Att leva med en stressad människa.
Att leva med en stressad människa.
Morgnarna börjar med att underhålla henne och se till så att hon inte exploderar. Det har gått så långt att jag smyger upp ur sängen tidigare för att förbereda.
Min flickvän är alltså stressad och har blivit extremt känslig på grund av det. Det har inneburit många gräl och tjafs om totalt idiotsaker, men jag har alltid gett mig för jag vet hur stressad hon är på sitt nya jobb och att det tar mycket av hennes energi. Hon har alltid varit ett litet energiknippe och har förgylt mina dagar med många skratt och roliga stunder, men sen hon flyttade upp i position på sitt jobb så har det ju tillkommit fler arbetsuppgifter och ett större ansvar som jag helt ärligt inte tror att hon klarar av. Jag trodde det men inte längre. Inget jobb ska göra att man inte kan leva sitt liv till fullo.
Jag försöker vara den perfekta killen som hjälper och stöttar henne, samtidigt som jag ser att det här äter upp henne inifrån, stressen. Låt oss prata lite om just stress och vad dess effekter har på kroppen, nu är ju inte jag någon expert men såhär skriver Stressklubben om vad stress är: ”Stress är människans biologiska och psykologiska svar på något som stressar oss – en händelse eller situation som uppfattas som hotfull eller utmanande. Stressreaktionen aktiveras ofta när vi upplever att livet sätter större press på oss än vad vi upplever att vi kan leva upp till. Stressreaktionen beror ofta på en kombination av; den yttre verkligheten, hur vi uppfattar situationen och vad vi tror om vår förmåga att hantera situationen.”
SÅ reaktionen som de beskriver är alltså hur vi upplever en situation och hur vi tror att vi ska klara av den. Det kan ju förklara en hel del, hon tror att hon kan klara av något som hon troligtvis inte kan. Lite väl hårt att säga kanske men ibland tar vi oss vatten över huvudet och går in får hårt för något. Egentligen så behöver vi nog alla olika långa startsträckor för den uppgift vi har valt att tackla. Men när jag försöker förklara detta för henne så kan ni ju ana hur det går, det finns ingen som vill höra att man inte klarar av något. Och det kanske är bra, för då triggar det en mer att klara av det.
Summan av den berömda kardemumman är att jag inte vill se min flickvän gå in i väggen och sen drabbas av psykisk ohälsa pga av stressen. Jag har iallafall fått henne att bli medlem på Stressklubben.se som tar upp mycket viktiga saker om ja ni kan nog gissa, stress.
Kände bara att jag behövde skriva av mig lite, ni behöver absolut inte skriva eller svara på detta. Men om ni gör det så kommer jag säkerligen att svara. Hej på er och glöm inte att slappna av lite då och då. Jag älskar er. Nej det gör jag ju inte. Nu fortsätter jag babbla på. Hej på er!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-20 14:49
Jag skrev det här inlägget i word, därav den konstiga brytningen på texten.