• Anonym (Nyfiken)

Varför gjorde du abort? Ångrar du dig?

Som rubriken lyder:

1. Vad var anledningen till att du tog beslutet?

2. Ångrade du dig senare? 

• Svar på tråden Varför gjorde du abort? Ångrar du dig?
  • Anonym (C)

1. Ville inte ha fler barn och vill inte ta studieuppehåll.

2. Nej.

• Anonym (g)

1  Jag ville inte ha fler barn.
    2 Nej har inte ångrat mig. 

• aldrigmer

Jag ville inte ha barn just då och inte med den mannen. Relationen var avslutad då jag upptäckte graviditeten. Jag har aldrig ångrat mig. Jag var 27 år då det hände.

• Anonym (Cia)

1. Efter många, långa diskussioner kom jag och min make fram till att en abort var det bästa för oss. Jag längtade förvisso efter fler barn (vi har en dotter som är snart 10 år), men när jag blev gravid (oplanerat) så hade min man precis fått en cancerdiagnos och det var ovisst hur prognosen såg ut. Det kändes som helt fel läge att utöka familjen.

2. Jag har gråtit massor, varit otroligt ledsen och känt stor sorg, men jag kan ärligt säga att jag inte ångrat beslutet en enda gång.

• Anonym (tjejen)

Jag har gjort många aborter.

1. Blev gravid med p-medel. Gjorde en operation och fick farliga läkemedel då jag inte visste att jag var gravid, blev rekommenderad abort. Var också för ung och hade ingen ekonomi. Ångrade inte.

2. Blev gravid med p-medel. Ingen ekonomi, trassligt förhållande och hade ett barn redan  som var litet. Ångrade inte.

3. Blev gravid med p-medel. Trassligt förhållande, otrohetsaffärer, dålig ekonomi. Ångrade inte.

4. Blev gravid med p-medel. Killen ville abort och övertalade mig. Ångrar.

• Anonym (Jag)

1. Förhållandet var relativt nytt (ett år typ) och vi var båda studenter med extrajobb så förutsättningarna var inte de bästa.

2. Inte alls. Nu efteråt har vi fått de barn vi vill ha och de barnen har det bra och saknar ingenting.

• Åttiotalist

Det var fel tid i livet för barn och dessutom var jag alldeles för ung för att bli förälder(enligt mig själv) och jag hade tagit samma beslut idag om förutsättningarna varit densamma.

• Anonym (...)

Har gjort 2 st..

1. Gravid trots p-piller, killen bodde 80 mil härifrån och kändes inte så schysst att tvinga på honom ett barn på det sättet. Ångrar inte.(var 19)

2. Gravid trots p-piller, killen och jag hade precis blivit tillsammans, han ville behålla, jag ville inte. Ångrar inte.

• Anonym (Ångrar mig)

Anledningen till varför jag gjorde abort (mindre än en vecka sedan) var att både jag och min sambo går en längre utbildning som vi inte skulle hinna bli klara med. Vi skulle ha det dåligt med pengar och osäkert hur det skulle lösa sig med jobb när vi är färdiga med utbildningen. Även om längtan efter barn är oerhört stor så kände vi att det hela blev förknippat med så mycket ånger att vi inte skulle kunna känna den glädje som vi vill att det ska vara.
    Nu efteråt känns allt så ologiskt, förstår inte varför vi tog beslutet om abort då vi båda längtar. Känns som att det enda jag önskar är att jag ska bli gravid igen. Allt jag tänkte tidigare, som vi grundade beslutet på känns nu så oviktigt. Allting hade ju på något sätt ordnat sig ändå...

• Anonym (LM Blue)

En abort

Jag gjorde det för att jag var för ung (23), student och hade inte ett välfungerande förhållande med killen.

Jag ångrar absolut inte att jag gjorde abort. Jag hade aldrig velat ha den killen i mitt liv för alltid. Det var det bästa beslutet jag kunde ha tagit.

Svar på tråden Varför gjorde du abort? Ångrar du dig?