Inlägg från: Killerhillary |Visa alla inlägg
  • Killerhillary

Min treåring säger att jag slår/är arg på honom? hjälp!

Verkligen en viktig fråga du tar upp. Tyvärr har jag inte något svar, kan bara konstatera att barn säger de konstigaste saker. 

En av mina bästa vänner (har världens raraste och finaste familj) var hos mig med sina tre barn. Ytterligare en väninna kom på besök och hon hade inte träffat dessa barn förut. Vi vuxna hälsar, och en stund senare kommer min väninnas treåring fram till den nya vuxna, vänder upp sitt huvud och ser otroligt sorgsen ut samtidigt som hon med ledsen röst säger "Jag heter Louise. Vet du, min mamma brukar glömma mig på dagis". 

Till saken hör att Louise aldrig har blivit glömd på dagis. Och att det alltid, alltid, alltid är pappan som hämtar. 

Nu var det mer en tokgullig kommentar, inte alls som den situation du befinner dig i. Jag förstår vilken jättepress detta måste lägga på dig. Det är så lätt för utomstående att säga "Jamen det är väl såklart någon som slår det stackars barnet, hon vet bara inte om att det är sambon/pappan/farmor/...". 

Förhoppningsvis kan personalen se till att barnet inte har några andra mönster som skulle tyda på att han inte mår bra? De måste väl (hoppas man!!!) ha verktyg för att kunna fånga upp de barn som faktiskt sänder ut varningssignaler?

Jag tror det är bra om du pratar mer med dagis om det här, och kanske även ringer BUP eller någon för att få mer input. Signalerar han något annat eller har han bara kommit på att det är ett sätt att få extra uppmärksamhet? Är det i så fall uppmärksamhet (kanske på andra sätt än han får nu?) som han behöver?

Har som sagt inga svar, men lider med dig. Hoppas du får fler svar, och hoppas någon från förskolan kan berätta hur de skulle tänkt här. 

Lycka till! 

• Killerhillary

Kram till dig med, och hoppas du snart får lite kraft åter! Och hoppas också att sonen får ett nytt fokus för sina fantasier. Det känns enklare att hantera fantasier av typen "flygplan i taket". 

Svar på tråden Min treåring säger att jag slår/är arg på honom? hjälp!