• ApanApansson

Multifuel, gasbil..?

Vill ha opartiska åsikter och erfarenheter.
    Är just nu inne på att köpa en gasbil men vill noggrant höra om fördelar, nackdelar och erfarenheter först.
    Många verkar vara så negativa i min omgivning men jag vet inte riktigt vad de har så mycket emot det, att det är nytt kanske?

Tack!

Stupid is, as stupid does!
  • Svar på tråden Multifuel, gasbil..?
  • lostinspace

Jag har en gasbil med en "reservtank" på bensin som jag kan köra 45 mil med. 45 mil gas och 45 mil bensin m a o.

Det är helt klart ett billigare drivmedel och skulle förmodligen bli ännu billigare om fordonsgas skulle få lite mer konkurrens. Prismässigt är det alltså helt klart en fördel med gas.

Miljömässigt är det naturligtvis också en fördel.

Över till nackdelarna då.

Det tar längre tid att tanka än när man tankar bensins.

Man får tanka oftare (iallafall om man har en hybrid som jag)

Det finns alldeles för få gasmackar. Du kan ladda ner en app på telefonen för att se alla gasmackar, men i princip så finns det en mack per stad i södra sverige. I norra finns det nästan inga alls :-/

• ApanApansson

Tack för ditt svar!
    Det där med gasstation är inget problem vi har turen att ha en nära
    Jag ser mest fördelar både prismässigt och miljömässigt men det jag hört är att de lätt går sönder samt behöver service väldigt ofta, det blir ju om inte annat dyrt i längden. Vad vet du om det?

• lostinspace
    ApanApansson skrev 2013-11-20 22:20:40 följande:
    Tack för ditt svar!
    Det där med gasstation är inget problem vi har turen att ha en nära
    Jag ser mest fördelar både prismässigt och miljömässigt men det jag hört är att de lätt går sönder samt behöver service väldigt ofta, det blir ju om inte annat dyrt i längden. Vad vet du om det?
    Nu har jag ju inte haft min i mer än 1,5 år, men jag har jobbarkompisar som haft sina längre och ingen av dem har haft något problem alls med dem. Är visserligen leasingbilar, så ingen av dem är äldre än tre år, så jag vet inte hur det är om man har de längre än så, men har inte hört något om att det skulle vara mer problematiskt än en ren bensinare eller diesel-bil.

Det man skall tänka på är ju att om man gillar att bila norrut, eller kanske till Danmark eller Norge så får man planera sin tankning en  hel del eftersom det där finns väldigt få gasmackar, sen kan man ju såklart tanka bensin med, men det är ju så mycket dyrare att köra på, så det smärtar allt lite grann när man tvingas köra på det :P

Tyskland däremot har hur mycket gasmackar som helst om man nu vill åka söderut!
  • thiasvovve

Tycker flexifuel är rena skiten,enligt mig.
    Mycket problem när man läser tex Vi Bilägare.
    Gas är dock bra.
    Tycker tex V70 var bättre förr då de hade en mindre bensintank.
    De nyare från -08 med nya karossen har bagaget blivit lidandeför gastanken.
    Cirka 13cm går bort i bagaget.
    Men alla stör sig inte på det,utan väldigt individuellt. 

• mammamia1973

Jag har en Passat - 10 med 1 gastank och 1 reservbensintank. Jag ser bara fördelar, gas är lite dyrare med drygare, bor i storstad och har inga problem att hitta en gasstation. Jag kör bara på gas. Tar det slut så drar bilen bensin tills jag tankat gas igen. Service gör jag varje 1500 mil. Älskar att bilen är snål, hade en bensin Mondeo innan  så det är stor skillnad kan jag säga.

• ApanApansson

Vi kör ganska mycket, ca 3000-3500 mil om året så det är framförallt serviceintervallen och eventuella slitage/skador jag är orolig för. Det blir ju väldigt dyrt om man måste åka på service stup i kvarten och kanske laga saker som går sönder..... Då kan vi lika gärna köpa en diesel som är lite dyrare...
    Vi vill verkligen men vet inte om vi är tillräckligt säkra

Om det spelar någon roll är det en Passat vi ska ha, så ny som möjligt from -10 och lågmilare.

• mammamia1973

det är bara sitta med ett papper och räkna siffror. Passat av den klassen kallas som miljöbil därav skatt för mig på endast 400:- om året. Hur mycket skatt på diesel vet jag inte men har får mig att det är rätt dyrt. Jag kör inte lika mycket som du så service gör jag ca var 10-de månad. Jag har inte upplevt att det kostar mig mer än vad jag betalat tidigare, snarare mindre, drivmedel 50% billigare iallafall. Tack o lov har inte haft ett enda fel än så länge. Otur kan man ha med vilken bil som helst, en måndagsexemplar kan kosta.

• ApanApansson
    mammamia1973 skrev 2013-11-21 12:22:36 följande:
    det är bara sitta med ett papper och räkna siffror. Passat av den klassen kallas som miljöbil därav skatt för mig på endast 400:- om året. Hur mycket skatt på diesel vet jag inte men har får mig att det är rätt dyrt. Jag kör inte lika mycket som du så service gör jag ca var 10-de månad. Jag har inte upplevt att det kostar mig mer än vad jag betalat tidigare, snarare mindre, drivmedel 50% billigare iallafall. Tack o lov har inte haft ett enda fel än så länge. Otur kan man ha med vilken bil som helst, en måndagsexemplar kan kosta.
    Ja det är ju så, hur lång serviceintervall är det och hur mycket kostar en service ungefär?
    Diesel är väldigt dyra i skatt, ligger väl runt 3-4 tusen om året..
  • ApanApansson
    ApanApansson skrev 2013-11-21 12:33:06 följande:
    Ja det är ju så, hur lång serviceintervall är det och hur mycket kostar en service ungefär?
    Diesel är väldigt dyra i skatt, ligger väl runt 3-4 tusen om året..
    Såg att du skrev 1 500 mil, det blir ju ungefär var sjätte månad, då är frågan vad betalar man ungefär för en service?
    Vår nuvarande bil har vi servat själva men det ska vi nog inte göra sen
  • lostinspace
    ApanApansson skrev 2013-11-21 11:57:52 följande:
    Vi kör ganska mycket, ca 3000-3500 mil om året så det är framförallt serviceintervallen och eventuella slitage/skador jag är orolig för. Det blir ju väldigt dyrt om man måste åka på service stup i kvarten och kanske laga saker som går sönder..... Då kan vi lika gärna köpa en diesel som är lite dyrare...
    Vi vill verkligen men vet inte om vi är tillräckligt säkra

Om det spelar någon roll är det en Passat vi ska ha, så ny som möjligt from -10 och lågmilare.
    Det är passat jag har och likaså mina kollegor. Som sagt så är det leasing vi har kört och det kostar 4000 kronor i månaden inklusive allt utom drivmedel
  • mammamia1973

för att behålla vissa garantier (vet inte exakt vilka, har inte så bra koll) måste man serva på verkstan som är godkänd av WV,  på deras egen verkstan försökte de "lura" oss på nästan 4000:-. Min man som tar hand om allt detta hittade då Mechanum där jag servar nu och sista servisen betalade jag 1900:- tog bara 40 minuter. Så det går att hitta billigare och så måste man ha bra koll på vad som ska göras osv så att man inte bli lurad.

• ApanApansson

Oj då blir det ändå om vi tar ditt pris ca 4000kr om året i service, det blir ju en slant även fast skatten är billig...
    Passat har ju även sin miljödiesel blue motion, kan det vara något att ha tro, de ligger ändå ganska billigt i skatt de med, runt 1200kr... Svårt att bestämma mig

Svar på tråden Multifuel, gasbil..?