• Anonym (L)

Har jag exceptionellt smala vader eller vad är problemet?

Samma visa varje gång jag är på jakt efter ett par vinterstövlar... Jag har storlek 40 i skor och mina vader mäter 32 cm på det bredaste stället. Det verkar vara helt omöjligt att hitta ett par stövlar som passar både i foten och som sitter tight uppe på vaden. De flesta stövlar - även de som sägs vara mindre över vaderna - är så stora att det ser löjligt ut. Det ser ut som att jag är ett barn som tagit på mig mammas stövlar och traskar omkring. Jättefult! 

Nu undrar jag om det är jag som har exceptionellt smala vader till min skostorlek (40), eller om det är så att alla större stövlar görs stora i vaderna helt i onödan.

Skulle bli glad om ni kunde skriva in vad ni har för mått på vaderna på dess bredaste ställe samt skostorlek. Gärna ni som har storlekar omkring min egen.

Kom även gärna med förslag på stövlar som kan tänkas passa... Är trött på att jaga runt och aldrig hitta ett enda par som passar...  

• Svar på tråden Har jag exceptionellt smala vader eller vad är problemet?
  • Anonym (34)

Jag tror du har smala vader! Jag har skostorlek 38, och mina vader är 34 cm. Eller så är det jag som har stora kanske ;)

• Anonym (omvänt)

Jag har det omvända problemet. Storlek 36 i skor och 42 cm runt vaden - jag lyckas inte hitta stövlar som jag kan få ner mina vader i.

Just nu är jag överviktig men detta problem hade jag även när jag var snudd på underviktig. 

• Anonym (Vaden)

Jag har 39 i skor och möter 37 cm runt vaden. Tror att mina vader vuxit sedan jag började löpträna mer på allvar ...

• Anonym (Kossan)

Jag har 38-39 i fotstorlek, men vader som är så smala att mina fötter ser oproportionerligt långa ut. 42-43.. Rynkar på näsan
    Därtill har jag normaltjocka lår, så jag ser tyvärr ganska kobent ut pga detta. Undviker kortkorta kjolar oftast, och långstövlar till kortkort är fnaskvarning enl mig..

Jag brukar använda stövletter mest, och stretchbyxor (svarta) som jag kan dra ner över stövletterna så benen ser mindre kobenta ut.

Vill jag ändå har långstövlar, då har jag tajts eller smala jeans som jag stoppar under. Samt långsockar. Då håller sig långstövlarna på plats och det ser ok ut.   

• Anonym (Kossan)
    Anonym (Vaden) skrev 2013-11-20 13:34:56 följande:
    Jag har 39 i skor och möter 37 cm runt vaden. Tror att mina vader vuxit sedan jag började löpträna mer på allvar ...

Jag har varit cykelfreak i tidigare år, och hade benmuskler som en body builder. Men det fick mina ben att se ännu mera kobenta ut, för jag är smalast precis vid vristen. Så fötterna ser ut som grodfötter :((
  • Svansjön

Har samma problem. D for dasia och timarco har så du kan köpa storlek efter vaden också.

• Anonym (L)
    Anonym (Kossan) skrev 2013-11-20 14:27:06 följande:
    Jag har 38-39 i fotstorlek, men vader som är så smala att mina fötter ser oproportionerligt långa ut. 42-43.. Rynkar på näsan
    Därtill har jag normaltjocka lår, så jag ser tyvärr ganska kobent ut pga detta. Undviker kortkorta kjolar oftast, och långstövlar till kortkort är fnaskvarning enl mig..

Jag brukar använda stövletter mest, och stretchbyxor (svarta) som jag kan dra ner över stövletterna så benen ser mindre kobenta ut.

Vill jag ändå har långstövlar, då har jag tajts eller smala jeans som jag stoppar under. Samt långsockar. Då håller sig långstövlarna på plats och det ser ok ut.   
    Jo, det här med stövletter har jag också kört med länge, men eftersom jag bröt benet i somras och opererade in en stålskena behöver jag stövlar nu när det är kallt (annars ilar det i hela benet pga kylan, vilket är extremt obehagligt). 
    Svansjön skrev 2013-11-20 14:32:41 följande:
    Har samma problem. D for dasia och timarco har så du kan köpa storlek efter vaden också.
    Jättetack! Hade ingen aning om att det fanns märken som även hade vadstorlekar. Ska absolut kolla upp! 

• Anonym (L)
    U never saw me skrev 2013-11-20 17:35:10 följande:
    duoboots.com kan man köpa måttbeställda stövlar. De är dyra men det är värt det när man får ett par stövlar som passar perfekt.
    Det här förslaget gillade jag - TACK! Hittade ett par där som jag tänker beställa, men det får bli efter jul när ekonomin är bättre.
  • Anonym (34)
    Anonym (Kossan) skrev 2013-11-20 14:27:06 följande:

Sorry för OT, men måste bara fråga! Är dom 42-43 i omkrets och får fötterna se oproportionerliga ut?  Eller misstolkade jag haha?
Svar på tråden Har jag exceptionellt smala vader eller vad är problemet?