• Anonym (Inte nöjd)

Missnöjd med mitt jobbintyg

Jag avslutade nyss ett jobb och bad chefen skriva ett jobbintyg. Han och jag hade under min anställning några tillfällen då vi var oense och jag vet att han är inte nöjd med hur jag utförde arbetet. På intyget så står det inget om hur jag har skött arbetet utan enbart vad jag var ansvarig för och hur jag är som person, att jag är positiv som person i stora drag. 

Jag vet att det var en del saker jag skulle ha kunnat göra bättre men det var ändå en hel del saker som jag gjorde som var bra som jag skulle vilja att han tog med. Vet dock inte hur jag ska gå tillväga för att få ett bättre intyg, jag skulle vilja be honom skriva om det men tror att han kommer inte att vilja göra det utan att han bara vill ge mig ett väldigt neutralt intyg. Någon som har tips på vad jag kan göra? 

• Svar på tråden Missnöjd med mitt jobbintyg
  • slemtorsk i din bralla

du får vara nöjd med det du fått. Du är ju medveten om att du skulle gjort en del saker bättre och därmed tycker jag att det intyg du fått är bra, det är proffsigt av din chef att hålla det neutralt.

När du söker nytt jobb ska du ju dessutom uppge referenser och dessa får vara de som ger en djupare bild av dig istället.

Jag har egentligen bara på ett jobb fått ett djupare ingående arbetsintyg (trots att alla mina chefer så när som på någon enstaka varit mycket nöjda med mig) intygen är korta och är egentligen bara ett intyg på ATT du har jobbat där, personbeskrivning och analys av dig får man vid samtal med referenser

• Anonym (var glad)
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-11-19 15:19:49 följande:
    du får vara nöjd med det du fått. Du är ju medveten om att du skulle gjort en del saker bättre och därmed tycker jag att det intyg du fått är bra, det är proffsigt av din chef att hålla det neutralt.

När du söker nytt jobb ska du ju dessutom uppge referenser och dessa får vara de som ger en djupare bild av dig istället.

Jag har egentligen bara på ett jobb fått ett djupare ingående arbetsintyg (trots att alla mina chefer så när som på någon enstaka varit mycket nöjda med mig) intygen är korta och är egentligen bara ett intyg på ATT du har jobbat där, personbeskrivning och analys av dig får man vid samtal med referenser
    Skall chefen ta upp saker du gjort extra bra så skall han också ta upp saker som inte fungerat. Var nöjd med ett neutralt intyg som beskriver dina arbetsuppgifter. Du har ju dessutom fått höra att du är positiv, vilket är mer än vad han behövde säga. Självklart vill alla ha stora lovord att visa upp, men då du säger att han inte varit nöjd med hur du skött arbetet i vissa situationer skall du vara glad att du fått ett såpass bra intyg.
  • Waldo

Den är ju jättesvår att svara på.

Du har fått ett intyg där din chef har varit så neutral han kan.
    När jag läser mellan raderna har ni haft kontroverser, för tom du säger att du gjort en del fel som du nu säger att du kunnat gjort annorlunda
    Om man då vänder på då från ett arbetsgivarhåll där han ska intyga hur du skött dig och är som person tror du att han har samma exemplariska bild av dig då?
    Är det kanske så att detta intyget är det bästa du kan få, för att det är så neutralt som möjligt?
    Det finns ju trots allt två sidor av saken

Jag som chef har vid ett tillfälle nekat att skriva om ett intyg eftersom jag faktiskt inte kunde försköna situationen.
    Det bästa jag kunde göra var att vara så neutral som möjligt

Nu säger jag inte att det är så , men kan det vara så utifrån chefens synvinkel?

• Jeaney71

Det är skillnad på ett intyg och ett BETYG. Det du verkar vilja ha är ett betyg där din chef skriver något om HUR du har utfört dina arbetsuppgifter. Ett intyg talar om under vilken tid du har jobbat och vilka uppgifter du haft.

Be chefen om ett betyg. Kanske är han inte alls missnöjd med ditt jobb - han har bara tagit dig på orden och skrivit ett intyg som du bad om. 

• Waldo
    Jeaney71 skrev 2013-11-19 15:28:44 följande:
    Det är skillnad på ett intyg och ett BETYG. Det du verkar vilja ha är ett betyg där din chef skriver något om HUR du har utfört dina arbetsuppgifter. Ett intyg talar om under vilken tid du har jobbat och vilka uppgifter du haft.

Be chefen om ett betyg. Kanske är han inte alls missnöjd med ditt jobb - han har bara tagit dig på orden och skrivit ett intyg som du bad om. 
    När jag anställer medarbetare så är jag fullständigt ointresserad av betyd, intyg, kalla det vad du vill.

Har aldrig läst några och kommer aldrig att göra.
    Jag ringer däremot upp och tar personliga referenser.
    Ett skrivet intyg säger noll och intet, ett samtal på 5 minuter säger allt
  • Anonym (Inte nöjd)

Tack för era svar och för era reflektioner, uppskattar det verkligen!

Jag glömde nämna det att han nämnde att jag skulle berätta för honom om jag hade ytterligare önskemål till brevet, vilket jag har.. vet bara dock inte hur jag ska lägga fram det för det är ganska känsligt. Jag är just rädd för att det är lite som ni också skriver, det bästa jag kan få. 

Waldo, till dig som chef, vad för saker lägger du märke till vid ett arbetsintyg? Får du intrycket att en person är mindre kapabel eller blir man misstänksam om det inte står att man arbetade utomordentligt och levererade? 

Jag har som tur flera andra intyg där det står att jag är en tillgång och andra positiva saker, men det hade varit fint om det hade stått fina saker på just det senaste intyget då jag ändå hade det här jobbet de senaste 3 åren. 

• Anonym (Inte nöjd)

Ah, tänkte inte på att betyg och intyg är två olika saker. Det är nog ett betyg som jag är ute efter.

Waldo, såg nu att du hade svarat på min fråga, tack. 

• Anonym (Inte nöjd)

Det som jag har fått liknar mer ett betyg än ett intyg men ett väldigt torftigt sådant.

• Anonym (boss)
    Anonym (Inte nöjd) skrev 2013-11-19 15:41:24 följande:
     Får du intrycket att en person är mindre kapabel eller blir man misstänksam om det inte står att man arbetade utomordentligt och levererade? 

Jag har som tur flera andra intyg där det står att jag är en tillgång och andra positiva saker, men det hade varit fint om det hade stått fina saker på just det senaste intyget då jag ändå hade det här jobbet de senaste 3 åren. 

Ett intyg där det står att du är en tillgång, att du arbetar utomordentligt och levererat är ju bra snömos. Det säger inte ett dugg mer än möjligen att den som skrivit betygethar dålig fantasi.
    Om jag anställer någon förutsätter jag att denna ska vara en tillgång och leverera vad den ska, det är ju liksom minimikravet på en anställd.
    Ett intyg med detta ger snarare en negativ klang då det verkar som den som skrivit det verkligen har velat försöka komma på något positivt att skriva men inte gjort det.. 
  • slemtorsk i din bralla

Precis som Waldo säger säger jag. Jag har också anställt folk och jag kollade ALDRIG/SÄLLAN på betyg och intyg och sånt utan jag läste det personliga brevet, ställde frågor kopplade till CV och pratade med referenser.

Samma sak när jag själv sökt jobb, aldrig har det efterfrågats betyg eller intyg, inte ens på tjänster där det krävs en viss yrkesutbildning. Någon enstaka gång har jag lämnat in det i samband med löneförhandling inför en ny tjänst, annars är det referenser som efterfrågats.

Intygen har däremot varit bra att skicka in när man söker a-kassa och liknande.

• Themis

Hur länge har du jobbat TS?

Upp till 6 mån har man ingen rätt (enligt arbetsrätt/avtal) att få ett betyg, då är det ett tjänstgöringsintyg man får.       I det fallet ska du vara glad om det alls står nåt om dig som person, allt utöver datum x-y och antal arbetade timmar/dagar är bonus.

Ett betyg med omdöme och lite utförligare beskrivning av vilka uppgifter man haft får man vid längre anställning där arbetsgivaren har fått en lite mer ingående uppfattning om hur man skött sig.

Sen vill jag också ge tipset att om man ska använda en person som referens, tala med den och fråga vad h*n skulle säga om en annan arbetsgivare ringde. Det är inte lönt att ge en referens som inte är en bra referens och inte vill sponsra dig.

Om du är osams med din chef när du lämnar ett jobb, försök få en kollega att ställa upp som referens istället. Så kan man ibland rädda sig om det har blivit surt.

Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • Anonym (Inte nöjd)

Tack för era svar. Vad skönt att läsa att betyg spelar mindre roll vid en anställning, det visste jag inte utan trodde att alla betyg hade en stor betydelse. Har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska be om ändringar eller inte.

Themis, jag jobbade ca 3 år på den arbetsplatsen. 

• Themis
    Anonym (Inte nöjd) skrev 2013-11-25 09:00:43 följande:
    Tack för era svar. Vad skönt att läsa att betyg spelar mindre roll vid en anställning, det visste jag inte utan trodde att alla betyg hade en stor betydelse. Har dock fortfarande inte bestämt mig om jag ska be om ändringar eller inte.

Themis, jag jobbade ca 3 år på den arbetsplatsen. 

Då tycker jag att du lite försiktigt kan fråga varför betyget är skrivet som det är, och om du kunde få ge förslag till att göra det mer utförligt så att dina arbetsuppgifter blir lite tydligare.

En del arbetsgivare har ärligt talat ingen koll på betyg , varken hur man skriver eller hur de formulerar sig. En del låter en personalman som inte alls känner den anställde skriva betyget!

För den arbetsgivare som faktiskt bryr sig om vad det står så blir det då lite knepigt.
    Värst är de som ber mig om råd men inte följer det och sen gnäller över resultatet./Themis
  • Anonym (Inte nöjd)

Tack Themis, ja, jag får lägga fram det lite försiktigt. Är bara lite orolig över vad svaret blir men men, säkert bäst att fråga istället för att sen gå och undra om det ändå hade varit möjligt att få det lite bättre.

Svar på tråden Missnöjd med mitt jobbintyg