Inlägg från: Anonym (Xx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Xx)

Hjälp! Beräkning för att ta över stort huslån vid skilsmässa

Ibland lånar man väl upp om man ska fixa något. TS har lånat 100' till på huset efter köpet?

TS har du egna sparpengar eller annat kapital för att lösa ut? Står i en liknande situation, jag skulle kunna lösa ut min partner med egna medel och ta över lånet som är på 2.7 mille. Men jag tvekar lite. Vi har ett nytt hus så det är väldigt låg uppvärmningskostnad, men att ha ett så högt lån själv känner jag mig lite tveksam till. Jag har 60' brutto men ändå. Tänk om räntan sticker...?

• Anonym (Xx)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2013-11-22 12:07:12 följande:
    Om ditt nya hus är i ett attraktivt område så borde det väl inte vara några problem. Med tanke på ekonomin så lär det dröja LÄNGE innan räntan sticker någon annanstans är marginellt uppåt eller neråt.  

Ja det ligger i ett bra område. Jag tänkte mer på att det är ett stort lån. Man ska ha råd att amortera och så vill man ju göra ngt annat än att bo. Har singlar verkligen så stora lån..?
  • Anonym (Xx)
    ardath bey skrev 2013-11-22 13:39:43 följande:
    Dumt uttryckt av mig. Det är snarare så att om du tar ett så stort lån, ja då har du ju ett så stor lån. Men det säger inte mycket.

Det som är intressant för dig är - har jag en stabil inkomst? Är värdet på huset stabilt? klarar jag av att betala lånet med min inkomst? 

Jo det är såklart omöjligt att svara på... Jag har stabil inkomst, värdet är stabilt, jag klarar det. Frågan jag måste ställa mig är om jag vill lägga så mkt pengar bara på boende.

Sen tycker jag det är ett stort lån på en inkomst. Arbetslös lär jag inte bli men måste ju räkna på att man klarar en längre sjukskrivning, man kan ju faktiskt råka ut för en olycka. Jag tycker också att man ska amortera ordentligt på sina lån. Mycket att tänka på helt enkelt.
Svar på tråden Hjälp! Beräkning för att ta över stort huslån vid skilsmässa