• Anonym (våningssäng)

    Våningssäng till småbarn?

    Skulle du tycka att det var okej/lämpligt/bra vad du nu vill kalla det, att ha en våningssäng till barn som är 4,5 år och en som är 3 år?
     

  • Svar på tråden Våningssäng till småbarn?
  • pojkens

    skulle säga att det beror ganska mycket på de nattliga aktiviteterna. 
    funderade på det till min son, snart 5, men han är fortfarande uppe och springer på nätterna och vill att vi ska komma till hans säng etc, så det skulle bli otroligt jobbigt, och lite riskfyllt.
    men sover de lugnt och du tror de kan klättra ner så kan de funka. men ta gärna en lägre variant än en fullhög skulle jag säga, typ ikeas säng.  

  • Dixie

    Nja, beror ju på barnet, sover de hela natten och inte uppe och går är det inga problem. Ett av mina barn är uppe på natten, går på toaletten behöver vatten etc och ibland knappt vaken, så till henne hade det inte varit bra med en våningsäng trots att hon är 7 år!

  • Anonym (våningssäng)

    4,5åringen är i princip aldrig uppe på nätterna, kommer hon upp så är det på kvällen när jag fortfarande är vaken så jag hör henne. 
    3åringen kommer upp ibland, ifall han har råkat kissa i sängen och är ledsen för att det är blött.

    Ingen av dem rör sig särskilt mycket i sömnen heller så fallrisken känns inte särskilt stor av den anledningen. Funderade också på en lite lägre, hittade någon som var 120cm hög, det är ju ändå inte jätte högt. 

    Jag tyckte det kändes som en bra idé för det blir ju mer plats i deras rum på det viset, men pappan (vi är separerade) tyckte det var skitkorkat och då blev jag genast osäker. 

  • CHTM

    Vi har haft vaningsang sen de va 2 och nastan 4. 

    Alltid funkat 

    Stora pojken visade vi hur man tar sig upp och ner sakert, med rumpan ut och han har inte haft nagra problem alls (nu nastan 5 och 6) . Sydde gardiner till tjejen som sover dar nere sa hon inte kan ramla ur och de bada alskar sangen, hennes ar som en koja med ljusslingor och hans har bocker och monster... 

    Det blir vall vad man gor det till.. varfor ska ditt ex bestamma hur det ska se ut hemma hos dig?

     

  • Anonym (...)

    står ju från 6 år på våningssängar å jag skulle invänta den åldern av säkerhetsskäl.

  • Anonym (våningssäng)

    Givetvis skall inte mitt ex bestämma hur det ser ut hemma hos mig men han är trots allt pappa och då är det klart att jag frågar efter hans åsikt, med det inte sagt att jag gör som han säger.

    Min 3 åring sover fortfarande i spjälsäng med bara en sida så det är verkligen dags att köpa en ny säng åt honom. En våningssäng kan dom ju ha i många år och som sagt, dom får ju mer plats i rummet för leksaker och andra prylar. 

  • pluvdo

    Köp en våningssäng och prova och se om det funkar. Gör det inte det så är det väl bara att ta isär och använda som två separata sängar? Vet i och för sig inte om alla våningssängar ger en den möjligheten, men den syrran och jag hade när vi var små gick i alla fall att dela på.


    Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Purlan

    Vi hade en Kura från Ikea till vår 2- och 4-åring. Funkade jättebra att ha stora uppe och den lille på en resårbotten undertill.

  • Fia 28

    Syrran har just skaffat våningssäng åt hennes barn som är 4,5 och 2. Inga problem där. Det gäller ju att förklara att sängen inte är en leksak och att det är hög kant i den övre sängen.

  • mia maria

    Det är nog inga problem, jag hade våningssäng till mina barn från det att de var två resp sju år. Dock sov då den äldste överst, o vid det laget så hade han slutat att komma till mig på nätterna.
    Dock vet jag att han sov överst i en våningssäng hos sin pappa från det att han var två år, så om ni känner att det skulle funka med era barn så ser jag inga problem i det  

Svar på tråden Våningssäng till småbarn?