Min treåring säger att jag slår/är arg på honom? hjälp!
Jag har själv en blivande treåring och de är ju i full fart och upptäcker vad de kan göra och inte samt hur det påverkar omgivningen. I somras satt hon i bilen och sa att hon var arg, totalt utan anledning - hon lät dessutom glad på rösten, så hon testade väl helt enkelt känslan och hur vi skulle reagera.
Om ni nu väntar syskon och du är trött kan det ju vara barnets sätt att få mer uppmärksamhet. När magen växer blir de ju mer undanputtade naturligt.
I din situation hade jag satsat på att ge barnet en stunds fullt närvarande lekstund varje dag i kombination med att ni läst böcker om både syskon och känslor. Barnet har ju oftast inte ord nog att förklara vad det känner.
Barnets säkra urskiljande mellan fantasi och verklighet kommer långt senare.
Låt känslor finnas och fortsätt prata om vad som händer när du blir ledsen, arg, glad o s v gentemot barnet och tvärtom så det förstår att både du och han har rätt att känna så. Min dotter reagerar också när jag höjer rösten eller blir arg på henne. Just exakt vad hon säger om hon inte ryter ifrån kommer jag inte på just nu.