• Anonym (Mumsan)

Äta thaimat?

Får man äta thaimat? Med citronblad och så i? Hittar ingen info om det? Kokosmjölk skall ju vara ok och så men citronblad? Dum fråga kanske...

• Svar på tråden Äta thaimat?
  • Anonym (Mumsan)

Även med basilika?

• Anonym (lugn)
    Anonym (Mumsan) skrev 2013-11-20 15:32:05 följande:
    Jag väljer faktiskt bort kyckling och tänkte ta biff för säkerhets skull.
    Då förstår väl att kycklingen inte kommer från Thailand?
    Skulle du äta kyckling i en "svensk" maträtt? Isf är det nog rätt lugnt i Thaimaten också...

Inget av det du nämner avråder livsmedelsverket ifrån så det ä bara att köra på.
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Mumsan) skrev 2013-11-20 15:46:01 följande:
    Även med basilika?
    Nu undrar jag faktiskt om du skämtar...

basilika?
  • Anonym (Mumsan)
    Anonym (lugn) skrev 2013-11-20 15:56:43 följande:
    Då förstår väl att kycklingen inte kommer från Thailand?

Skulle du äta kyckling i en "svensk" maträtt? Isf är det nog rätt lugnt i Thaimaten också...

Inget av det du nämner avråder livsmedelsverket ifrån så det ä bara att köra på.

Nej jag är inte efterbliven, och ja jag undviker kyckling på alla restauranger.

Däremot importerar de mkt grönskar och kryddor ifrån Thailand därav mina frågor.
  • Anonym (självklart)

Du kan äta det mesta. Undvik opastöriserat (t.ex. ostar), gravad lax och rått kött...sen är det lugnt.

Jag åt massor av thaimat när jag var gravid.

• Anonym (Mumsan)
    Anonym (lugn) skrev 2013-11-20 15:57:56 följande:
    Nu undrar jag faktiskt om du skämtar...

basilika?

Ja basilka. Googla om du vill.
  • Anonym (Mumsan)
    Anonym (självklart) skrev 2013-11-20 16:00:18 följande:
    Du kan äta det mesta. Undvik opastöriserat (t.ex. ostar), gravad lax och rått kött...sen är det lugnt.

Oki tack
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Mumsan) skrev 2013-11-20 16:00:26 följande:

Ja basilka. Googla om du vill.
    Har googlat...

Antar att du hittat infon om att överdosering och långtidsbruk av eterisk basilikaolja (koncentrerad) möjligtvis kan vara skadlig för gravida och spädbarn.

Tror att du lugnt kan fortsätta äta basilika...

Om du INTE hittar info på slv.se så kan du vara ganska säker på att det är ok att äta.
  • Anonym (Mumsan)

Innehåller även gurkmeja som inte skall vara bra???

• La Lola

Ät.
    Maten är ju tillagad o kryddor är inte skadliga!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Anonym (självklart) skrev 2013-11-20 16:00:18 följande:

Nja, även vissa pastöriserade bör undvikas. Gravad lax är ok (om man gravar själv eller väljer en förpackning med långt kvar till bäst-föredatum. Nötkött kan ätas blodigt, övrigt kött är ok om man fryser det i 3 dygn (förutom köttfärs men då handlar det om bakterier som inte är så bra att få i sig).

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier-virus-och-parasiter/Listeria-monocytogenes/Listeria-monocytogenes/

www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Parasiter/Parasiter-i-kott/Toxoplasma-gondii/
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Anonym (lugn)

Vet du vad, TS, strunta i Thaimaten. Det hela verkar väldigt ångestfyllt för dig så ja tror du skulle må bättre av en hamburgare.

• Anonym (skumt)
    Anonym (Mumsan) skrev 2013-11-20 16:43:14 följande:
    Innehåller även gurkmeja som inte skall vara bra???
    Jag käkade massor av indisk mat under graviditeten, med mycket curry, och det var inga problem. Du har väl inte tänkt hälla i dig gurkmejan?
Svar på tråden Äta thaimat?