äter för mycket salt (vilket säkert halva befolkningen gör) så binder du vatten i kroppen som försvinner när du går över på frö-diet. Alla som äter fel till vardags kommer att "tappa" den vikten om de byter till ungefär vilken diet som helst med mindre salt.

Och så minskar tarminnehållet om man äter mindre, förstås. När du börjar äta normalt igen kommer du att "gå upp" 0.5-1 kg, räkna med det. Det är det som är din riktiga vikt, det är inte normaltillståndet att inte äta ordentligt.

Men rapportera gärna efter fyra veckor när du börjat äta vanligt igen och slå ut viktnergången över tid så får vi se vad det blev.

Jag har ätit precis som vanligt, vilket inkluderar en hel del chips :). Men jag märker att jag inte orkar äta som vanligt pga att chia-fröna mättar jättemycket!
  • Anonym (Mullis)
    enäggs81 skrev 2013-11-19 22:13:27 följande:
    intressant!
    Värt att prova! En påse räcker i en hel evighet då man behöver så lite. Och om det värsta skulle hända, att man inte går ner i vikt, har man fått i sig massor av omega 3, proteiner, vitaminer, mineraler, antioxidanter. Så ingen förlust.

Ska bli spännande att se vad jag väger om en vecka, återkommer!! Jag kan bara vittna om att jag känner mig mätt av chia (som inte har varken socker eller kalorier i sig), och att många i USA använder dessa för att banta. 
  • Bragokex

Jag har alltid chiafrön i havregrynsgröten. Det är jättegott och nyttigt, men verkligen inte kalorisnålt (450 kcal/100g)

För att på riktigt gå ner 3 kilo på en vecka, alltså förbränna fett, inte bara tappa vatten, så behöver man äta 3000 kcal mindre än man förbränner varje dag.

• Anonym (Mullis)
    Bragokex skrev 2013-11-19 23:43:54 följande:
    Jag har alltid chiafrön i havregrynsgröten. Det är jättegott och nyttigt, men verkligen inte kalorisnålt (450 kcal/100g)

För att på riktigt gå ner 3 kilo på en vecka, alltså förbränna fett, inte bara tappa vatten, så behöver man äta 3000 kcal mindre än man förbränner varje dag.
    Man ska väl äta runt 2000 kalorier per dag, eller vad menar du?

Vet du hur mycket 100 g chia-frön är? Du ska äta en till två skedar om dagen, och de lär inte väga 100 gram! Och då menar jag de de osvällna fröna. Samt att Chia innehåller NOLL socker, dvs inga kolhydrater. Däremot mättande proteiner och omega 3 som alla LCHF:are lovordar.

Jag äter mindre nu pga att min aptit minskar. Jag känner riktigt hur Chia-fröna sväller upp i magen, och håller mig mätt länge. Vad jag har läst så tar det längre tid för sockret att gå ut i blodet också, så det tar längre till innan sockret faller och man blir sugen igen. Tack vare chia. Har provat så mycket, detta verkar vara det enda som funkar. So far.

Ska bli spännande att se vad vågen visar nästa vecka! Om det är vatten eller fett som försvinner struntar jag i. Jag får på mig ett par jeans nu som jag inte kunnat ha på länge SÅÅ glad! Jag dricker dessutom 1,5 liter rent vatten varje dag.   
  • Bragokex

Jag menar att det är helt orimligt att man kan ligga på -3000 kalorier per dag, som man alltså skulle behöva göra för att gå ner 3kg/vecka.

Jag vet hur lite chiafrön man använder. Jag brukar ta 5g till en portion gröt eller yougurt. Men det förändrar ju inte innehållet. Att säga att de inehåller noll kolhydrater och noll kalorier är helt enkelt inte sant.Men visst är chiafrön nyttigt, även om man håller sig till sanningen.

• Anghammarad

Det Bragokex syftar på är att ett kg mostvarar ca 7000 kalorier. För att gå ner 3 kg på en vecka behöver du alltså förbränna 21000 kalorier mer än du äter. Det innebär att om du har en normalförbränning av 2000 kalorier om dagen så kommer du inte att kunna äta någonting överhuvudtaget på en hel vecka och dessutom exempelvis löpträna en timme om dagen i hyfsat tempo för att få en sådan viktminskning.

• Tittij
    Anonym (Mullis) skrev 2013-11-20 16:07:38 följande:
     menar jag de de osvällna fröna. Samt att Chia innehåller NOLL socker, dvs inga kolhydrater.
    Detta stämmer inte vad jag kan se; www.iforma.se/sv/artiklar/chiafron.html

Enligt den här länken innehåller de 38% kolhydrater!
    men det verkar oavsett vara ett bra frö!
Svar på tråden Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?