Jag har gått ner nästan 3 kilo på en vecka med chia-frön! Fler som provat?
Alla talar om Chia-frön nuförtiden. Det är tydligen väldigt stort i USA och Australien, och jag fick en påse chia-frön från i present från en väninna som bor i USA just nu.
Hon vet om att jag är intresserad av allt som är nyttlgt och naturligt, och som kan hålla vikten nere. Hon sa till mig att alla i USA pratar om Chia-frön för att gå ner i vikt, eftersom dom sväller upp till 12 gånger sin storlek i vatten. Man håller sig mätt länge!
Dessutom innehåller fröna enorma mängder Omega3 precis som fet fisk, protein, antioxdanter och jag vet inte allt.
Så jag bestämde mig för att prova. Jag tog en liten matsked chia-frön och mixade med 3 msk vatten i en liten skål. När fröna svällt upp efter 15 minuter ca, mosade jag ner en bit banan i det. Det var faktiskt riktigt gott men fröna har ingen smak alls i sig själv. Denna gröt mättade jättelänge, faktiskt. Nu har jag experimenterat med allt möjligt, hackade torkade aprikoser, kokosolja, kokosmjölk med mera.
Jag har ätit chia-frön morgon och kväll i en vecka nu. Annars har jag levt som vanligt, men jag har märkt att min aptit gått ner rejält, för man blir ganska mätt av chia. Så jag har nog ätit lite mindre än normalt.
Trodde inte mina ögon i morse. Ställde mig på vågen och har gått ner 3 kilo (nästan) på en vecka!!!
Är det fler som har testat gå ner i vikt med Chia? När jag började googla på nätet så finns det hur mycket som helst om det. Hur kan jag ha missat det?