• Anonym (Aspie)

Försäkringskassan - praktik!

Hej!

Har du "tillhört" Försäkringskassan genom exempelvis aktivitetsersättning och fått praktik? Vill du i så fall berätta lite om vad för praktik det blev, hur upplägget såg ut, dina tankar och känslor om det hela, etc?

Jag har aktivitetsersättning och min handläggare på Försäkringskassan har nu föreslagit praktik för mig som ett nästa steg. Jag känner mig väldigt peppad på detta och tänker att detta kan vara en väg mot arbetslivet! Eller är jag FÖR positiv nu? 

Det vore jättekul att höra andras erfarenheter! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Försäkringskassan - praktik!
  • Anonym (m)

Nej du är inte för positiv. Detta ger en möjlighet till eventuell anställning om du har tur. I "värsta" fall så får du endast en ny erfarenhet att lägga till i ditt cv och det är inte fy skam det heller. Framförallt brukar det vara skönt att komma ut på en aktivitet, träffa folk och känna att man gör något. Roligt att du är så positivt inställd, det gör att det kommer att bli en bra erfarenhet oavsett hur det kommer gå.

• Anonym (Aspie)

Ja, så tänker jag också! Men jag blev lite osäker också, för går man via Arbetsförmedlingen så kan ju praktik faktiskt leda till anställning, men där ställs det ju också krav på mig som jag ännu inte orkar med. Så att Försäkringskassan föreslog praktik kändes jätteroligt! Men jag blev osäker på vad för typ av praktik det handlar om när man går via FK; om man kommer göra några faktiska arbetsuppgifter eller om det snarare handlar om att sysselsätta mig på dagarna = stå vid kopiatorn eller duka fram fika osv. Flört

• Anonym (m)
    Anonym (Aspie) skrev 2013-11-20 22:18:51 följande:
    Ja, så tänker jag också! Men jag blev lite osäker också, för går man via Arbetsförmedlingen så kan ju praktik faktiskt leda till anställning, men där ställs det ju också krav på mig som jag ännu inte orkar med. Så att Försäkringskassan föreslog praktik kändes jätteroligt! Men jag blev osäker på vad för typ av praktik det handlar om när man går via FK; om man kommer göra några faktiska arbetsuppgifter eller om det snarare handlar om att sysselsätta mig på dagarna = stå vid kopiatorn eller duka fram fika osv. Flört
    FK och arbetsförmedlingen samarbetar, så den praktik du får kommer vara anpassad utifrån din problematik. Det är ju en form av arbetsträning, så om du inte orkar med så kommer praktiken att anpassas.
  • Anonym (Aspie)
    Anonym (m) skrev 2013-11-21 01:06:17 följande:
    FK och arbetsförmedlingen samarbetar, så den praktik du får kommer vara anpassad utifrån din problematik. Det är ju en form av arbetsträning, så om du inte orkar med så kommer praktiken att anpassas.
    Jahaaa då förstår jag, och det låter ju positivt! Är det vissa företag som är "anslutna" till FK och arbetsförmedlingen, eller kan man hamna på praktik lite var som helst?
  • Anonym (träd)

Hej!
    Jag har precis fått praktik och börjar i december ^^ Dock är det arrangerat av kommunen här(blev rekommenderad av af).
    Ska praktisera på en skola i tre månader. Om de är nöjda blir jag även ANSTÄLLD i tre månader med lön på ca 15000 :D. Jag var på intervju i början av veckan, de förklarade upplägget. Jag börjar åtta och ska sedan vara med en lärare som har en förstaklass. Jag ska inte hålla i några lektioner själv, utan vara med som "extra stöd" för eleverna. Efter skoldagens slut ska jag gå över till fritids. Jag ska även vara rastvakt.
    Jag är JÄTTEPEPP :D. Jag är sugen på att bli lärare i framtiden, så detta blir ett bra tillfälle att se hur det funkar. Efter dessa sex månaderna så har jag nog ganska stor chans att komma in på en vikariepool i vår stad.. Känns jätteroligt :)

• Anonym (Aspie)
    Anonym (träd) skrev 2013-11-21 12:48:04 följande:
    Hej!
    Jag har precis fått praktik och börjar i december ^^ Dock är det arrangerat av kommunen här(blev rekommenderad av af).
    Ska praktisera på en skola i tre månader. Om de är nöjda blir jag även ANSTÄLLD i tre månader med lön på ca 15000 :D. Jag var på intervju i början av veckan, de förklarade upplägget. Jag börjar åtta och ska sedan vara med en lärare som har en förstaklass. Jag ska inte hålla i några lektioner själv, utan vara med som "extra stöd" för eleverna. Efter skoldagens slut ska jag gå över till fritids. Jag ska även vara rastvakt.
    Jag är JÄTTEPEPP :D. Jag är sugen på att bli lärare i framtiden, så detta blir ett bra tillfälle att se hur det funkar. Efter dessa sex månaderna så har jag nog ganska stor chans att komma in på en vikariepool i vår stad.. Känns jätteroligt :)
    Åh, vad roligt för dig! Grattis! Hade du aktivitetsersättning från Försäkringskassan sen innan då eller? Skönt att man tycks kunna reglera upplägget utefter sig själv också, för jag t.ex. skulle aldrig mäkta med hela dagar, så det är något jag hoppas man kan ta hänsyn till när praktik blir aktuellt för mig.
  • Anonym (träd)
    Anonym (Aspie) skrev 2013-11-21 12:56:21 följande:
    Åh, vad roligt för dig! Grattis! Hade du aktivitetsersättning från Försäkringskassan sen innan då eller? Skönt att man tycks kunna reglera upplägget utefter sig själv också, för jag t.ex. skulle aldrig mäkta med hela dagar, så det är något jag hoppas man kan ta hänsyn till när praktik blir aktuellt för mig.
    Ja, jag hade aktivitetsersättning :) och kommer ha det under de tre månader jag praktiserar också. 
    Men min praktik var ju genom kommunen, mer som ett "projekt" så där fick jag inte välja själv utan det var 40 timmar i veckan som gällde. Vet inte hur det är med praktik genom fk... 
Svar på tråden Försäkringskassan - praktik!