• Anonym (Norge)

Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?

Hej. Jag har ett barn som snart fyller fem. Barnets far & jag skiljdes när hen var sex månader. Jag har alltid haft barnet boende hos mig. Fadern har aldrig intresserat sig för barnet, har under något års tid haft varannan helg, en önskan från mig. Ville att mitt barn skulle ha en bra kontakt med fadern. Jag fick lämna & hämta för att deras umgänge skulle bli av. Till och från avbokade han helgerna. När barnet väl va med fadern, spenderade dem helgen på hans arbetsplats. Barnet ville tillslut inte åka till fadern mer och i april skrev fadern att han inte hade råd att ha barnet hos sig. Jag slutade kontakta honom efter det, väntade på att han själv skulle kontakta när han ville ha umgänge igen. Det har han ej gjort. Mitt barn har nu min sambo som fadersfigur, vilket glädjer mig. Problemet är nu att jag studerar och blir klar med mina studier i december, har efter det inget arbete och min sambo är arbetslös. Vi har båda blivit erbjudna arbete och boende i Norge och vi vill gärna flytta för att få ekonomi och för att kunna leva. Fadern har vi inte hört av på 7 månader. Men hur löser vi detta? Har jag rätt att flytta? Vill inte göra något som jag inte är säker på. Får ont i magen av att tänka på detta. Någon som har kunskap om detta?

• Svar på tråden Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-21 18:55:36 följande:
    Det ör bra att du löser den men det ger dig dessvärre ingen rätt att flytta ungen om bipappan inte skriver på ungens papper

Eftersom du är så jävla bäst på dessa frågor, kan ju DU säga hur jag ska lösa det???!!! Ska jag flytta utan mitt barn?! Lämna barnet på gatan?! Eftersom bio pappan inte vill ha barnet?! Jag MÅSTE flytta om jag och min sambo ska kunna få ett arbete. I denna stad är arbetslösheten HÖG. Våran familj kan inte vara arbetslösa pga att barnets bio pappa vägrar en flytt! För några år sedan bodde jag i samma stad som bio pappan. Jag berätta då att jag skulle flytta 30 min bort pga studier. Han träffade inte barnet då, men blev fly förbannad över flytten. Jag sa att jag kan skippa flytten om det nu är så att han ville ha barnet varannan vecka. Han sa ja. Jag stannade kvar, bokade tid på familjerätten och ville göra upp ett schema för deras umgänge. Han struntade i det totalt, han ville inte ha barnet. Jag flyttade strax därefter ändå och började studera!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-21 19:20:00 följande:
    Eftersom du är så jävla bäst på dessa frågor, kan ju DU säga hur jag ska lösa det???!!! Ska jag flytta utan mitt barn?! Lämna barnet på gatan?! Eftersom bio pappan inte vill ha barnet?! Jag MÅSTE flytta om jag och min sambo ska kunna få ett arbete. I denna stad är arbetslösheten HÖG. Våran familj kan inte vara arbetslösa pga att barnets bio pappa vägrar en flytt! För några år sedan bodde jag i samma stad som bio pappan. Jag berätta då att jag skulle flytta 30 min bort pga studier. Han träffade inte barnet då, men blev fly förbannad över flytten. Jag sa att jag kan skippa flytten om det nu är så att han ville ha barnet varannan vecka. Han sa ja. Jag stannade kvar, bokade tid på familjerätten och ville göra upp ett schema för deras umgänge. Han struntade i det totalt, han ville inte ha barnet. Jag flyttade strax därefter ändå och började studera!

Som sagt du får flytta men inte ungen om nu inte pappan skriver på finns många lösningar om man vidgar sina vyer och ser klart istället för känslomässigt
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-21 19:25:40 följande:
    Som sagt du får flytta men inte ungen om nu inte pappan skriver på finns många lösningar om man vidgar sina vyer och ser klart istället för känslomässigt

Ge mig förslag på hur vi ska kunna lösa det då. Klart som tusan att det är känslomässigt! Vi har snart inga pengar kvar, vi hamnar snart i en ekonomisk kris.
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-21 19:25:40 följande:

Jag får tala med en advokat helt enkelt. På något sätt kommer jag fixa tillåtelse att flytta utan bio pappans underskrift!
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-21 19:33:31 följande:
    Jag får tala med en advokat helt enkelt. På något sätt kommer jag fixa tillåtelse att flytta utan bio pappans underskrift!

Bra vem ger den tillåtelsen menar du? Tr gör det inte och inte fr heller då lagen är väldigt tydlig. Regeringen? Kungen? Talmannen? Stadsministern? Vem ts vem?
  • Anonym (Norge)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-21 19:44:01 följande:
    Bra vem ger den tillåtelsen menar du? Tr gör det inte och inte fr heller då lagen är väldigt tydlig. Regeringen? Kungen? Talmannen? Stadsministern? Vem ts vem?

Tingsrätten.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Norge) skrev 2013-11-21 19:51:32 följande:
    Tingsrätten.

Som jag skrev i inlägget du citerar tr beslutar inte att barn skall flytta däremot att de skall stanna kvar. Så lycka till med att leva i drömmen att tr säger ungen får flytta, de kommer däremot säga att DU ts får flytta till månen, usa, norge eller vart du vill men inte u gen om ni inte är eniga
  • Anonym (rätt)

TS, tror du pappan kommer att motsätta sig en flytt? Kanske kan han tom vilja skriva under för ensam vårdnad för dig?
    Om pappan stämmer dig för att du har flyttat innebär det inget mer än att de undersöker var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver barnet där, nu vet jag inte hur det är med just Norge, men inget kommer att hända om pappan som sagt inte stämmer dig på vårdnaden. Tror du det kommer att hända?

Till den som menar att barnets bästa är att få umgänge med biopappan. Ja, du har rätt, i de fall pappan vill ha sitt barn är det det  bästa för barnet. I de fall pappan inte vill, ja då är det bättre att barnet slipper och får vara med vuxna som vill ha det.    

• Anonym (Z)
    Anonym (rätt) skrev 2013-11-21 20:01:06 följande:
    TS, tror du pappan kommer att motsätta sig en flytt? Kanske kan han tom vilja skriva under för ensam vårdnad för dig? Om pappan stämmer dig för att du har flyttat innebär det inget mer än att de undersöker var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och skriver barnet där, nu vet jag inte hur det är med just Norge, men inget kommer att hända om pappan som sagt inte stämmer dig på vårdnaden. Tror du det kommer att hända? Till den som menar att barnets bästa är att få umgänge med biopappan. Ja, du har rätt, i de fall pappan vill ha sitt barn är det det  bästa för barnet. I de fall pappan inte vill, ja då är det bättre att barnet slipper och får vara med vuxna som vill ha det.    

Men undersöker barnets huvudsakliga vila gör skatteverket och det gör de för de måsta folkbokföra barnet stämmer pappan i tingsrätten så bryr sig tingsrätten (tr) inte var barnet är folkbokfört, håll isär begreppen om du nu skall ge råd om hur det funkar
  • Anonym (?)
    Anonym (Z) skrev 2013-11-21 19:56:43 följande:

Som jag skrev i inlägget du citerar tr beslutar inte att barn skall flytta däremot att de skall stanna kvar. Så lycka till med att leva i drömmen att tr säger ungen får flytta, de kommer däremot säga att DU ts får flytta till månen, usa, norge eller vart du vill men inte u gen om ni inte är eniga
    Vilket skitsnack. En förälder kan absolut vinna boendet och vårdnaden om barnet och därmed flytta.
Svar på tråden Gemensam vårdnad, flytta till Norge med barn?