• MorTess

Någon som har tips på hjälpmedel?

Hej!
    Jag skulle uppskatta om jag kunde få något råd ifrån föräldrar som redan är lite insatta i hjälpmedel för barn gällande autism /asperger /adhd.

Jag har inte fått en diagnos färdigställd ännu, så jag kan inte få hjälp ifrån habiliteringen i kommunen. Så jag försöker göra lite på egen hand nu, för jag behöver verkligen hjälp att styra upp vardagen för oss alla här hemma. Min dotter är 9 år, om det spelar roll.
    Kan man tex köpa scheman där man kan strukturera upp hur lång en dag är och visa när man ska ta på sig kläder eller äta mat osv... ?
    Jag söker även efter datorspel eller program som kan vara hjälp i skolan och hemma. Jag hittade www.trippelkommunikation.se
    Är det bra? Någon som har erfarenhet?

Mvh Tess!

• Svar på tråden Någon som har tips på hjälpmedel?
  • MorTess

Tack så mycket!
    Det ska jag göra :)

Hon har dock ingen egen mob som kan ladda ner appar.
    Kan man ansöka och få lite extra stöd ekonomiskt för att köpa någon till henne? Eller får man ansöka om sådant via habiliteringen senare? 

• Mumin80

Bildscheman av olika slag är ju ett bra stöd, eller om hon kan läsa så kan det ju räcka med att skriva "vakna", "frukost", "klä på sig", "åka till skolan" (ja, du fattar, å googla på bildscheman ). För bilder i allmänhet kan en lamineringsmaskin vara en ganska bra investering, det finns för någrahundralappar. För scheman och liknande så kan man ju köpa nån lämplig billig griffeltavla/whiteboardtavla/magnettavla och pyssla själv, som sagt, det finns bilder på hur andra har gjort på nätet. 

• Mollys mami

Har jobbat med barn som har autism. Bildstöd underlättade väldigt mycket för dem.

• EN11
    Man behöver inte ha en diagnos för att få förskrivna hjälpmedel (dvs låna av landstinget) det är behovet som ska styra. Kontakta arbetsterapeuten i öppenvården/vårdcentral så ska de hjälpa dig. Tyvärr är kunskapen i öppenvården inte alltid så stor gällande dessa hjälpmedel och att hjälpa barn men det blir bättre och bättre. Timstocken/20min stocken som nämns är bra för att visa att tiden går, finns även time timer  annars fungerar ofta en  vanlig gammal äggklocka.
    Här är ett av de företag som har mkt hjälpmedel http://www.abilia.se/ men ofta klarar man sig med väldigt enkla medel som en vanlig almanacka där man  har en överblick över hela veckan alt dag för dag. Titta på trollreda och sen i öppna handeln så ser du att mycket av det på trollreda finns utan färgerna. Allt beror på vilka behov barnet har. Lycka till!
Svar på tråden Någon som har tips på hjälpmedel?