• Alchemilla

Bildschema/pek-karta

Letar efter något typ av program på nätet där jag enkelt kan ladda ner bilder plus text som hjälp för att kunna kommunicera med min 3-åring som har en väldigt nedsatt språkförståelse. Vi är mitt uppe i en utredning som pekar på att vårt barn har någon form av Autism. Har kollat runt en del, men hittar faktiskt inte speciellt mycket. Ex: Bild på ett ansikte med en sked som talar om att det är dags att äta, bild på en säng vid läggning o.s.v. Någon som har några bra tips?

• Svar på tråden Bildschema/pek-karta
  • nirakanna2

Kan ni inte få bildprogram till datorn? Vi har fått Inprint med symbol- o teckenbanker så vi kan göra kort, schema etc

• Alchemilla

Tack för tipset. Vi väntar på remiss från Barnneuropsykiatriska kliniken , och all annan utredning och tester har gjorts på vår BVC med deras psykolog. Så känner inte till barnhab. Kanske kan ringa dit och be om det programmet?!

• nirakanna2

Har ni träffat logoped bör hen kunna förskriva programmet. Annars kan jag rekommendera TAKK tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Teckenstöd främjar språkutvecklingen. Vi har blivit erbjudna kurs genom hab, men jag har också pluggat själv med hjälp av Spread the sign (både på datorn och app, gratis), Teckenhattens material (finns att köpa eller jag har lånat på biblioteket) t.ex. teckenkurs på cdrom där man väljer tema vilken typ av tecken man vill lära sig, tex att göra, färger etc. I tecken som stöd tecknar man bara det viktigaste och pratar till tex "Vill du ha banan?"

• Alchemilla
    nirakanna2 skrev 2013-11-21 09:15:05 följande:
    Har ni träffat logoped bör hen kunna förskriva programmet. Annars kan jag rekommendera TAKK tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Teckenstöd främjar språkutvecklingen. Vi har blivit erbjudna kurs genom hab, men jag har också pluggat själv med hjälp av Spread the sign (både på datorn och app, gratis), Teckenhattens material (finns att köpa eller jag har lånat på biblioteket) t.ex. teckenkurs på cdrom där man väljer tema vilken typ av tecken man vill lära sig, tex att göra, färger etc. I tecken som stöd tecknar man bara det viktigaste och pratar till tex "Vill du ha banan?"

Ja, vi har träffat logoped vid 3 tillfällen. Detta var för ca 10 månader sedan, i början av utredningen. Då logopeden konstaterade att det inte fanns någon fysisk orsak bakom språkproblemet, kom vi vidare till BVC -psykolog istället, och har sedan dess inte haft någon kontakt med logopeden. Vi har turen att vårt barn har hamnat på en väldigt bra förskola med mycket kunskap och mindre barngrupp, där dom använder pratbilder och tecken som stöd. Här hemma använder vi också tecken som stöd, men vår kunskap är rätt begränsad på det området. Hade därför varit toppen att ha pratbilder som vi bland annat kan sätta upp på väggen som ett dagsschema. Ska ringa vår logoped idag och höra om detta program. Tack för tips och råd :)
  • Alchemilla
    Mumin80 skrev 2013-11-21 11:19:50 följande:
    papunet.net/kuvatyokalu/sv Finns en massa bilder, dock är ursprungssidan på finska så det finns en del test som inte är översatt. Men det mesta är på svenska.  papunet.net/information/ Finns massor med information och bl.a. bildstöd av olika slag (har faktiskt inte sett huvudsidan förut, jag ska nog gå in och läsa lite jag också ) 

Tack! :)
  • Mumin80

En nackdel som vi upplevde med tecken (dottern fyller fyra, autism) var att tecken kräver ögonkontakt... Det var väl någonstans där vi började märka av hur obefintlig ögonkontakt hon har också, eftersom hon inte är så "uppenbart" undvikande. 

En annan nackdel med tecken har för vår del varit att det finns ganska mycket annat vi jobbar med, bemötande o.s.v. Samt att sömnen är sisådär och det är allmänt ganska tungt att ha ett funktionshindrat barn, så orken att lära in ett nytt kommunikationssystem hos oss själva (hur enkelt det än är) har inte funnits. Plus att dottern ändå har ett språk, om än begränsat och ganska enkelt. Det jag tror att hon egentligen har svårt med är den underliggande kommunikationen. Och då kan jag tycka att bilder är bättre, för att dom är ännu mer konkreta och "längre bort" från "vanligt" talat språk. 

Det vi däremot fick tips om och alltid gör mer eller mindre automatiskt är att vi kommunicerar mycket mot dottern, oavsett hon svarar eller ej. Även om man tidvis känner sig lite konstig när man går runt och förklarar precis allt man gör och allt man ser för sin 3-4-åring... Och så använder vi ett relativt enkelt språk, och betonar dom viktiga orden. Men även om vi försöker att prata tydligt i ganska enkla, raka, korta meningar, så försöker vi ändå använda många beskrivande ord, och även betona dem. T.ex. "Titta på den STORA, RÖDA bilen" (eftersom dottern faktiskt har ett ganska bra ordförråd gällande substantiv så är det inte alltid det vi betonar) och därefter kanske "Och titta där, en LITEN, BLÅ bil". men sen kanske, om vi också vill vara ge henne lite struktur och förberedelse "nu ska vi åka iväg i VÅR bil". Kanske följt av "nu ska vi gå till BILEN". Så vi använder ett enkelt språk, men vi pratar grammatikaliskt korrekt och ganska varierat, även om vi använder enkla ord. 

Fördelen med biler är väl som vi upplever att dom både underlättar kommunikationen och skapar struktur, samt att dom är "beständiga". Ett bildschema kan hon få titta på så länge hon vill medan vi förklarar, och kan återkomma till, medan tecken visserligen kan underlätta kommunikationen, men dom ger inget stöd för minne, struktur eller repetition.  

• Alchemilla
    Mumin80 skrev 2013-11-21 15:38:39 följande:
    En nackdel som vi upplevde med tecken (dottern fyller fyra, autism) var att tecken kräver ögonkontakt... Det var väl någonstans där vi började märka av hur obefintlig ögonkontakt hon har också, eftersom hon inte är så "uppenbart" undvikande.  En annan nackdel med tecken har för vår del varit att det finns ganska mycket annat vi jobbar med, bemötande o.s.v. Samt att sömnen är sisådär och det är allmänt ganska tungt att ha ett funktionshindrat barn, så orken att lära in ett nytt kommunikationssystem hos oss själva (hur enkelt det än är) har inte funnits. Plus att dottern ändå har ett språk, om än begränsat och ganska enkelt. Det jag tror att hon egentligen har svårt med är den underliggande kommunikationen. Och då kan jag tycka att bilder är bättre, för att dom är ännu mer konkreta och "längre bort" från "vanligt" talat språk.  Det vi däremot fick tips om och alltid gör mer eller mindre automatiskt är att vi kommunicerar mycket mot dottern, oavsett hon svarar eller ej. Även om man tidvis känner sig lite konstig när man går runt och förklarar precis allt man gör och allt man ser för sin 3-4-åring... Och så använder vi ett relativt enkelt språk, och betonar dom viktiga orden. Men även om vi försöker att prata tydligt i ganska enkla, raka, korta meningar, så försöker vi ändå använda många beskrivande ord, och även betona dem. T.ex. "Titta på den STORA, RÖDA bilen" (eftersom dottern faktiskt har ett ganska bra ordförråd gällande substantiv så är det inte alltid det vi betonar) och därefter kanske "Och titta där, en LITEN, BLÅ bil". men sen kanske, om vi också vill vara ge henne lite struktur och förberedelse "nu ska vi åka iväg i VÅR bil". Kanske följt av "nu ska vi gå till BILEN". Så vi använder ett enkelt språk, men vi pratar grammatikaliskt korrekt och ganska varierat, även om vi använder enkla ord.  Fördelen med biler är väl som vi upplever att dom både underlättar kommunikationen och skapar struktur, samt att dom är "beständiga". Ett bildschema kan hon få titta på så länge hon vill medan vi förklarar, och kan återkomma till, medan tecken visserligen kan underlätta kommunikationen, men dom ger inget stöd för minne, struktur eller repetition.  

Hög igenkänning på det där med att prata tydliga beskrivande meningar hela tiden. Kändes lustigt att prata "extrempedagogiskt" hela tiden, men precis som du beskriver har det blivit en naturligt sätt att kommunicera och vi upplever att det har fått en positiv effekt på vårt barns tal. Tecken hade nog mer effekt tidigare när det knappt fanns några ord, iallafall inte så många vi kunde förstå. Eftersom ögonkontakt och koncentrationen är en bristvara här, är bilder så fantastiskt bra! Framförallt för att kunna förbereda inför dagen eller om det är något utöver det vanliga vardagslivet som händer. Minskar frustrationsutbrotten avsevärt, även om dom är mååånga... Den största kampen är den bristande språkförståelsen Att kunna förstå att samma ord kan användas i flera situationer. Som om att ordföljden är inövad/härmad och svår att implementera i andra situationer. Tal med flera ord som bildar meningar är alltså obefintliga. Men vi övar övar övar, berömmer i överflöd och plussar vårat barn när vi får ögonkontakt och samspelar. Längtar så otroligt mycket tills den här utredningen är klar och hoppas på att vi får bra verktyg att jobba med. Kan verkligen vara frustrerande när man ligger mitt i en seg utredning utan ännu fastställd diagnos då vi har tusen frågor vi vill ha svar på! Tack för jättebra tips och för att du delar med dig :)
Svar på tråden Bildschema/pek-karta