Vill inte svara på telefon på jobbet
Jag började på ett nytt jobb för snart 2 veckor sen. Det är ett vikariat till hösten 2014 med eventuell förlängning. Allt har varit bra hittills. Men igår fick jag en arbetstelefon med instruktionerna "från och med nu svarar du i växeln". Jag blev ställd! Tydligen har de förr haft en receptionist som de sa upp för inte så längesen och under några veckor har det varit lite strul med vem som ska ha växeln, och det fick bli den nya, jag, givetvis.. Chefen sa t.om. att hon har nämnt detta på intervjun och att jag sagt okej men det har jag inget minne av.
Jag AVSKYR att prata i telefon med okända människor och är jättedålig på det, jag vet liksom aldrig vad jag ska säga. Jag är dessutom jättedålig på namn och vet absolut inte vem som är vem på företaget, ändå ska jag kunna koppla vidare genast när någon ringer och ber om att få prata med t.ex. den som är ansvarig för marknadsföring.. jaha och vem är det? Jag ska dessutom veta vem som är inne på kontoret eller ej så jag kan säga "han är inte inne just nu men prova att mejla.." hur ska jag veta det? Gå runt på hela kontoret och räkna 40 pers varje dag och se vem som saknas? Det ringer rätt ofta på växeltelefonen till min fasa, ibland flera gånger per timme. En annan sak jag tycker är jättejobbigt är att prata när någon annan lyssnar och här sitter vi i öppet kontorslandskap så det är ju oundvikligt. Det enda jag kommer tänka på är ok nu hör alla så nu måste jag säga rätt saker, inte komma av mig, låta proffesionell.. och så blir det bara ännu mer press på min redan tillräckligt jobbiga telefonskräck.
Alla peppande ord och tips på hur jag ska sköta det här på bästa sätt välkomnas