• Sunshine02

    Adaptiv förmåga lägre än den kognitiva?

    Undrar bara vad som menas när den adaptiva förmågan/vardagsfungerandet ligger lägre än den kognitiva? Och vad kan det betyda? Är det något ovanligt?

  • Svar på tråden Adaptiv förmåga lägre än den kognitiva?
  • Blixa

    Kognitiv förmåga är hur bra man klarar t ex problemlösning, minne, språk och sådant. Adaptiv förmåga är hur bra man klarar att anpassa sig till olika situationer, att vara flexibel.
    Ganska klassiskt vid t ex Asperger. Hög intelligens, stor förmåga att lära sig och minnas saker, utvecklat språk, men svårt att överföra kunskaper från en situation till en annan, anpassa sig till olika sociala situationer m m. 

  • Sunshine02

    Okej tack. :) Läste igenom gamla utredningspapprena där det stod just det. Det visade då alltså på svårigheter men inte tillräckligt för diagnos.

  • Blixa
    Sunshine02 skrev 2013-11-21 18:30:36 följande:
    Okej tack. :) Läste igenom gamla utredningspapprena där det stod just det. Det visade då alltså på svårigheter men inte tillräckligt för diagnos.

    Hur var det? Är ni på väg in i en ny utredning?
  • Sunshine02
    Blixa skrev 2013-11-22 09:30:24 följande:

    Hur var det? Är ni på väg in i en ny utredning?
    Hur var det, nu hänger jag inte med? Japp det blir ny utredning i början av nästa år! Väldigt snabba är dom, så skönt! Jag fick veta nu att förra utredningen visade som sagt på svårigheter men inte tillräckligt, dock var han tydligen ett gränsfall i förra utredningen. Jag sa nu att jag är lite orolig att svårigheterna inte ska komma fram i ados testet som de ska göra, men hon sa att jag behöver nog inte vara orolig och att han förra gången tydligen hade fått en hel del poäng i det. Men det var väl just det att förra förskolan inte såg svårigheterna och att han just då inte hade tillräckligt behov av stöd, men som nu förskolan flaggat för. De har ju ansökt om resurs till honom.

    Hon sa att vi inte behöver göra om alla delarna, då mycket handlar om dåtiden, men att hon skulle ta med allt jag skrivit ner (måååånga sidor) samt att de ska lägga all energi på hur han är på förskolan när dom besöker den och även vad personalen där har att säga. Jag och förskolepersonalen delar rätt lika uppfattning. Hon sa även det att eftersom han är minst normalbegåvad och inte grava problem, så blir det svårare att upptäcka när de är mindre. Hon sa det inte rakt ut,  men jag tolkade henne som att det inte är helt omöjligt att han får diagnos den här gången. Jag hoppas faktiskt han får en nu, då jag är rätt övertygad om att det är "något". Så kan man istället börja fokusera på hur man bäst kan hjälpa honom.
  • Blixa
    Sunshine02 skrev 2013-11-22 12:59:11 följande:
    Hur var det, nu hänger jag inte med? Japp det blir ny utredning i början av nästa år! Väldigt snabba är dom, så skönt! Jag fick veta nu att förra utredningen visade som sagt på svårigheter men inte tillräckligt, dock var han tydligen ett gränsfall i förra utredningen. Jag sa nu att jag är lite orolig att svårigheterna inte ska komma fram i ados testet som de ska göra, men hon sa att jag behöver nog inte vara orolig och att han förra gången tydligen hade fått en hel del poäng i det. Men det var väl just det att förra förskolan inte såg svårigheterna och att han just då inte hade tillräckligt behov av stöd, men som nu förskolan flaggat för. De har ju ansökt om resurs till honom.

    Hon sa att vi inte behöver göra om alla delarna, då mycket handlar om dåtiden, men att hon skulle ta med allt jag skrivit ner (måååånga sidor) samt att de ska lägga all energi på hur han är på förskolan när dom besöker den och även vad personalen där har att säga. Jag och förskolepersonalen delar rätt lika uppfattning. Hon sa även det att eftersom han är minst normalbegåvad och inte grava problem, så blir det svårare att upptäcka när de är mindre. Hon sa det inte rakt ut,  men jag tolkade henne som att det inte är helt omöjligt att han får diagnos den här gången. Jag hoppas faktiskt han får en nu, då jag är rätt övertygad om att det är "något". Så kan man istället börja fokusera på hur man bäst kan hjälpa honom.

    "Hur var det?" som i "Hur var det nu, har du berättat detta, men jag kommer inte ihåg?" ;) Låter bra att ni får ny utredning snart och jag tror som du. Lycka till!
  • Sunshine02
    Blixa skrev 2013-11-22 13:33:06 följande:

    "Hur var det?" som i "Hur var det nu, har du berättat detta, men jag kommer inte ihåg?" ;) Låter bra att ni får ny utredning snart och jag tror som du. Lycka till!
    Jaha, jag är nog lite trött. :P  Jag tycker jag skriver så mycket så jag vet faktiskt inte, haha! Men jag tror inte jag har berättat det. Var ju inte säkert det skulle bli ny utredning men efter samtalet med utredningsteamet så tyckte dom helt klart att det finns skäl till ny utredning och förskolan är positiv till det.

    Det jag funderar lite kring bara är att han leker ju inte så mycket rollekar med andra barn direkt men.. han kan ju leka tillsammans med mig hemma, även om det känns som att oavsett vad vi leker så är samspelet bristfälligt och att vissa lekar upprepas på mer eller mindre samma sätt. Det som jag däremot funderar kring är att han kan leka lite själv där playmobil gubbar pratar med varandra även om leken är väldigt enkel. Ses det som någon slags fantasilek? för det är väl inte rollek? Rollek är väl när man går in för att vara någon annan på låtsas?

    Och kan barn med lättare form av autism verkligen leka sådana lekar med sig själv (händer inte ofta men då och då)? Tänkte på det här med diagnoskriterierna som handlar om föreställningsförmåga. Är det ett "krav"för diagnos? För även om han lekt lite sådana lekar själv nu emellanåt, så är ju ändå inte riktigt leken som med andra barn. Och dessa typer av leker sker aldrig med andra barn heller. Oftast när han hamnar i lek med andra barn är det för att de barnen är så pass drivande i leken att det blir lättare för honom, men ändå så brukar det snabbt bli så att han leker vid sidan av.


  • Blixa
    Sunshine02 skrev 2013-11-22 20:10:24 följande:
    Jaha, jag är nog lite trött. :P  Jag tycker jag skriver så mycket så jag vet faktiskt inte, haha! Men jag tror inte jag har berättat det. Var ju inte säkert det skulle bli ny utredning men efter samtalet med utredningsteamet så tyckte dom helt klart att det finns skäl till ny utredning och förskolan är positiv till det.

    Det jag funderar lite kring bara är att han leker ju inte så mycket rollekar med andra barn direkt men.. han kan ju leka tillsammans med mig hemma, även om det känns som att oavsett vad vi leker så är samspelet bristfälligt och att vissa lekar upprepas på mer eller mindre samma sätt. Det som jag däremot funderar kring är att han kan leka lite själv där playmobil gubbar pratar med varandra även om leken är väldigt enkel. Ses det som någon slags fantasilek? för det är väl inte rollek? Rollek är väl när man går in för att vara någon annan på låtsas?

    Och kan barn med lättare form av autism verkligen leka sådana lekar med sig själv (händer inte ofta men då och då)? Tänkte på det här med diagnoskriterierna som handlar om föreställningsförmåga. Är det ett "krav"för diagnos? För även om han lekt lite sådana lekar själv nu emellanåt, så är ju ändå inte riktigt leken som med andra barn. Och dessa typer av leker sker aldrig med andra barn heller. Oftast när han hamnar i lek med andra barn är det för att de barnen är så pass drivande i leken att det blir lättare för honom, men ändå så brukar det snabbt bli så att han leker vid sidan av.


    Svårt att svara på. Jag tänker framför allt att ingenting är svart eller vitt, det är inte så att man antingen KAN en sak eller att man INTE KAN. Man kan ha olika lätt eller svårt för olika saker. Utredningen kommer att visa på hans styrkor och svårigheter och om svårigheterna är så stora att han kan anses ha en diagnos.
    För övrigt känner jag igen att sonen leker bra med t ex storasyster, som är ganska mycket "regissör" i leken. Han tycker det är lättare när hans roll är tydlig. Likaså funkar det bäst i lekar med väl definierade regler (så länge ingen bryter mot reglerna). 
Svar på tråden Adaptiv förmåga lägre än den kognitiva?