• kishi

Min treåring säger att jag slår/är arg på honom? hjälp!

Ang hur vi pedagoger gör med anmälningar - vi måste göra anmälan vid minsta misstanke. Om barnet säger nåt misstänksamt eller vi hittar blåmärken osv. Om ditt barn säger att du slår honom på dagis måste de anmäla. Självklart ska de prata med dig men anmälan ska göras ändå oavsett vad du då säger. Det är i mötet med socialtjänsten som ni sedan diskuterar detta. Du är oskyldig, oroa dig inte. Socialtjänstens mål är inte att ta barnet ifrån dig som många tror. Det är alltid det sista de vill. Det gör de när de måste. Men anmäla måste man alltid då det är omöjligt att veta om barnet ljuger eller inte. Anmälan ska ske vid minsta misstanke, alltid för att skydda barnet. Om föräldern faktiskt slår och säger att barnet hittar på, det ska inte få hända. Därför måste man alltid anmäla. Sen kanske de inte är så nogranna på ditt dagis, det ser olika ut hur seriöst man tar sitt uppdrag. Men så är det enligt lagen.

• kishi

Jag sa att vi måste anmäla om han säger att du slår honom, inte om han säger att du är dum eller arg. Jag förstår att du känner dig jävligt utsatt, jag har också barn och känner mig lika utsatt. Det blir en hel del anmälningar ja, oftast som inte leder nånvart. Men det har blivit striktare regler kring detta på senare år då det visat sig att pedagoger sällan anmäler för att de har en så nära relation till föräldrarna och inte kan tro nåt ont om dom. Därför vi måste anmäla vid minsta misstanke för att så många barn har farit illa . Tro mig det värsta jag vet är att ha gjort en anmälan där föräldern var oskyldig . Men de ggr jag anmält och det varit tvärtom....se det så. Nu råkar du vara oskyldig men lilla Kalle som blir slagen å säger det på dagis, om så än bara en gång , hans föräldrar är inte det ... Därför måste allt anmälas .

Padda01 skrev 2013-11-20 13:25:56 följande:
    Jag förstår hur du menar men allvarligt talat? Man måste väl se en helhet, inte bara svart eller vitt! Annars måste det väl bli anmälningar till soc varje dag???Sen vet jag inte exakt vad han sagt, kanske bara att jag varit arg eller dum eller något. Jag tycker självklart man ska anmäla vid misstanke men inte för att ett barn säger en gång att en förälder varit dum. Han sa också att vi hade flygplan i taket...

Om min pojke mår bra i övrigt, de aldrig sett några blåmärken, han har en livlig fantasi pratat man då först inte med föräldrarna för att se vad det kan bero på? Jag är säker på att det är en form av trots eller att han märker att han får en reaktion och vill testa...

Blir livrädd om dagisfröknar gör så som du skriver....självklart ska det anmälas om en misstanke finns, men om fröken själv tror det är fantasi?

• kishi

Det är i mötet sedan som man diskuterar sonens fantasi osv det är där man reder ut .. Ingen som kommer kasta sig över dej, det beror ju helt på vad som ligger bakom anmälan. Men anmälan måste göras . Så är det bara. Sen om alla pedagoger följer det är nåt helt annat . Se inte bara utifrån dig sj, samma gäller för alla för att maximalt skydda barnen . Kan ses som överdrivet och ÄR överdrivet i många fall ju MEN likväl livsviktigt . För att fånga upp de som far illa måste man göra såhär . Se det så.

kishi skrev 2013-11-20 22:51:05 följande:
    Jag sa att vi måste anmäla om han säger att du slår honom, inte om han säger att du är dum eller arg. Jag förstår att du känner dig jävligt utsatt, jag har också barn och känner mig lika utsatt. Det blir en hel del anmälningar ja, oftast som inte leder nånvart. Men det har blivit striktare regler kring detta på senare år då det visat sig att pedagoger sällan anmäler för att de har en så nära relation till föräldrarna och inte kan tro nåt ont om dom. Därför vi måste anmäla vid minsta misstanke för att så många barn har farit illa . Tro mig det värsta jag vet är att ha gjort en anmälan där föräldern var oskyldig . Men de ggr jag anmält och det varit tvärtom....se det så. Nu råkar du vara oskyldig men lilla Kalle som blir slagen å säger det på dagis, om så än bara en gång , hans föräldrar är inte det ... Därför måste allt anmälas .

• kishi

Vill även tillägga att våra chefer är extremt noggranna med detta och det här är direktiven vi har . Alla chefer tolkar lagen på olika sätt, hos oss är det såhär och det är så vi är tvungna att göra i min enhet. Det betyder inte att alla gör likadant.

kishi skrev 2013-11-20 22:59:50 följande:
    Det är i mötet sedan som man diskuterar sonens fantasi osv det är där man reder ut .. Ingen som kommer kasta sig över dej, det beror ju helt på vad som ligger bakom anmälan. Men anmälan måste göras . Så är det bara. Sen om alla pedagoger följer det är nåt helt annat . Se inte bara utifrån dig sj, samma gäller för alla för att maximalt skydda barnen . Kan ses som överdrivet och ÄR överdrivet i många fall ju MEN likväl livsviktigt . För att fånga upp de som far illa måste man göra såhär . Se det så.

Svar på tråden Min treåring säger att jag slår/är arg på honom? hjälp!