Anonym (Allt tar sån tid) skrev 2013-11-19 20:57:00 följande:
Tycker att det tar så mycket tid att sköta allt som har med kroppen att göra. Duscha, tvätta håret osv, sköta tänderna, se till att man har rena fräscha kläder, hyfsad nivå på städning, byta lakan, tvätta, handla, laga mat, disk osv osv osv. Dvs allt sånt som bara är "basen" för hela tillvaron - att hålla sig själv och sitt hem rent och fräscht och sköta mat och sömn osv. Hur ser era rutiner ut? Hur hinner ni med duscha, sköta håret, kläder, bädda, disk osv.
Det där är mitt jobb. Jag är hemmafru, så jag tar hand om barnen, sköter hemmet och tar hand om mig själv som mitt jobb. Min man jobbar och jag gör ALLT annat. Nu kanske det är svårt för er kvinnor med jobb men så här gör jag i alla fall. Varje morgon så sätter jag ungarna framför tvn så att jag kan göra frukost, sminka mig och klä på mig utan att dom stör. Sedan så äter vi frukost, dom klär på sig och "tvättar sig (borstar tänderna, borsta håret, tvättar händer och ansikten) och sedan så går vi oftast ut på en morgonpromenad för att få frisk luft och motion varje dag. Sedan under vissa dagar så städar vi tillsammans, tvättar, diskar, shoppar osv. Ibland så lagar vi mat tillsammans men om det är någon mat som är svår att göra eller att jag bara vill ha lite egentid så sätter jag ungarna framför teven bara. Sen när pappa kommer hem så duschar jag, fast bara två gånger i veckan.
Men tips för er med jobb..
*Ha en städdag varje eller varannan helg där du, din man och dina barn städar tillsammans (beror ju på hur gamla barnen är, men vid 2-3 års ålder så kan dom i alla fall vara med och hjälpa till lite. Annars städar ni bara när barnet sover eller så går en av er ut med barnet och leker eller handlar medan en av er städar.
*Duscha innan barnen vaknar eller efter barnen somnat, eller med barnen på kvällen. Jag fattar inte det svåra? Tar ni hundra år på er att duscha eller sover inte era barn ? Jag förstår inte.
*Handla. DET ÄR JÄTTEROLIGT JU? Förstår verkligen inte hur ni kan klaga på det. Gör det när ni hämtat barnen på dagis? När ni slutat jobbet? På helgen?
Men ärligt talat, hur kan ni inte hinna med? Drick lite energidryck eller något då?
Duscha - Tar högst en halvtimme för mig i alla fall, och jag har typ 20 duschprodukter.
Sköta håret - Tar typ en minut för mig att borsta mitt hår, tar en minut att ta i min hårolja, tar några sekunder att spraya med torrshampoo. = Ingen lång tid alls. Och orkar man inte är det väl bara att slänga upp håret i en tofs?
Kläder - Tvätta dom på din städdag, eller gör det när du får lite tid över. Om din man jobbar sent och barnen sover, om barnen är hos dina föräldrar eller gör det tillsammans med barnen. Det tar nåron minut att starta tvättmaskinen, och sedan kan man göra annat i en timme - tex dammsuga och tvätta golv. Sedan tar det runt en halvtimme att hänga upp tvätten, och dagen efter så tar det kanske 15-20 minuter att vika den.
bädda - Tar högst 5 minuter, men 2 minuter om man är snabb. Det gör du antingen tillsammans med barnen eller innan du väcker dom.
Diska - Har du inte en diskmaskin, skaffa det. Sen så lastar du bara in i den, startar den vilket tar några sekunder och en timme senare är det klart. Sen låter du det svalna och att plocka ut det tar högst 10 minuter. Att diska en ugnsform och en stekpanna tar högst 10 minuter. Samla inte disk, ta det samma dag som du använt det istället.
Hygien - Borsta tänder, ta på deo, smörja in sig om man vill. Det tar inte ens 10 minuter. Och att tvätta händerna några gånger per dag tar inte mer än 10 minuter heller, det tar typ någon minut varje gång, så om du är snabb borde det gå på mindre än 5 minuter per dag.
Allt det där tar högst 3 timmar ungefär. Och du behöver inte ens göra allt det där varje dag. Försök bara att se allt positivt och roligt, jag kan tänka mig att det blir tråkigt att åka och handla med en dålig attityd.
Och nej, jag är inte miss perfekt, och jag tror inte det heller. Men ja, något av mina tips kanske passar in i din vardag? :)
Alltså ett dygn är 24 timmar, du borde väl ändå få in lite då eller?